در حال بارگذاری ...

کتاب فرهنگ واژگان تخصصی مراقبت پرواز

نام لاتین : Dictionary Of Air Traffic Control

 

کتاب فرهنگ واژگان تخصصی مراقبت پرواز

Dictionary Of Air Traffic Control

 

کتاب فرهنگ واژگان تخصصی مراقبت پرواز در ابتدا یک پژوهش دانشگاهی در قالب واژه نامه بوده است که پس از تغییراتی فراوان در جهت ارتقاء کیفی و استفاده آسان تر برای کاربران ، به صورت فعلی آماده شده است.از همین رو از لحاظ روش به طور کامل علمی بوده و بر اساس نظریات نظریه پردازان این عرصه پی ریزی و تدوین گردیده است.

 

کتاب فرهنگ واژگان تخصصی مراقبت پرواز

کتاب فرهنگ واژگان تخصصی مراقبت پرواز

 

بیش از ۸۰ درصد واژگان ارائه شده در کتاب فرهنگ واژگان تخصصی مراقبت پرواز ، بدیع بوده و ار دایره شمول فرهنگ های موجود با عناوین و موضوعات مختلف خارج می باشد.در فرهنگ حاضر تعاریف ، توضیحات و شواهد بر اساس منابع و اسناد ایکائو و کتب معتبر علمی دیگر ارائه گردیده است که این کار می تواند گامی در جهت پرهیز هرچه بیشتر از درج اطلاعات غیر موثق و نا مطمئن در فرهنگ ها باشد و همچنین به جای فراهم آوردن یک چمدان پر از واژگان بی ارتباط سعی شده است که با استفاده از ارجاعات و قیاس های مفید و به جا یک مجموعه منسجم و به هم پیوسته ارائه گردد.

 

از آنجا که برای برخی از واژگان ، معادل مشخص و واحدی وجود نداشته است ، سه نوع معادل تعریف و استفاده گردیده است که بر اساس اولویت به صورت ذیل می باشند:

 

الف) معادل های متداول: معادل هایی که در سیستم هوانوردی و مراقبت پرواز تا حدودی جا افتاده و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ب) معادل های فرهنگستان : معادل هایی که ، فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارائه کرده است.

 

ج) معادل های پیشنهادی : معادل هایی که با استفاده از معادل های متداول و فرهنگستان و با استفاده از فرهنگ های دیگر پیشنهاد شده است.

 

حرفه مراقبت پرواز ، در ارتباطی تنگاتنگ با بسیاری از حوزه های دیگر است.از همین رو و همچنین برای استفاده بهتر کاربران و کمک به درک بهتر مفهوم واژه ها ، برای برخی از واژه ها برچسب کاربردی تعیین گردیده است.

 

به منظور کاهش حجم کتاب فرهنگ واژگان تخصصی مراقبت پرواز ، بسیاری از کلمات تخصصی به صورت ترکیب شده با کلمات دیگر آورده شده اند.

 

از امتیازات دیگر این فرهنگ ، ذکر توضیحات ،‌ مثال ها ،‌جداول ، نمودارها و شواهد تصویری برای درک بهتر واژگان تخصصی و جذاب تر شدن اثر برای مخاطبان می باشد.

 

 

 

ناشر : نشر آینه
مولفین : مصطفی مطلبی فشارکی - حسین حیدری تبریزی - حسن هاشمی میناباد




مطالب مرتبط

مطابق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری ، به دلیل حساسیت بالای سرویس مراقبت پرواز و تاثیر مستقیم آن بر ایمنی پروازهای فرودگاه ، بازرسی ایمنی از واحدهای ارائه دهنده آن به صورت سالانه انجام می گردد تا از تطابق کیفی و کمی آن با قوانین و استانداردهای بالادستی اطمینان حاصل شود .

|

۲۸ مهر ماه (۲۰ اکتبر) روز جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی است که به دلیل تشکیل اتحادیه بین المللی کنترلرهای ترافیک هوایی در همین تاریخ در سال ۱۹۶۱ در آمستردام هلند به این عنوان نامگذاری شده است .

|

نظرات کاربران (1)