در حال بارگذاری ...
  • کنوانسیون بین‌المللی مربوط به خطوط بارگیری کشتی

    موقعیت: صوفیه
    سال تاسیس : ۱۹۶۶

     

     

    کنوانسیون بین‌المللی مربوط به خطوط بارگیری کشتی

     

     

    با عنایت به تمایل به استقرار اصول و مقررات یکسان راجع به حدودی که کشتی‌ها در مسافرت‌های بین‌المللی می‌توانند بارگیری کنند و همچنین با توجه به حفظ جان و اموال در دریا ، کنوانسیونی مشتمل بر یک مقدمه و ۳۴ ماده و دو ضمیمه تحت عنوان «کنوانسیون بین‌المللی مربوط به خطوط بارگیری کشتی» در تاریخ ۵ آوریل ۱۹۶۶ در لندن به تصویب سازمان بین‌المللی دریانوردی رسید و توسط برخی از کشورها امضا شد و کشور ما نیز بر اساس ماده واحده مصوب ۱۳۵۲/۵/۸ به آن ملحق شد.

    بر اساس این کنوانسیون کشتی‌های کشورهای متعاهد نباید به مسافرت دریایی مبادرت نمایند ، مگر اینکه مورد بازبینی قرار گرفته و علامت‌گذاری شده و یا در صورت اقتضا گواهینامه معافیت از خط بارگیری بین‌المللی برای صادر شده باشد.

     

    مفاد این کنوانسیون شامل کشتی‌های زیر نمی‌شود:

     

    الف: کشتی‌های جنگی

     

    ب: کشتی‌های تازه سازی که طول آنها کمتر از ۲۴ متر (۷۹ فوت) باشد

     

    ج: کشتی‌هایی که ظرفیت ناخالص آنها کمتر از ۱۵۰ تن است

     

    د: کشتی‌های تفریحی که به امر بازرگانی مبادرت نمی‌کنند

     

    هـ : کشتی‌های ماهیگیری

     

    و: کشتی‌هایی که در نقاط زیر به امور دریانوردی مبادرت می‌کنند:

     

    ۱- دریاچه گریت لیکس آمریکای شمالی و رودخانه سن لورنس تا آخر حد شرقی خط منحنی طولی که در دماغه «کاپ دروزیر» تا «وست پواینت» و جزیره انتی کوستی و از سمت شمالی جزیره مانتی کوستی خط نصف‌النهار طولی ۶۳ درجه غربی کشیده شده است.

     

    ۲- دریای خزر

     

    ۳- رودخانه پلیت ـ پارانا و اروگوئه تا حد شرقی که خط منحنی طولی بین پونتانوتر در آرژانتین و پونتادل استه در اروگوئه کشیده شده است.

     

    طبق این کنوانسیون یک کشتی باید در معرض بازبینی‌ها و بازرسی‌های مشروحه ذیل قرار گیرد:

     

    الف: یک مرحله بازبینی، قبل از آنکه کشتی به خدمت گمارده شود و باید شامل یک مرحله بازرسی کامل از حیث ساختمان و تجهیزات تا حدودی باشد که کشتی مشمول مقررات این کنوانسیون است. این بازبینی برای حصول اطمینان از این است که تجهیزات و مصالح و ابعاد کشتی کاملاً منطبق با مقررات این کنوانسیون باشد.

     

    ب: یک بازبینی متناوب در فواصل مصرحه کشور صادرکننده گواهینامه حداقل هر پنج سال یک بار انجام می‌شود و به نحوی است که موجب جلب اطمینان شود که ساختمان و تجهیزات و ترتیبات و مصالح و ابعاد کشتی کلاً منطبق با مقررات این کنوانسیون باشد.

     

    ج: یک بازبینی متناوب سالانه در ظرف سه ماه قبل یا بعد از تاریخی که گواهینامه صادر شده، تا اینکه اطمینان حاصل شود که تغییراتی در بدنه یا ساختمان‌های روی عرشه که ممکن است موثر در محاسبه‌های مربوط به تعیین وضع خط بارگیری باشد داده نشده و موجب اطمینان نسبت به نگاهداری لوازم و وسایل به نحو موثر در موارد زیر شود:

     

    ۱- حفاظت دهانه‌ها

     

    ۲- نرده‌های حفاظتی

     

    ۳- مجاری آب روها

     

    ۴- وسایل ورود به مسکن ملوانان

     

    گواهینامه‌های صادره باید به زبان یا زبان‌های رسمی کشور صادر کننده تنظیم شود و هرگاه زبانی که مورد استفاده قرار گیرد انگلیسی یا فرانسه نباشد متن آن باید متضمن ترجمه به یکی از زبان‌های مذکور باشد و مدت اعتبار آنها از پنج سال نباید تجاوز کند.

     

    گواهینامه‌هایی که بنابر اجازه دولت متعاهد طبق این کنوانسیون صادر می‌شود باید مورد قبول سایر دول متعاهد قرار گرفته و باید برای کلیه مقاصدی که در این کنوانسیون قید گردیده است دارای همان اعتباری باشد که از طرف آن دولت‌های متعاهد صادر می‌شود.

    پذیرش یا الحاق به این کنوانسیون با سپردن سند پذیرش یا الحاق به سازمان بین‌المللی دریانوردی انجام می‌گیرد و این سازمان هرگونه پذیرش یا الحاق جدید و تاریخ سپردن سند پذیرش را به کلیه دولت‌هایی که کنوانسیون را امضا یا به آن ملحق شده‌اند، اطلاع می‌دهد.

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست مشترک با محوریت حمل و نقل بین المللی و ترانزیت میان هیات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان برگزار شد .

    |

    شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با برنامه ریزی مناسب و در هنگام آغاز سفر و قبل از رسیدن ناوگان به پایانه های مرزی نسبت به ثبت سفر و اخذ کد رهگیری در سامانه اقدام نموده و بر اساس کد صادر شده تشریفات مرزی نیز انجام می‌شود .

    |

    بر اساس این معاهده دارندگان این کارت می توانند در کشورهای عضو که به طور عمده اروپایی هستند ، اجازه تردد داشته باشد و نیاز به بیمه نامه جداگانه کشورهای مختلف را برطرف می کند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت ۲۹۰ میلیون تنی بنادر کشور ، ‌اظهار داشت : ظرفیت مناسبی در حوزه کشتیرانی با توجه ...

    |

    عبور کالا از قلمرو کشور علاوه برآن که منجر به افزایش درآمدهای دولت می شود ، درآمدهای پایدار دیگری از قبیل افزایش میزان اشتغال جهت ارایه خدمات به رانندگان را به دنبال خواهد داشت که براساس نظرهای کارشناسی ارایه شده ، این درآمد حداقل ۵۰ دلار برای هر تن کالای ترانزیتی برآورد شده ...

    |

    نظرات کاربران