در حال بارگذاری ...
  • حمل و نقل ریلی در دوران پساتحریم

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway  ،  خلاصه برنامه ششم توسعه در بخش باری در سال 93، 34 میلیون جابجایی بار مطرح شده و قرار است این رقم ...

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway  ،  خلاصه برنامه ششم توسعه در بخش باری در سال 93، 34 میلیون جابجایی بار مطرح شده و قرار است این رقم تا سال 99 به 91 میلیون تن برسد؛ این درحالی است که پیش بینی می شود کل بار کشور 5 درصد رشد داشته باشد.

    مدیرعامل راه آهن ضمن بیان مطلب فوق در خصوص برنامه های راه آهن پس از تحریم، گفت: با توجه به اینکه در دوران برنامه های چهارم و پنجم سهم ریلی کاهش یافته لذا در برنامه جدید باید به رشد 17 درصدی برسیم.

     

     

    محسن پورسید آقایی که در هفدهمین همایش حمل و نقل ریلی و دهمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت حمل و نقل ریلی سخن می گفت با اعلام اینکه در این برنامه در حوزه مسافر باید به جابه جایی 17 میلیون نفر دست یابیم، تشریح کرد: در حال حاضر 35 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است که 20 هزار میلیارد آن را باید بخش خصوصی انجام دهد. امروزه استراتژی اصلی کشور صرفه جویی در سوخت و استفاده از حمل و نقل با صرفه است لذا این یک فرصت خوب برای سرمایه گذاران به حساب می آید.

    مدیر عامل راه آهن در خصوص اتفاقات بعد از تحریم در کشور بیان داشت: شش اتفاق قابل پیش بینی در دوران پساتحریم رخ خواهد داد. اول: آزاد شدن منابع دولت و بانک مرکزی که این موضوع باعث بازگشایی ال سی های جدید خواهد شد. دوم: افزایش صادران نفت که بنا به گفته وزیر نفت قرار است در دی ماه رقم صادرات نفت 500 هزار افزایش یابد و این رقم تا یکسال آینده دی ماه 95 به یک میلیون خواهد رسید که این رقم یعنی حودو 5.5 تا 11 میلیارد بودجه دولت افزایش خواهد یافت. سوم: مقوله مقوله فاینانس است که این مقوله بیشتین آثار را بر بخش زیر ساخت دارد.امروزه قراردادهای زیادی با کشور های آلمان، ایتالیا و فرانسه در جهت پرداخت فاینانس به ایران در حال انجام است.

    وی افزود:  چهارمین اتفاق، سرمایه گذاری مستقیم است که شرکت راه آهن امیدوار است در این بخش از حوزه ناوگان بتواند استفاده کند. پنجم: انتقال تکنولوژی که در این زمینه، حمل و نقل ریلی نیاز به داشتن تکنولوژی روز در جهت بالا بردن بهره وری دارد و ششم اینکه: توسعه ترانزیت خوشبختانه کشور ما به لحاظ ژئو پلتیک و جغرافیایی دارای موقعیت منحصر به فردی که است که باعش شده کشورهای زیادی در جهت همکاری در حوزه ترانزیت با ایران اقدام کنند.

    پورسیدآقایی گفت: امروزه هند و چین به عنوان نمونه کشورهایی به دنبال ترانزیت از ایران هستند. در سال 92 حجم بار ترانزیتی ما 500 هزار بوده که پیش بینی می شود این رقم امسال به 2 میلیون تن برسد. پتانسیل بسیار خوبی در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب وجود دارد که باید در دوران پسا تحریم به آن توجه شود.

    وی در کنار شش رخداد مهم در دوران پس تحریم در کشور گفت:دو مزیت ویژه در کشور وجود دارد که باید از آنها به نحو احسن ستفاده شود. اول: مصرف بالای انرژی است که این موضوع باعث شده پتانسیل کاهش مصرف انرژی داشته باشیم؛ این کاهش برای کشور صرفه اقتصادی دارد. در کشور ما قرار است یک میلیون بشکه نفت صرفه جویی شود که این کاهش یک میلیونی برای کشور یک فرصت است که این همانجاست که صنعت حمل و نقل ریلی می تواند وارد شود. بنا به تصمیم شورای اقتصاد 7.5 میلیارد دلار به دلیل  صرفه جویی سوخت قرار است به راه آهن بازگردد. دوم مزیت ویژه کشور ما نیروی کار ارزان است. امروزه در منطقه کمتر کشوری وجود دارد که نیروی کاری با این سطح سواد و دستمزد مورد استفاده قرار دهد. 




    مطالب مرتبط

           

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، خادمی با بیان اینکه از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است ، گفت : این پروژه‌ها ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ میعاد صالحی به ماده ۱۲ که حدود ۸ سال از آن می‌گذرد ، اشاره کرد و گفت : این موضوع در طول سنوات مختلف به دلایل ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، حجم حمل و نقل ریلی بین چین و روسیه همچنان در حال افزایش است . در نه ماهه اول سال ۲۰۲۳ ، بیش از ۱۲۸ میلیون تن بار از طریق ریل بین ...

    |

    نظرات کاربران