در حال بارگذاری ...

کنوانسیون بین‌المللی کانتینرهای ایمن

موقعیت: پاریس
سال تاسیس : ۱۹۷۲

 

کنوانسیون بین‌المللی کانتینرهای ایمن

 

با درک نیاز به حفظ ایمنی کامل جان افراد در هنگام کار ، روی هم چینی و حمل و نقل کانتینرها و با توجه به نیاز به تسهیل حمل و نقل بین‌المللی کانتینری و با تشخیص مزایای رسمی کردن الزامات ایمنی مشترک بین‌المللی در این زمینه ، کنوانسیونی تحت عنوان «کنوانسیون بین‌المللی کانتینرهای ایمن» مشتمل بر یک مقدمه و ۱۶ ماده و دو ضمیمه در تاریخ ۲ سپتامبر ۱۹۷۲ میلادی مطابق با ۱۳۵۱/۶/۱۱ شمسی در ژنو تنظیم و امضا شد و کشور ما نیز بر اساس ماده واحده یکم آبان ماه ۱۳۷۹ به آن ملحق شده است.

کاربرد این کنوانسیون در مورد کانیتنرهای جدید و موجود مورد استفاده در حمل و نقل بین‌المللی به استثنای کانتینرهایی که برای حمل و نقل هوایی به گونه خاصی طراحی شده‌اند ، اعمال می‌شود.

 

بر اساس این کنوانسیون، «کانتینر» یعنی رکنی از تجهیزات حمل و نقل که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

 

الف ـ ثابت و پایدار و در نتیجه به اندازه کافی محکم که مناسب کاربرد مداوم باشد.

 

ب ـ دارای طراحی ویژه برای تسهیل حمل و نقل کالا از طریق یک نوع یا انواع حمل و نقل بدون بارگیری مجدد میان راهی باشد.

 

پ ـ دارا بودن طراحی که با پیش‌بینی بستهایی در گوشه‌ها باعث محفوظ و محکم نگهداشتن و یا حمل و نقل آسان می‌شود.

 

ث ـ دارای اندازه‌ای که فضای محصور به وسیله ۴ گوشه پایینی بیرونی به یکی از دو ترتیب ریر باشد:

 

۱- دست کم ۱۴ مترمربع (۱۵۰ فوت مربع) یا

 

۲- دست کم ۷ مترمربع ۷۵ فوت مربع)، چنانچه بستهای گوشه‌ای بالایی بر روی آن نصب شده باشند.

 

اصطلاح کانتینر شامل هیچ یک از وسایل نقلیه یا بسته‌بندی نمی‌شود. با این وجود زمانی که کانتینرها روی شاسی حمل شوند، آنها را شامل می‌شود.

 

بر اساس این کنوانسیون هر کانتینر بایستی «پلاک تأیید ایمنی» داشته و این پلاک باید به طور دائمی در محل کاملاً در معرض دید و در جایی که به آسانی آسیب نبیند الصاق شود. و روی آن تمامی علامتگذاری‌های مربوط به حداکثر وزن ناخالص، طبق اطلاعات مربوط به حداکثر وزن ناخالص بر روی پلاک تأیید ایمنی باشد و پلاک تأیید ایمنی باید اطلاعات زیر را دست کم به زبان انگلیسی یا فرانسوی در بر داشته باشد.

 

«تأیید ایمنی (CSC)»

 

نام کشور صادرکننده تأیید و مرجع تأیید

 

تاریخ (ماه و سال)س اخت

 

شماره شناسایی سازنده کانتینر

 

حداکثر وزن ناخالص مفید و موثر (کیلوگرم یا پوند)

 

وزن مجاز روی هم چنین برای ۱/۸ گرم (کیلوگرم یا پوند)

 

ضمناً در روی پلاک باید جای خالی برای درج مقادیر (عوامل) استحکام دیواره انتهایی و همچنین یک جای خالی در روی پلاک برای درج تاریخ‌های (ماه و سال) بازدید و بازرسی اول و بعدی مربوط به نگهداری در نظر گرفته شود.

 

طبق این کنوانسیون هر عضوی باید رویه موثری را برای آزمایش، بازرسی و تأیید کانتینرها طبق معیارهای مربوطه ایجاد کند.

 

تایید اعطا شده به موجب اختیار یک عضو تحت شرایط این کنوانسیون باید توسط اعضای دیگر برای تمام اهداف موضوع این کنوانسیون پذیرفته شود. اعضای دیگر باید این تأیید را همانند تأیید صادر شده از جانب خود معتبر و نافذ بدانند. هر کانتینری که به تأیید رسیده باشد، مشمول کنترل در قلمرو اعضا به وسیله مأموران آنها که به طور مقتضی مجاز شده‌اند خواهد شد. این کنترل باید محدود به تشخیص این امر شود که:

 

کانتینر دارای پلاک تأیید ایمنی معتبر به‌گونه‌ای است که به وسیله این کنوانسیون مقرر شده، مگر اینکه ادله روشنی بر این باور موجود باشد که وضعیت کانتینر به گونه‌ای است که تهدید آشکاری برای ایمنی به حساب می‌آید. در چنین مواردی، مأمور مجری کنترل باید فقط تا جایی که ممکن است ضرورت داشته باشد برای اطمینان از اینکه کانتینر بیش از ادله سرویس‌دهی به وضعیت ایمن برگشته، به انجام کنترل بپردازد.

 

در صورت ناامن جلوه کردن کانتینر به علت نقصی که ممکن است در هنگام تأیید کانتینر در آن وجود داشته، دستگاه اجرایی مسئول تأیید باید توسط عضوی که نقص را پیدا کرده است، آگاه گردد.

 

نسخه اصلی این کنوانسیون که متن آن به زبان‌های انگلیسی ، فرانسوی ، روسی ، و اسپانیایی تهیه شده ، همگی موثق و معتبرند و به دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی سپرده می‌شود.

علاوه بر آن اسناد تنفیذ، پذیرش، تصویب یا الحاق نیز به وی سپرده شده است و مشارالیه مراتب را به کلیه اعضا اعلام می‌کند.

 

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، یک مسیر قطار باری بین‌المللی جدید بین شیان (استان شانشی در شمال غربی چین) و شهر بندری گرجستان پوتی افتتاح شد . این مسیر به ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست مشترک با محوریت حمل و نقل بین المللی و ترانزیت میان هیات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان برگزار شد .

|

شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با برنامه ریزی مناسب و در هنگام آغاز سفر و قبل از رسیدن ناوگان به پایانه های مرزی نسبت به ثبت سفر و اخذ کد رهگیری در سامانه اقدام نموده و بر اساس کد صادر شده تشریفات مرزی نیز انجام می‌شود .

|

بر اساس این معاهده دارندگان این کارت می توانند در کشورهای عضو که به طور عمده اروپایی هستند ، اجازه تردد داشته باشد و نیاز به بیمه نامه جداگانه کشورهای مختلف را برطرف می کند .

|

عبور کالا از قلمرو کشور علاوه برآن که منجر به افزایش درآمدهای دولت می شود ، درآمدهای پایدار دیگری از قبیل افزایش میزان اشتغال جهت ارایه خدمات به رانندگان را به دنبال خواهد داشت که براساس نظرهای کارشناسی ارایه شده ، این درآمد حداقل ۵۰ دلار برای هر تن کالای ترانزیتی برآورد شده ...

|

نظرات کاربران (1)