در حال بارگذاری ...
  • مقاوله‌نامه شماره ۱۰۸ مربوط به شناسنامه ملوانی کارکنان کشتی‌ها

    موقعیت: فرانسه

     

     

    مقاوله‌نامه شماره ۱۰۸ مربوط به شناسنامه ملوانی کارکنان کشتی‌ها

     

    کنفرانس عمومی سازمان بین‌المللی کار که بنا به دعوت هیأت مدیره دفتر بین‌المللی کار ۴۱ دوره اجلاسیه خود را در تاریخ ۲۹ آوریل ۱۹۵۸ در ژنو منعقد کرده بود ، پس از تصمیم نسبت به تصویب پیشنهادهای مختلف مربوط به شناسایی متقابل و یا بین‌المللی یک شناسنامه ملوانی ملی برای ملوانان و اینکه این پیشنهادها به صورت مقاوله‌نامه بین‌المللی درآید ، در تاریخ ۱۳ مه ۱۹۵۸ مقاوله‌نامه را تحت عنوان «مقاوله‌نامه شماره ۱۰۸ مربوط به شناسنامه ملوانی کارکنان کشتی‌ها» مشتمل بر یک مقدمه و ۱۴ ماده تصویب کرد و کشور ما نیز بر اساس ماده واحده ۱۳۴۵/۹/۲۴ به آن ملحق شد.

     

    این مقاوله‌نامه شامل کلیه ملوانانی است که به هر عنوان در کشتی‌های تجارتی غیر جنگی استخدام شوند و این کشتی‌ها در سرزمینی که این مقاوله‌نامه در آن اجرا می‌شود، به ثبت رسیده باشد و به طور معمول جزو بحریه تجارتی محسوب گردد.

     

    هر یک از کشورهای عضو که این مقاوله‌نامه در آن مجری است باید به درخواست ملوانان برای آنان کارت شناسایی صادر کند و در هر حال در موردی که صدور چنین سندی جهت بعضی صنوف دریانوردان ممکن نباشد ، کشور مذکور می‌تواند به جای چنین سندی گذرنامه‌ای که مبین این امر باشد که دارنده آن دریانورد به مفهوم این مقاوله‌نامه است، جهت وی صادر کند.

     

    این گذرنامه دارای همان ارزش شناسنامه ملوانی دریانوردان است.

     

    بر اساس این مقاوله‌نامه شناسنامه ملوانی باید بسیار ساده تنظیم و از جنس بادوامی انتخاب شود و طوری تنظیم شود که هر نوع تغییری در آن به عمل آید فوراً قابل کشف باشد و حاوی نام و عنوان مقام صادرکننده و تاریخ و محل صدور و تاریخ پایان اعتبار بوده و همچنین مبین این امر باشد که دارنده مدرک مذکور «شناسنامه ملوانی» ملوان از نظر مقاوله‌نامه مذکور باشد.

     

    علاوه بر موارد فوق شناسنامه ملوانی باید حاوی مشخصات مربوط به دارنده آن به شرح ذیل باشد:

     

    الف : نام و نام خانوادگی به طور کامل

     

    ب: محل و تاریخ تولد

     

    ج: مشخصات جسمانی

     

    د: عکس

     

    هـ : امضا و اگر صاحب کارت قادر به امضا نباشد، اثر انگشت او .

     

    هر کشور عضو ، ورود ملوانان را در سرزمینی که این مقاوله‌نامه در آن مجری است مجاز خواهد شمرد ، به شرطی که ملوان مذکور دارای شناسنامه ملوانی معتبر بوده و بخواهد به طور موقت و در مدت توقف کشتی در بندر پیاده شود.

     

    الحاق رسمی به این مقاوله‌نامه به مدیر کل دفتر بین‌المللی کار ابلاغ و توسط مشارالیه به ثبت خواهد رسید. نامبرده موارد ثبت الحاق و لغو الحاق را که از سوی دولت عضو به او ابلاغ می‌گردد به اطلاع سایر کشورهای عضو می‌رساند.

     

     

     




    نظرات کاربران