در حال بارگذاری ...
  • کنوانسیون بین‌المللی یکنواخت کردن بعضی از مقررات مربوط به حمل مسافر از طریق دریا

    موقعیت: صوفیه
    سال تاسیس : ۱۹۶۱

     

     

    کنوانسیون بین‌المللی یکنواخت کردن بعضی از مقررات مربوط به حمل مسافر از طریق دریا

     

    با توجه به نافع بودن تنظیم موافقتنامه‌ای جهت یکنواخت کردن بعضی از مقررات مربوط به حمل مسافر از طریق دریا در ۲۹ آوریل ۱۹۶۱ مقرراتی در این خصوص تحت عنوان «کنوانسیون بین‌المللی یکنواخت کردن بعضی از مقررات مربوط به حمل مسافر از طریق دریا» مشتمل بر یک مقدمه و ۲۲ ماده در بلژیک تهیه و لازم‌الاجرا شده است و کشور ما نیز بر اساس ماده مصوب ۱۳۴۴/۱۱/۵ به آن ملحق گردیده است.

     

    بر اساس این کنوانسیون، متصدی حمل مسئول خسارات ناشی از فوت یا صدمات بدنی مسافر خواهد بود، مشروط بر اینکه حادثه‌ای که منجر به ایجاد خسارت گردیده، در جریان سفر و بر اثر غفلت و تقصیر متصدی حمل، مأمورین مجاز یا عاملین وی حین انجام وظیفه پیش آمده باشد.

     

    در صورتی که فوت یا صدمات بدنی ناشی و بر اثر تصادم، به گل نشستن ، انفجار ، حریق و یا غرق شدن کشتی باشد ، فرض این است که حادثه بر اثر تقصیر و یا غفلت متصدی حمل و مأمورین مجاز یا نمایندگان او اتفاق افتاده است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. بجز موارد مذکور، اثبات تقصیر و یا غفلت متصدی حمل، مأموران مجاز یا نمایندگان او به عهده مدعی خواهد بود.

     

    در صورتی که متصدی حمل ثابت کند فوت یا صدمات بدنی بر اثر تقصیر و یا غفلت خود مسافر بوده و یا عمل مسافر در وقوع آن تأثیر داشته، دادگاه ممکن است بر طبق مقررات خود متصدی حمل را کلاً و یا جزئاً از مسئولیت بری نماید.

     

    طبق این کنوانسیون مسئولیت متصدی حمل در مورد فوت یا صدمات بدنی وارده به مسافر در هیچ مورد از ۲۵۰/۰۰۰ فرانک تجاوز نخواهد کرد و در موردی که به مسافر صدمات بدنی وارد شود، باید ظرف ۱۵ روز از تاریخ پیاده شدن اخطار کتبی به متصدی حمل دائر به وقوع صدمات بدنی تسلیم کند،‌در غیر این صورت فرض این است که مسافر سالم پیاده شده است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

     

    - دعاوی جبران خسارت ناشی از فوت و صدمات بدنی به مسافر پس از دو سال مشمول مرور زمان می‌شود.

     

    - و در مورد صدمات بدنی مدت مرور زمان از تاریخ پیاده شدن مسافر از کشتی شروع می‌شود.

     

    - و در مورد فوتی که ضمن سفر پیش آید مدت مرور زمان از تاریخی که مسافر بایستی از کشتی پیاده شود، محاسبه می‌شود.

     

    - و در موردی که صدمات بدنی در طی سفر ایجاد شود و پس از پیاده شدن مسافر منجر به فوت او گردد، مدت مرور زمان از تاریخ فوت وی محاسبه می‌شود مشروط بر اینکه از تاریخ پیاده شدن تا فوت مسافر بیش از یک سال نگذشته باشد.

     

    - در مورد انقطاع و تعلیق مدت مرور زمان در قانون دادگاهی که به پرونده رسیدگی می‌کند، رعایت خواهد شد اما در هیچ مورد به موجب این کنوانسیون پس از انقضای مدت سه سال از تاریخ پیاده شدن مسافر دعوایی پذیرفته نخواهد شد.

     

    اسناد الحاق به این کنوانسیون نزد دولت بلژیک تودیع می‌ود و دولت بلژیک از مجرای سیاسی وصول اسناد مذکور را به کلیه دول امضاکننده و ملحق شده به آن اعلام می‌کند.

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست مشترک با محوریت حمل و نقل بین المللی و ترانزیت میان هیات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان برگزار شد .

    |

    شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با برنامه ریزی مناسب و در هنگام آغاز سفر و قبل از رسیدن ناوگان به پایانه های مرزی نسبت به ثبت سفر و اخذ کد رهگیری در سامانه اقدام نموده و بر اساس کد صادر شده تشریفات مرزی نیز انجام می‌شود .

    |

    بر اساس این معاهده دارندگان این کارت می توانند در کشورهای عضو که به طور عمده اروپایی هستند ، اجازه تردد داشته باشد و نیاز به بیمه نامه جداگانه کشورهای مختلف را برطرف می کند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت ۲۹۰ میلیون تنی بنادر کشور ، ‌اظهار داشت : ظرفیت مناسبی در حوزه کشتیرانی با توجه ...

    |

    عبور کالا از قلمرو کشور علاوه برآن که منجر به افزایش درآمدهای دولت می شود ، درآمدهای پایدار دیگری از قبیل افزایش میزان اشتغال جهت ارایه خدمات به رانندگان را به دنبال خواهد داشت که براساس نظرهای کارشناسی ارایه شده ، این درآمد حداقل ۵۰ دلار برای هر تن کالای ترانزیتی برآورد شده ...

    |

    نظرات کاربران