کتاب مدیریت زمان توقف
نام لاتین : | Dwell Time Managment |
زمان توقف در سال های اخیر ، قابلیت اطمینان در سرویس دهی به یک موضوع کلیدی در صنعت ریلی تبدیل شده است. به ویژه مسافرانی که هر روز از حومه به شهر و بالعکس سفر می کنند ، انتظار بیشتری از عملکرد به موقع سیستم های حمل و نقلی دارند.عملیات ریلی سیستم های مترو ، که از فراوانی بالایی برخوردارند به واسطه هدوی های ( سر فاصله های زمانی ) کوتاه و زمان های کوتاه تر بازگشت به حالت اولیه ، تحت فشار فزاینده قرار دارند.زمان توقف نمایانگر جز مهمی از زمان سفر کل است و به تغییر ذیری های زیاد هدوی که قابلیت اطمینان کمتری را به سرویس دهی تحمیل می کند ، کمک می نماید. مدیریت زمان توقف در ایستگاه ها به عنوان کلیدی در جهت دستیابی به سرویس دهی منظم و قابل اطمینان قطار تلقی می شود.عملکرد ضعیف در این حوزه ( مدیریت ) در بیشتر مواقع به صورت کاهش حداکثر ظرفیت سرویس دهی قطار و مسدودشدن خط بروز می کند و در نتیجه تاثیر بیشتری بر روی قابلیت اطمینان کل قطار در سرویس دهی خواهد گذاشت.
به طور معمول زمان توقف تابعی از حجم مسافران سوار شده و پیاده شده می باشد و به صورت زمان سپری شده از لحظه باز شدن درهای قطاری که در ایستگاه قرار دارد تا بسته شدن درهای آن تعریف می شود.در شرایط عملکردی نرمال ، چنانچه قطار جهت سرویس دهی در سکو منتظر بماند ، درهای آن تا زمان گرفتن مجوز خروج از ایستگاه ( سیگنال سبز ، فرمان حرکت از سوی ماموران سکو و غیره ) باز می مانئ.واضح است که در این شرایط ، فرآیند باز و بسته شدن درهای قطار با متوقف شدن و به حرکت درآمدن چرخ ها تعریف می شود.در تحقیق که در خصوص زمان توقف از اکثر سیستم های مترو انجام گرفته است ، مشخص شده است که:
زمان توقف زمانی است که قطار از لحظه متوقف شدن چرخ ها تا به حرکت درآمدن مجدد آنها در یک ایستگاه ، ساکن است.
بناربراین زمان توقف به زمان سوار و پیاده شدن مسافران و نیز فرآیند باز و بسته شدن درهای قطار اختصاص دارد که از محل توقف یک قطار تا محلی که از ایستگاه اعزام می شود ، محاسبه می گردد.
اگرچه زمان توقف وابسته به برخی از پارامترهایی است که همیشه قابل کنترل نیستند ، نظیر فرآیند باز و بسته شدن درها ، نوع قطار ، شرایط سوار و پیاده شدن مسافران ( که خود وایبسته به آرایش قطار و سکو می باشد ) و رفتار و شیوه سوار و پیاده شدن مسافران .با وجود این به منظور دستیابی به هدوی ها و زمان سفر ثابت به خصوص حین ساعات اوج ترافیک ، بیشتر سیستم های مترو روش هایی را برای کنترل این پارامترها اتخاذ نموده اند.
| |
ناشر : | انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی لیران |
مترجم : | دکتر محمد منتظری |
مولف : | اتحادیه بین المللی حمل و نقل عمومی |