در حال بارگذاری ...

آموزش رانندگی - قلق گیری کلاچ

  قلق گیری کلاچ     یک راننده باهوش در حرکت اول باید سعی کند که نقطه یک حرکت کلاچ را پیدا کند و به صورت ناگهانی کلاچ را بالا ...

 

قلق گیری کلاچ

 

 

یک راننده باهوش در حرکت اول باید سعی کند که نقطه یک حرکت کلاچ را پیدا کند و به صورت ناگهانی کلاچ را بالا نیاورد. پیدا کردن مقدار فاصله بین نقطه صفر کلاچ تا نقطه یک حرکت را قلق گیری کلاچ می گویند. هر ماشینی را که برای اولین بار می خواهیم حرکت دهیم باید کلاچ آن را قلق گیری کنیم.

 

آموزش رانندگی - قلق گیری کلاچ

نحوه قرار گیری صحیح پا بروی پدال

 

نحوه اجرا


کلاچ را تا انتها گرفته ، دنده را به نیاز حرکت یا در حالت ۱ یا در حالت عقب قرار داده و به همان حالت کنترل کلاچ ، کلاچ را آرام آرام و به صورت میلیمتری بالا می آوریم تا متوجه شویم که نقطه حرکت آن کجاست. هر اتومبیلی را که برای اولین بار حرکت می دهیم بهتر است گاز ، کلاچ ، ترمز، دنده و فرمان آن را قلق گیری کرده و مورد ارزیابی قرار دهیم. چون ممکن است از گاز ، کلاچ ، ترمز ، دنده و فرمان ماشین شما سفت تر و یا نرم تر باشد. در ضمن نه تنها این تفاوت همیشه وجود دارد بلکه یک مسئله عادی به شمار می رود و ما به عنوان راننده باید متوجه آن باشیم. نقطه صفر در همه ماشین ها یکسان است یعنی انتهای کلاچ همه ماشین ها نقطه صفر محسوب می شود اما مقدار فاصله بین نقطه صفر و نقطه یک حرکت در همه ماشین ها یکسان نیست.

 

خودرویی که لنت صفحه کلاچ یا دیسک و صفحه کلاچ آن تازه تعویض شده باشد کلاچ آن نرم تر بوده و شتاب حرکت اولیه آن بیشتر و نیز فاصله بین نقطه صفر و یک حرکت آن بسیار کم است و اصطلاحا می گوییم نقطه یک حرکت کلاچ آن پایین بوده و کلاچ آن تیز است. در ماشینی که چند ماهی از تعویض و استفاده از صفحه کلاچ آن می گذرد ، فاصله بین نقطه صفر و یک حرکت بیشتر است و بایستی تقریبا تا وسط کلاچ را بالا بیاوریم تا به نقطه یک برسیم. در اصطلاح می گوییم نقطه یک حرکت کلاچ این ماشین وسط می باشد و ماشینی که در آن مدت طولانی از لنت صفحه کلاچ استفاده شده باشد کلاچ آن سفت تر شده و فاصله بین نقطه صفر و یک حرکت آن بیشتر می شود و ما مجبور می شویم از وسط ، آن را بالاتر بیاوریم تا به نقطه یک برسیم که اصطلاحا می گوییم نقطه یک حرکت کلاچ این ماشین می باشد. هرچه نقطه حرکت کلاچ بالاتر باشد کلاچ سفت تر بوده و زمان تعویض لنت صفحه کلاچ آن نزدیک تر می شود.

 

دنبال کنید

 

 

آموزش رانندگی با خودروی سواری

آموزش رانندگی - کنترل نگاه در رانندگی

آموزش رانندگی - دوربرگردان ها
آموزش رانندگی - قلق گیری کلاچ
آموزش رانندگی - نیم کلاچ
آموزش رانندگی - رعایت حق تقدم
آموزش رانندگی - گردش به راست و چپ
آموزش رانندگی - قانون ایست
آموزش رانندگی - فاصله عرضی
آموزش رانندگی - نحوه رانندگی در باران
آموزش رانندگی - تنظیم سرعت در دنده عقب
آموزش رانندگی - دنده عقب
آموزش رانندگی - دور یک فرمان

آموزش رانندگی - دور دو فرمان
آموزش رانندگی - پارک دوبل
آموزش رانندگی - پارک ال
آموزش رانندگی - دنده معکوس
آموزش رانندگی - حرکت دور میدان

آموزش رانندگی - تقاطع
آموزش رانندگی - چهارراه
آموزش رانندگی - سبقت

آموزش رانندگی - کنترل کلاچ در سربالایی

آموزش رانندگی - نحوه ترمز گرفتن

آموزش رانندگی - سرعت گیر

 








نظرات کاربران