کنوانسیونهای مربوط به مقررات بینالمللی جلوگیری از تصادم در دریا
موقعیت: | واشینگتن دی.سی. |
سال تاسیس : | ۱۹۶۰ |
کنوانسیونهای مربوط به مقررات بینالمللی جلوگیری از تصادم در دریا ۱۹۷۲
به منظور تأمین حداکثر ایمنی در دریا و با آگاهی به لزوم تجدیدنظر و به روز درآوردن مقررات بینالمللی جلوگیری از تصادم در دریا که ضمیمه سند نهایی کنوانسیون بینالمللی حفظ جان اشخاص در دریا مصوب ۱۹۶۰ میباشد ، پس از بررسی مقررات مذکور و با عنایت به پیشرفتهایی که از زمان تصویت آن به عمل آمده است ، کنوانسیونی تحت عنوان «کنوانسیونهای مربوط به مقررات بینالمللی جلوگیری از تصادم در دریا» مشتمل بر یک مقدمه و ۹ ماده تهیه شد و مقررات مذکور مشتمل بر ۳۸ ماده و ۴ ضمیمه در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۲ مطابق با ۱۳۵۱/۷/۲۸ در لندن به تصویب سازمان بینالمللی دریانوردی رسید و توسط برخی از کشورها امضا شد و کشور ما نیز بر اساس ماده واحده مصوب ۱۳۶۷/۷/۵ مجلس شورای ملی (سابق) به آن ملحق شده است.
از زمان لازمالاجرا شدن این کنوانسیون ، مقررات آن جانشین مقررات بینالمللی دریانوردی انجام میگیرد و آن سازمان مراتب را با ذکر تاریخ تسلیم سند به دولتهایی که این کنوانسیون را امضا کرده یا به آن ملحق شدهاند، اطلاع میدهد.
مقررات این کنوانسیون همانطوری که گفته شد، مشتمل بر ۳۸ ماده و ۴ ضمیمه است و در مورد کلیه شناورها در دریاهای آزاد و در کلیه آبهای مرتبط به آن دریاها و قابل کشتیرانی به وسیله شناورهای دریارو اعمال میشود و هیچ موردی از این مقررات نمیتواند رافع مسئولیت شناور، یا مالک، ناخدا یا خدمه آن از عواقب مسامحه کاری در رعایت این مقررات یا اهمال در انجام احتیاطهایی شود که کار روزمره دریانوردان یا اوضاع و احوال خاص ایجاب میکند.
بر اساس این مقررات، هر شناور بایستی در کلیه اوقات از طریق بصری و سمعی همچنین با استفاده از تمام امکانات موجود و مناسب موقعیت و شرایط حاکم طوری به دیدهبانی بپردازد که بتواند ارزیابی کاملی از وضعیت و خطر تصادم به عمل آورد و در کلیه اوقات با یک سرعت ایمن پیش برود ، به طوری که به منظور احتراز از تصادم اقدام مناسب و موثر به عمل آورده و در فاصلهای مناسب موقعیت و شرایط حاکم متوقف شود.
هر شناور بایستی از کلیه امکانات موجود مناسب موقعیت و شرایط حاکم برای تشخیص وجود خطر تصادم استفاده کند و اگر تردیدی وجود داشته باشد آن را فرض بر وجود خطر بداند.
هر اقدامی که برای احتراز از تصادم به عمل میآید در صورتی که وضع موجود ایجاب نماید ، بایستی مثبت بوده و در زمانی کافی و با توجه به رعایت اصول ناوبری صحیح صورت گیرد.
شناوری که در طول مسیر یک کانال یا آبراه باریک در حال پیشروی است بایستی تا آنجایی که ایمن و عملی میباشد، نزدیک به کناره خارجی کانال یا آبراه که در طرف راست شناور قرارداد عبور کند.
چگونگی هدایت شناورها در دید یکدیگر، چگونگی هدایت آنها در دید محدود ، چگونگی کاربرد چراغها و علایم روز توسط شناورهای مختلف ، علایم صوتی و نورانی شامل وسایل و علایم صوتی ، علایم مانور و اخطار ، علایم صوتی در دید محدود ، علایم جلب توجه و علایم اضطراری از دیگر مواردی است که در این مقررات تشریح شده است.
ضمیمه شماره یک شامل تعیین محل و جزئیات فنی چراغها و علایم است و ضمیمه شماره دو شامل علایم دیگر برای شناورهای صیادی در حال ماهیگیری در مجاورت یکدیگر است و ضمیمه شماره ۳ مشخصات فنی وسایل علایم صوتی را تشریح میکند و ضمیمه شماره ۴ مختص علایم اضطرار است.
| |