در حال بارگذاری ...
  • کتاب نحوه اظهار و ترخیص کالا از گمرک

    نام لاتین : Method Of Declaration & Clearance Of Goods From the Customs

     

    نحوه اظهار و ترخیص کالا از گمرک

    اظهار نامه SAD - آسیکودا

     

    از اوائل سال ۱۳۷۳ تلاش هایی برای به کارگیری رایانه و حرکت به سمت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در گمرک ایران صورت گرفت.گمرک با اولویت دادن به سیستم های اختصاصی مانند ترخیص کالاهای وارداتی ،‌صادرات ، ترانزیت و تعیین ارزش و قاچاق ، اقدامات لازم را برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز انجام داد.در این بررسی گمرک ضمن ارزیابی توانمندی های موجود در داخل کشور ،‌ نیم نگاهی نیز به سیستم های مورد استفاده در کشورهای در حال توسعه داشت که مهم ترین آنها سیستم آسیکودا است.

     

    کتاب نحوه اظهار و ترخیص کالا از گمرک

    کتاب نحوه اظهار و ترخیص کالا از گمرک

     

    این سیستم که پیش از این در بیش از ۸۰ کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته بود ، مورد توجه دست اندرکاران و کارشناسان گمرک قرار گرفت.

    از پیش نیازهای اولیه این سیستم ساده سازی در رویه ها ،‌ مقررات و قوانین گمرکی ،‌ استفاده از فرم استاندارد اظهارنامه SAD و ارائه تسهیلات به بازرگانان بود.در این راستا گمرک ایران پس از بررسی کارشناسان و مطالعات امکان سنجی ، با توجه به اولویت ها و شرایط ویژه نظام تجارت خارجی کشور ،‌تصمیم به استفاده از سیستم مکانیزه آسیکودا در عملیات اجرایی گرفته و همزمان نسبت به اصلاح آئین نامه های اجرایی قانون امور گمرکی اقدام کرد.

    هم اکنون سیستم مکانیزه آسیکودا ،‌به عنوان شالوده و اساس نظام ترخیص کالا از گمرکات کشور ،‌ در کلیه روش های صادرات ،‌ واردات ، ترانزیت ، ورود موقت ، خروج موقت و... عملیاتی شده و همواره نیز با توجه به آخرین اصلاحات و تغییرات این سیستم ،‌اطلاعات و کاربردهای آن روز آمد می گردد.

    بر این اساس آشنایی با سیستم آسیکودا و ماجول های مختلف آن برای کلیه دست اندرکاران تجارت خارجی کشور ، اعم از مدیران ،‌ کارشناسان و ارزیابان گمرک ،‌ وارد کنندگان و صادرکنندگان کالا و خدمات ،‌ حق العمل کاران و ترخیص کاران گمرکی ، دانشجویان رشته های گمرکی و بازرگانی ، متصدیان حمل و نقل و ترانزیت ، اساتید و دانش پژوهان ، سیاستگذاران و برنامه ریزان بازرگانی خارجی ضروری است.

     

    فهرست مطالب

     

    - معرفی سیستم آسیکدا

    - قابلیت های سیستم آسیکودا

    فصل اول : نحوه تکمیل اظهارنامه SAD

    فصل دوم : گردش عملیاتی گمرکی در سیستم آسیکودا ( ماجول CBR )

    فصل سوم : گردش عملیات مالی در سیستم آسیکودا

    فصل چهارم : گردش عملیاتی رویه های ورود موقت ،‌ خروج موقت ،‌مرجوعی

    فصل پنجم : رویه ترانزیت در سیستم آسیکودا ( ماجول TRS )

    فصل ششم : رویه تیر (‌ماجول TRS )

    فصل هفتم : اعمال مدریت ریسک در انتخاب مسیر اظهارنامه ( ماجول Sel )

    فصل هشتم : مانیفست الکترونیک

    فصل نهم : نحوه تخصیص کد به بازرگان و حق العمل کاران ( سیستم کدینگ )

     

    مولفین : علیرضا اسماعیلی - علی بعیدی مفردنیا - علیرضا احمدی




    نظرات کاربران