در حال بارگذاری ...
  • کنوانسیون بین‌المللی کانتینرهای ایمن

    موقعیت: پاریس
    سال تاسیس : ۱۹۷۲

     

    کنوانسیون بین‌المللی کانتینرهای ایمن

     

    با درک نیاز به حفظ ایمنی کامل جان افراد در هنگام کار ، روی هم چینی و حمل و نقل کانتینرها و با توجه به نیاز به تسهیل حمل و نقل بین‌المللی کانتینری و با تشخیص مزایای رسمی کردن الزامات ایمنی مشترک بین‌المللی در این زمینه ، کنوانسیونی تحت عنوان «کنوانسیون بین‌المللی کانتینرهای ایمن» مشتمل بر یک مقدمه و ۱۶ ماده و دو ضمیمه در تاریخ ۲ سپتامبر ۱۹۷۲ میلادی مطابق با ۱۳۵۱/۶/۱۱ شمسی در ژنو تنظیم و امضا شد و کشور ما نیز بر اساس ماده واحده یکم آبان ماه ۱۳۷۹ به آن ملحق شده است.

    کاربرد این کنوانسیون در مورد کانیتنرهای جدید و موجود مورد استفاده در حمل و نقل بین‌المللی به استثنای کانتینرهایی که برای حمل و نقل هوایی به گونه خاصی طراحی شده‌اند ، اعمال می‌شود.

     

    بر اساس این کنوانسیون، «کانتینر» یعنی رکنی از تجهیزات حمل و نقل که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

     

    الف ـ ثابت و پایدار و در نتیجه به اندازه کافی محکم که مناسب کاربرد مداوم باشد.

     

    ب ـ دارای طراحی ویژه برای تسهیل حمل و نقل کالا از طریق یک نوع یا انواع حمل و نقل بدون بارگیری مجدد میان راهی باشد.

     

    پ ـ دارا بودن طراحی که با پیش‌بینی بستهایی در گوشه‌ها باعث محفوظ و محکم نگهداشتن و یا حمل و نقل آسان می‌شود.

     

    ث ـ دارای اندازه‌ای که فضای محصور به وسیله ۴ گوشه پایینی بیرونی به یکی از دو ترتیب ریر باشد:

     

    ۱- دست کم ۱۴ مترمربع (۱۵۰ فوت مربع) یا

     

    ۲- دست کم ۷ مترمربع ۷۵ فوت مربع)، چنانچه بستهای گوشه‌ای بالایی بر روی آن نصب شده باشند.

     

    اصطلاح کانتینر شامل هیچ یک از وسایل نقلیه یا بسته‌بندی نمی‌شود. با این وجود زمانی که کانتینرها روی شاسی حمل شوند، آنها را شامل می‌شود.

     

    بر اساس این کنوانسیون هر کانتینر بایستی «پلاک تأیید ایمنی» داشته و این پلاک باید به طور دائمی در محل کاملاً در معرض دید و در جایی که به آسانی آسیب نبیند الصاق شود. و روی آن تمامی علامتگذاری‌های مربوط به حداکثر وزن ناخالص، طبق اطلاعات مربوط به حداکثر وزن ناخالص بر روی پلاک تأیید ایمنی باشد و پلاک تأیید ایمنی باید اطلاعات زیر را دست کم به زبان انگلیسی یا فرانسوی در بر داشته باشد.

     

    «تأیید ایمنی (CSC)»

     

    نام کشور صادرکننده تأیید و مرجع تأیید

     

    تاریخ (ماه و سال)س اخت

     

    شماره شناسایی سازنده کانتینر

     

    حداکثر وزن ناخالص مفید و موثر (کیلوگرم یا پوند)

     

    وزن مجاز روی هم چنین برای ۱/۸ گرم (کیلوگرم یا پوند)

     

    ضمناً در روی پلاک باید جای خالی برای درج مقادیر (عوامل) استحکام دیواره انتهایی و همچنین یک جای خالی در روی پلاک برای درج تاریخ‌های (ماه و سال) بازدید و بازرسی اول و بعدی مربوط به نگهداری در نظر گرفته شود.

     

    طبق این کنوانسیون هر عضوی باید رویه موثری را برای آزمایش، بازرسی و تأیید کانتینرها طبق معیارهای مربوطه ایجاد کند.

     

    تایید اعطا شده به موجب اختیار یک عضو تحت شرایط این کنوانسیون باید توسط اعضای دیگر برای تمام اهداف موضوع این کنوانسیون پذیرفته شود. اعضای دیگر باید این تأیید را همانند تأیید صادر شده از جانب خود معتبر و نافذ بدانند. هر کانتینری که به تأیید رسیده باشد، مشمول کنترل در قلمرو اعضا به وسیله مأموران آنها که به طور مقتضی مجاز شده‌اند خواهد شد. این کنترل باید محدود به تشخیص این امر شود که:

     

    کانتینر دارای پلاک تأیید ایمنی معتبر به‌گونه‌ای است که به وسیله این کنوانسیون مقرر شده، مگر اینکه ادله روشنی بر این باور موجود باشد که وضعیت کانتینر به گونه‌ای است که تهدید آشکاری برای ایمنی به حساب می‌آید. در چنین مواردی، مأمور مجری کنترل باید فقط تا جایی که ممکن است ضرورت داشته باشد برای اطمینان از اینکه کانتینر بیش از ادله سرویس‌دهی به وضعیت ایمن برگشته، به انجام کنترل بپردازد.

     

    در صورت ناامن جلوه کردن کانتینر به علت نقصی که ممکن است در هنگام تأیید کانتینر در آن وجود داشته، دستگاه اجرایی مسئول تأیید باید توسط عضوی که نقص را پیدا کرده است، آگاه گردد.

     

    نسخه اصلی این کنوانسیون که متن آن به زبان‌های انگلیسی ، فرانسوی ، روسی ، و اسپانیایی تهیه شده ، همگی موثق و معتبرند و به دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی سپرده می‌شود.

    علاوه بر آن اسناد تنفیذ، پذیرش، تصویب یا الحاق نیز به وی سپرده شده است و مشارالیه مراتب را به کلیه اعضا اعلام می‌کند.

     

     

     

     




    مطالب مرتبط

    برگزاری اجلاس مرزی مشترک حمل و نقل بین المللی میان ایران و آذربایجان در پایانه مرزی جلفا

    برگزاری اجلاس مرزی مشترک حمل و نقل بین المللی میان ایران و آذربایجان در پایانه مرزی جلفا

    در این اجلاس طرفین ضمن ابراز خشنودی از روند روبه رشد همکاری های حمل ونقل بین المللی جاده ای فی مابین و برای توسعه مناسبات حمل ونقل جاده ای اقدام به مبادله آمار تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای کالا و مسافر بین دو کشور در سال ۲۰۱۹ نموده و همچنین برای اتخاذ تدابیر لازم در راستای ...

    |

    اختصاص حدود ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین تجهیزات پایانه های مرزی سیستان و بلوچستان

    اختصاص حدود ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین تجهیزات پایانه های مرزی سیستان و بلوچستان

    از مجموع اعتبارات سال جاری ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آن به پایانه مرزی میرجاوه ، ۲۴ میلیارد ریال به پایانه مرزی میلک و افزون بر ۳۱ میلیارد ریال به پایانه مرزی ریمدان اختصاص دارد که صرف اقداماتی نظیر تکمیل ساختمان نمازخانه ، محوطه سازی ، احداث سردرب ، ساختمان پیش ساخته و ...

    |

    بازدید مدیرکل تیر اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (ایرو) از مرکز مدیریت راه‌های کشور

    بازدید مدیرکل تیر اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (ایرو) از مرکز مدیریت راه‌های کشور

    ایرو همکاری های خوب و سازنده ای با آن سازمان و کشورهای عضو در زمینه تسهیل تجارت مرزی از طریق پیاده سازی کنوانسیون تیر و همچنین اجرای پروژه های تست مسیر به منظور برآورد زمان و هزینه های توقف در مرزها و مسیرهای عبوری دارد .

    |

    امضا صورتجلسه همکاری های حمل و نقل      جاده ای میان ایران و افغانستان

    امضا صورتجلسه همکاری های حمل و نقل جاده ای میان ایران و افغانستان

    بازدیدهای دوره ای طرفین از مرزهای دو کشور جهت حل مشکلات در مرز ، توسعه و فعال سازی راه گذر کتای و تأسیس راه گذر سه جانبه کابل ، تهران و استانبول ، تسریع در اجرای کامل موافقت نامه چابهار در راستای افزایش تردد ناوگان ترانزیتی از دیگر تصمیمات اتخاذ شده است .

    |

    نظرات کاربران (1)