در حال بارگذاری ...

کنوانسیون بین‌المللی تحدید مسئولیت صاحبان کشتی‌های دریاپیما

موقعیت: فرانسه
سال تاسیس : ۱۹۵۸

 

 

کنوانسیون بین‌المللی تحدید مسئولیت صاحبان کشتی‌های دریاپیما

 

 

با توجه به نافع بودن تنظیم موافقتنامه‌ای جهت یکسان کردن بعضی از مقررات مربوط به تحدید مسئولیت صاحبان کشتی‌های دریاپیما در ۱۰ اکتبر ۱۹۵۷ مقرراتی در این خصوص تحت عنوان «کنوانسیون بین‌المللی تحدید مسئولیت صاحبان کشتی‌های دریاپیما» مشتمل بر یک مقدمه و ۱۶ ماده در بروکسل تهیه و در سال ۱۹۵۸ لازم الاجرا شد و کشور ما نیز بر اساس ماده واحده مصوب ۱۳۴۴/۱۱/۵ به آن ملحق شد.

 

بر اساس این کنوانسیون صاحب کشتی دریاپیما می‌تواند مسئولیت خود را در موارد ذیل :

 

الف : تلفات جانی یا صدمات بدنی به هر شخصی که در کشتی حمل می‌گردد و فقدان یا خسارت وارده به اموالی که در کشتی حمل می‌شود.

 

ب : تلفات جانی یا صدمات بدنی به هر شخصی دیگر خواه در خشکی، خواه در آب و همچنین فقدان یا خسارت وارده به هرگونه اموال دیگر یا تضییع هرگونه حقوقی که در نتیجه عمل یا خطا یا غفلت اشخاصی که در کشتی یا خارج آن هستند و صاحب کشتی مسئول عمل یا خطا یا غفلت اشخاصی است به وجود آید. مشروط بر آنکه عمل یا خطا یا غفلت شخص اخیرالذکر محدود به عملیات ناشی از دریانوردی یا اداره امور کشتی یا بارگیری یا حمل و تخلیه بار و سوار کردن و حمل و پیاده کردن مسافرین باشد.

 

ج: هرگونه تعهد یا مسئولیت قانونی مربوط به برداشتن کشتی شکسته و یا خارج کردن و یا برداشتن و یا معدوم کردن کشتی مغروق یا به گل نشسته و یا متروک و هرچه در داخل چنین کشتی‌هایی باشد و هرگونه تعهد یا مسئولیت ناشی از خسارات وارده به تأسیسات بندری یا حوضچه یا راه‌های آلی قابل کشتیرانی.

 

مگر اینکه حوادثی که موجب ایجاد چنین مطالباتی شود، در اثر تقصیر وی به وقوع پیوسته باشد ، به شرح ذیل محدود نماید :

 

۱- در صورتی که سانحه فقط منجر به خسارت مالی شود، جمعاً به نسبت هر تن ظرفیت کشتی ۱۰۰۰ فرانک

 

۲- در صورتی که سانحه فقط منجر به خسارت بدنی شود، جمعاً به نسبت هر تن ظرفیت کشتی ۳۱۰۰ فرانک.

 

۳- در صورتی که سانحه فقط منجر به خسارت بدنی و مالی هر دو شود، جمعاً به نسبت هر تن ظرفیت کشتی ۳۱۰۰ فرانک که از این مقدار ۲۱۰۰ فرانک به نسبت هر تن ظرفیت کشتی منحصراً برای پرداخت خسارت بدنی و مبلغ ۱۰۰۰ فرانک بقیه به نسبت هر تن ظرفیت کشتی منحصراً برای پرداخت خسارت مالی تخصیص می‌یابد. چنانچه مواردی پیش آید که سهم اولیه تکافوی پرداخت کلیه خسارات شخص را نکند، این کسر پرداختی و مطالبات مالی به نسبت از محل قسمت دوم اعتبار تأمین خواهد گردید.

 

این کنوانسیون در مورد روابط بین‌کشورهایی که آن را تصویب کرده یا به آن ملحق شده‌اند، ناسخ و جانشین قرارداد بین‌المللی متحدالشکل کردن پاره‌ای مقررات مربوط به تحدید مسئولیت صاحبان کشتی دریاپیما که در تاریخ ۲۵ اوت ۱۹۲۴ به امضا رسید، می‌باشد.

 

اسناد الحاق به این کنوانسیون نزد دولت بلژیک تودیع می‌شود و دولت بلژیک از مجرای سیاسی وصول اسناد مذکور را به کلیه دول امضا کننده و ملحق شده به کنوانسیون اعلام می‌کند.

 


منظور از فرانک واحد پولی است که دارای شصت و پنج و نیم میلی‌گرم طلا با عیار نهصد در هزار باشد.

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت ۲۹۰ میلیون تنی بنادر کشور ، ‌اظهار داشت : ظرفیت مناسبی در حوزه کشتیرانی با توجه ...

|

نظرات کاربران