در حال بارگذاری ...
  • اتحادیه بین‌المللی بنادر و لنگرگاه‌ها

    نام لاتین: INTERNATIONAL ASSOCIATIONS OF PORTS AND HARBOURS
    موقعیت: ژاپن
    سال تاسیس : ۱۹۵۵

     

     

    اتحادیه بین‌المللی بنادر و لنگرگاه‌ها

    (IAPH)

     

     

    تأسیس این اتحادیه در سال ۱۹۵۵ در لوس‌آنجلس به تصویب دومین کنفرانس بین‌المللی بنادر و لنگرگاه‌ها رسید و در همان سال در شهر توکیو ژاپن که مقر اتحادیه است، ایجاد شد.

     

    این اتحادیه در حال حاضر دارای بالغ بر ۲۳۰ عضو دایمی و ۱۵۰ عضو وابسته از بیش از ۸۰ کشور است و جمهوری اسلامی ایران نیز از اعضای دایمی آن است که در سال ۱۳۴۴ (۱۹۶۵) به عضویت آن درآمد.

     

     

    اتحادیه بین‌المللی بنادر و لنگرگاه‌ها

    INTERNATIONAL ASSOCIATIONS OF PORTS AND HARBOURS

     

     

    اتحادیه بین‌المللی بنادر و لنگرگاه‌ها با تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی از جمله، یونسکو، آیمو و انکتاد ارتباط نزدیک دارد که این روابط حاکی از تلاش‌های اتحادیه در کمک به توسعه حمل و نقل و صنایع دریایی است.

    اتحادیه تمایل خود را در همکاری‌های بین‌المللی به وسیله ارائه کمک‌های مختلف به بنادر کشورهای در حال توسعه ابراز داشته است. طرح بورسیه اتحادیه برای تعدادی از پرسنل کشورهای در حال توسعه و برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی که در ارتباط با راه‌های بهبود کارایی بنادر کشور شرکت‌کننده به طرح جایزه IAPH معروف است، نمونه‌هایی از این کمک‌هاست.

     

    اهداف

     

    اهداف این اتحادیه عبارتند از:

     

    الف ـ توسعه و گسترش روابط حسنه و تشریک مساعی بین بنادر و لنگرگاه‌های دنیا

     

    ب ـ توسعه و افزایش کارایی بنادر و لنگرگاه‌ها به وسیله مبادله اطلاعات مربوط به فنون و تکنولوژی‌های جدید در زمینه توسعه، سازمان، اداره و مدیریت بنادر

     

    ج ـ تسهیل تنظیم نظریات، سیاست‌ها یا طرح‌های مشترک در زمینه مسائل مربوط به منافع مشترک و ارائه نظریات در مورد مباحثات منطقه‌ای و بین‌المللی

     

    د ـ انجام اقداماتی به منظور حمایت از منافع و حقوق مشروع اعضای اتحادیه در سازمان‌های بین الدولی و بین‌المللی به منظور بهبود شرایط و کارایی بنادر در سطح جهان

     

    هـ ـ افزایش شهرت مورد علاقه به وسیله انتشار روزنامه‌ها، مجلات یا دیگر وسایل ارتباط جمعی در مورد امور بندری و توسعه و تشویق حمل و نقل دریایی

     

    ی ـ توسعه بنادر و لنگرگاه‌ها به منظور توسعه حمل و نقل دریایی و صنعت دریایی در همکاری پیوسته با صاحبان کشتی، خطوط کشتیرانی، کلیه شیوه‌های حمل و نقل زمینی و دیگر ارکان‌های مربوط به حمل و نقل دریایی.

     

    ارکان

     

    ارکان این اتحادیه عبارتند از:

     

    کنفرانس‌ها: که هر دو سال با شرکت کلیه اعضا تشکیل می‌شود و خط مشی و سیاست آتی اتحادیه و امور در دست اجرا و تصمیمات مورد لزوم دیگر را اتخاذ و تصویب می‌کند.

     

    هیأت رئیسه: که شامل یک رئیس، معاون اول، معاون دوم، معاون سوم، معاون کنفرانس و دبیرکل است. دبیرکل مسئول اجرای امور معمولی ادارات دبیرخانه و خزانه‌دار سازمان‌های قانونگذار و اداری بوده و در مقابل دفتر مرکزی مسئول است.

     

    هیأت مدیره: که ارکان سیاستگذار اتحادیه است و مسئول نظارت کلی بر کارهای اتحادیه در طول کنفرانس خواهد بود.

     

    کمیته اجرایی: که صدر ارکان اجرایی اتحادیه است و به خصوص مسئول نظارت بر جهت کلی فعالیت‌های اتحادیه در طول فاصله زمانی بین کنفرانس‌ها را برعهده دارد.

     

    اتحادیه جهت انجام امور مربوطه مبادرت به ایجاد شش کمیته کرده است که عبارتند از:

     

    ۱- کمیته ایمنی بندر، محیط زیست و ساختمان

     

    ۲- کمیته بین‌المللی توسعه بندر

     

    ۳- کمیته عملیات تخلیه و بارگیری

     

    ۴- کمیته تسهیلات تجاری

     

    ۵- کمیته حمایت حقوقی منافع بندر

     

     

     


    وب سایت: www.iaphworldports.org




    نظرات کاربران (1)