در حال بارگذاری ...
  • کنوانسیون‌های مربوط به مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا

    موقعیت: واشینگتن دی.سی.
    سال تاسیس : ۱۹۶۰

     

     

    کنوانسیون‌های مربوط به مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا ۱۹۷۲

    (COLREG)

     

    به منظور تأمین حداکثر ایمنی در دریا و با آگاهی به لزوم تجدیدنظر و به روز درآوردن مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا که ضمیمه سند نهایی کنوانسیون بین‌المللی حفظ جان اشخاص در دریا مصوب ۱۹۶۰ می‌باشد ، پس از بررسی مقررات مذکور و با عنایت به پیشرفت‌هایی که از زمان تصویت آن به عمل آمده است ، کنوانسیونی تحت عنوان «کنوانسیون‌های مربوط به مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا» مشتمل بر یک مقدمه و ۹ ماده تهیه شد و مقررات مذکور مشتمل بر ۳۸ ماده و ۴ ضمیمه در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۲ مطابق با ۱۳۵۱/۷/۲۸ در لندن به تصویب سازمان بین‌المللی دریانوردی رسید و توسط برخی از کشورها امضا شد و کشور ما نیز بر اساس ماده واحده مصوب ۱۳۶۷/۷/۵ مجلس شورای ملی (سابق) به آن ملحق شده است.

     

    از زمان لازم‌الاجرا شدن این کنوانسیون ، مقررات آن جانشین مقررات بین‌المللی دریانوردی انجام می‌گیرد و آن سازمان مراتب را با ذکر تاریخ تسلیم سند به دولت‌هایی که این کنوانسیون را امضا کرده یا به آن ملحق شده‌اند، اطلاع می‌دهد.

     

    مقررات این کنوانسیون همانطوری که گفته شد، مشتمل بر ۳۸ ماده و ۴ ضمیمه است و در مورد کلیه شناورها در دریاهای آزاد و در کلیه آب‌های مرتبط به آن دریاها و قابل کشتیرانی به وسیله شناورهای دریارو اعمال می‌شود و هیچ موردی از این مقررات نمی‌تواند رافع مسئولیت شناور، یا مالک، ناخدا یا خدمه آن از عواقب مسامحه‌ کاری در رعایت این مقررات یا اهمال در انجام احتیاط‌هایی شود که کار روزمره دریانوردان یا اوضاع و احوال خاص ایجاب می‌کند.

     

    بر اساس این مقررات، هر شناور بایستی در کلیه اوقات از طریق بصری و سمعی همچنین با استفاده از تمام امکانات موجود و مناسب موقعیت و شرایط حاکم طوری به دیده‌بانی بپردازد که بتواند ارزیابی کاملی از وضعیت و خطر تصادم به عمل آورد و در کلیه اوقات با یک سرعت ایمن پیش برود ، به طوری که به منظور احتراز از تصادم اقدام مناسب و موثر به عمل آورده و در فاصله‌ای مناسب موقعیت و شرایط حاکم متوقف شود.

     

    هر شناور بایستی از کلیه امکانات موجود مناسب موقعیت و شرایط حاکم برای تشخیص وجود خطر تصادم استفاده کند و اگر تردیدی وجود داشته باشد آن را فرض بر وجود خطر بداند.

     

    هر اقدامی که برای احتراز از تصادم به عمل می‌آید در صورتی که وضع موجود ایجاب نماید ، بایستی مثبت بوده و در زمانی کافی و با توجه به رعایت اصول ناوبری صحیح صورت گیرد.

     

    شناوری که در طول مسیر یک کانال یا آبراه باریک در حال پیشروی است بایستی تا آنجایی که ایمن و عملی می‌باشد، نزدیک به کناره خارجی کانال یا آبراه که در طرف راست شناور قرارداد عبور کند.

     

    چگونگی هدایت شناورها در دید یکدیگر، چگونگی هدایت آنها در دید محدود ، چگونگی کاربرد چراغ‌ها و علایم روز توسط شناورهای مختلف ، علایم صوتی و نورانی شامل وسایل و علایم صوتی ، علایم مانور و اخطار ، علایم صوتی در دید محدود ، علایم جلب توجه و علایم اضطراری از دیگر مواردی است که در این مقررات تشریح شده است.

     

    ضمیمه شماره یک شامل تعیین محل و جزئیات فنی چراغ‌ها و علایم است و ضمیمه شماره دو شامل علایم دیگر برای شناورهای صیادی در حال ماهیگیری در مجاورت یکدیگر است و ضمیمه شماره ۳ مشخصات فنی وسایل علایم صوتی را تشریح می‌کند و ضمیمه شماره ۴ مختص علایم اضطرار است.

     

     




    مطالب مرتبط

    دادگاه‌های تخصصی با محوریت حمل و نقل دریایی تشکیل می شود

    دادگاه‌های تخصصی با محوریت حمل و نقل دریایی تشکیل می شود

    حه تشکیل دادگاه های دریایی ۹ فصل دارد ، قلمرو فعالیت این دادگاه دعاوی ناشی از فعالیت شرکت های کشتیرانی با محوریت حمل و نقل دریایی است و مباحثی نظیر ابلاغ ، چگونگی رسیدگی به دعاوی دریایی ، توقیف کشتی ، نحوه اعتراض به آرای صادره و سایر موارد در آن مدنظر قرار می گیرد .

    |

    دیدار سفیر جمهوری قرقیزستان با رئیس سازمان راهداری

    دیدار سفیر جمهوری قرقیزستان با رئیس سازمان راهداری

    پتانسیل و ظرفیت های خوبی در زمینه توسعه روابط حمل و نقل جاده ای و ترانزیتی میان دو کشور وجود دارد که امید است با تلاش و همکاری های بیشتر ، از شرایط حال حاضر که به واسطه وجود برخی محدودیت ها در مسیرهای ارتباطی ، مشکلاتی برای تردد ناوگان دو کشور ایجاد شده است، با موفقیت و سلامت ...

    |

    برگزاری نشست مقامات حمل و نقل دریایی و جاده‌ای ایران و قزاقستان به صورت ویدئو کنفرانس

    برگزاری نشست مقامات حمل و نقل دریایی و جاده‌ای ایران و قزاقستان به صورت ویدئو کنفرانس

    در این نشست دو طرف بر لزوم تداوم سفرهای دریایی کشتی های رو-رو بین بنادر ایران و قزاقستان تاکید و بر عزم خود برای افزایش اعطای تسهیلات متقابل برای ارائه تخفیف های بندری ، افزایش حجم بار ، تسهیل صدور روادید برای رانندگان و کاهش زمان تخلیه و بارگیری کشتی تفاهم کردند .

    |

    برگزاری نشست هم اندیشی با فعالان بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل بین المللی و لجستیک

    برگزاری نشست هم اندیشی با فعالان بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل بین المللی و لجستیک

    این تعامل و همکاری در اتخاذ تصمیم مناسب و اقدامات هماهنگ در پایانه های مرزی نقش مؤثری داشته و در این راستا پیشنهاد می شود کمیته ای تشکیل و به طور ویژه به مسایل و مشکلات موجود در این زمینه رسیدگی نماید .

    |

    نظرات کاربران