در حال بارگذاری ...
  • کتاب آشنایی با تجهیزات ارتباطات و علائم الکتریکی راه آهن

     

    در بدو تولد راه آهن در ایران ، به جهت عدم وجود و یا دسترس نبودن سیستم های پیشرفته و همچنین پایین بودن سرعت حرکت قطارها ، استفاده از سیستم های ساده و ارتباطی و استفاده از نیروی انسانی پرچم به دست برای هدایت یا توقف قطار در محوطه ایستگاه ها کفایت می کرد. با بالا رفتن تعداد قطارها و همچنین افزایش سرعت قطار ها سیستم های ابتدایی فوق جواب گوی سیر و حرکت روان و عاری از خطای نیروی انسانی نبود و لازم بودبه جهت حفظ ایمنی و امکان تردد منظم قطارها از سیستم های جدید کنترلی که عاری از خطای انسانی می باشد ، استفاده شود.

     

     

    کتاب آشنایی با تجهیزات ارتباطات و علائم الکتریکی

     

     

    در بخش ارتباطات از سیستم های مختلف و مطمئن جهت برقراری ارتباط بین مامورین درگیر در امر سیر و حرکت در محوطه ایستگاه ، بین ایستگاه ها ، مراکز کنترل ناحیه  و قطار ها استفاده می شود تا اطلاعات حیاتی و لازم همواره بین نفرات مسئول به صورت صوتی ، تصویری و یا به صورت دریتا تبادل گردد.

     

    در بخش علائم الکتریکی با استفاده از سیستم های پیشرفته الکترونیکی و الکتریکی ، اقدامات لازم جهت هدایت صحیح و ایمن قطار به محوطه ایستگاه یا به بلاک انجام می پذیرد و از اجرای فرمان های غیر ایمن توسط اپراتورهای مستقر در مراکز کنترل یا ایستگاه ها جلوگیری به عمل می آورد. هرچند وظیفه اصلی سیستم های علائم الکتریکی و ارتباطات جلوگیری از خطای انسانی و افزایش ایمنی سیر و حرکت می باشد ولی مزایای دیگری مانند افزایش سرعت حرکت قطارها و افزایش ظرفیت خطوط را نیز به همراه دارند.

     

    مولفین : گروه آموزشی ارتباطات و علائم الکتریکی - نوذر ابراهیمی لامع




    نظرات کاربران (5)