در حال بارگذاری ...
  • کتاب سند مدیریت راهداری در کشور

     

    سند مدیریت راهداری در کشور

    مدیریت سرمایه های راه

     

    شبکه راه های کشور به عنوان بازوی اصلی شبکه حمل و نقل کشور ، از زیربناهای موثر و عمده در رشد و توسعه اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی محسوب می شود و به عنوان شریان های حیاتی و اقتصادی ، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.اگر چه توسعه و گسترش شبکه راه ها یکی از شاخص های اساسی رشد اقتصادی کشور به شمار می رود ، ولی لازمه بهره گیری از پتانسیل راه های موجود ، حفظ و نگهداری از راه ها می باشد.

    گستردگی شبکه راه های کشور ، شرایط اقلیمی مختلف ، تردد بی وقفه در سطح راه ها و سهم بالای حمل و نقل بار و مسافر در حمل و نقل جاده ای کشور ، اهمیت و جایگاه ویژه بخش راهداری را در مجموعه وزارت راه و شهرسازی بیش از پیش آشکار می سازد.

     

     

    کتاب سند مدیریت راهداری در کشور

    کتاب سند مدیریت راهداری در کشور

     

    نگهداری راه ها بر اساس اهداف زیر دنبال می شود:

    - حفظ و حراست از سرمایه گذاری های کلان گذشته و سرمایه های امروز

    - افزایش دارایی های سرمایه ای از طریق بهینه سازی راه های موجود

    - تسهیل تردد وسایط نقلیه و امکان برقراری ارتباط جاده ای مستمر

    - تامین ایمنی عبور و مرور

    - تقلیل زمان و هزینه سفر

    - کاهش استهلاک وسایط نقلیه

     

    حصول به اهداف فوق الذکر مستلزم همکاری و مساعدت آحاد مردم با متولیان دولتی امر راهداری و نگهداری راه ها است که در هر شرایطی ، با وجود گرما و سرما در طول راه ها در تلاش می باشند تا راه را برای تردد وسایط نقلیه و استفاده مردم باز نگهدارند.

    مشکلات ابزاری نگهداری راه ها امروزه گریبانگیر کلیه کشورها ، بالاخص کشورهای جهان سوم است.بی توجهی به امر راهداری باعث شده در اکثر کشورها سرمایه گذاری های گذشته در بخش راهسازی نابود شده و به جای بهسازی به موقع راه ها ، بازسازی آنها را باید انجام دهند.

     

    طبق آمار بانک جهانی ، از ۸۵ کشوری که از بانک مذکور برای احداث راه های خود کمک دریافت کرده اند معادل یک چهارم راه های بین شهری اسفالته و نیز یک پنجم راه های غیر آسفالته آنها نیازمند به بازسازی مجدد دارد که هزینه لازم برای ساخت مجدد این مقدار راه در حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار برآورد می شود و با احتساب هزینه های نگهداری معمولی راه ها و آسفالت حفاظتی بقیه راه ها ، در ده سال آتی این رسیدگی های به موقع به راه ها و عدم اجرای عملیات راهداری مستمر و متناوب و عدم توجه مسئولین اقتثصادی کشورها به نیازهای مالی راهداری است و جبران این نقیصه ها مستلزم توجه به مدیریت نگهداری راه ها و برنامه ریزی در سرمایه گذاری مستمر در این بخش از فعالیت ها می باشد.

     

    بی شک وجود ساختار تشکیلاتی مناسب ، نیروی انسانی متخصص ، ماشین آلات با کیفیت و کمیت مناسب ، تامین و توزیع عادلانه منابع مالی ، بکارگیری قوانین و مقررات فراگیر و نافذ ، تفویض اختیار ، ارتقای کیفی و کمی عملیات نگهداری شبکه راه ها و البته بررسی و ایجاد ارتباط موثر و هدفمند با سایر سیستم های مرتبط ( نظیر خودروسازان و شرکت های حمل و نقل ) و در نهایت حداکثر رضایت مندی کاربران راه لازمه بدنه راهداری کشور برای ایجاد یک راهداری پویاست.

     

     

    ناشر : سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای


    | شناسه مطلب: 38008




    کتب تخصصی



    نظرات کاربران