در حال بارگذاری ...

کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین کشتی‌ها

نام لاتین: International Convention On Load Lines, 1966
موقعیت: واشینگتن دی.سی.
سال تاسیس : ۱۹۳۰

 

 

 

کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین کشتی‌ها

Load Lines 1966

 

 

مسئله ظرفیت و مقررات حاکم بر تخلیه و بارگیری با توجه به مسائل ایمنی و سرمایه‌گذاری که در ناوگان تجاری دریایی به کار رفته ، به آن درجه از اهمیت است که بر اغلب آنها مقررات بین‌المللی حاکم است ، مسئله اندازه‌گیری ظرفیت کشتی‌ها نیز نمی‌توانست از این مقوله جدا باشد.

لذا در راستای تحقق این امر در پنجم ژوئیه سال ۱۹۳۰ مقرراتی برای خط بارگیری کشتی‌ها تحت عنوان «کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین کشتی‌ها» مشتمل بر ۲۵ ماده در لندن تهیه شد و از اول ژوئیه سال ۱۹۳۲ لازم اجرا گردید.

 

کشور ما نیز بر اساس ماده واحده مصوب ۱۳۴۴/۱۱/۵ به آن ملحق شد.

بر اساس این کنوانسیون دول متعاهد به منظور رعایت مقررات مربوط به خط شاهین تعهد می‌کنند که مفاد این کنوانسیون را به موقع اجرا گذاشته و آیین‌نامه‌های آن و هر نوع اقدام دیگری را که به لحاظ اجرای کامل این کنوانسیون لازم است، وضع و اجرا نمایند.

این کنوانسیون شامل کلیه کشتی‌هایی است که مسافرت‌های بین‌المللی انجام می‌دهند و متعلق به یکی از کشورهای امضاکننده یا سرزمین‌هایی است که طبق ماده ۲۱ آن «مستعمرات سرزمین‌های ماوراء بحار، تحت الحمایه یا سرزمین‌های تحت حاکمیت و قیومیت» مشمول این کنوانسیون می‌شوند به استثنای کشتی‌های زیر:

 

الف ـ کشتی‌های جنگی و کشتی‌هایی که منحصراً به صید ماهی اشتغال دارند و کشتی‌های تفریحی و کشتی‌هایی که به حمل بار و مسافر اشتغال ندارند.

 

ب - کشتی‌های که ظرفیت غیر خالص آنها از ۱۵۰ تن کمتر است.

 

بر اساس این کنوانسیون به هر کشتی بعد از بازدید و علامت‌گذاری به موجب مقررات این کنوانسیون گواهینامه‌ای به نام «گواهینامه بین‌المللی خط شاهین» داده می‌شود. این گواهینامه توسط دولتی که کشتی متعلق به اوست یا هر شخصی یا سازمانی که از طرف آن دولت مجاز است، صادر می‌شود و اعتبار آنها از تاریخ صدور به مدت پنج سال است.

 

مشخصاتی که در فرم گواهینامه مذکور وجود دارد ، عبارتند از:

 

S: خط بارگیری تابستانی

 

W: خط بارگیری زمستانی

 

WAN : خط بارگیری زمستانی در آتلانتیک شمالی

 

T : خط بارگیری استوایی

 

F : خط بارگیری تابستانی در آب شیرین

 

TF : خط بارگیری مناطق استوایی در آب شیرین

 

اسناد تصویبی این کنوانسیون که توسط مراجع ذیربط کشورهای امضا کننده به تصویب رسیده است، در بایگانی دولت پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی تودیع خواهد شد.

 

این دولت تصویب قرارداد و تاریخ تودیع اسناد آن را به دیگر کشورهای امضاکننده و ملحق شده به قرارداد اعلام خواهد کرد.

 
 
 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست مشترک با محوریت حمل و نقل بین المللی و ترانزیت میان هیات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان برگزار شد .

|

شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با برنامه ریزی مناسب و در هنگام آغاز سفر و قبل از رسیدن ناوگان به پایانه های مرزی نسبت به ثبت سفر و اخذ کد رهگیری در سامانه اقدام نموده و بر اساس کد صادر شده تشریفات مرزی نیز انجام می‌شود .

|

بر اساس این معاهده دارندگان این کارت می توانند در کشورهای عضو که به طور عمده اروپایی هستند ، اجازه تردد داشته باشد و نیاز به بیمه نامه جداگانه کشورهای مختلف را برطرف می کند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت ۲۹۰ میلیون تنی بنادر کشور ، ‌اظهار داشت : ظرفیت مناسبی در حوزه کشتیرانی با توجه ...

|

عبور کالا از قلمرو کشور علاوه برآن که منجر به افزایش درآمدهای دولت می شود ، درآمدهای پایدار دیگری از قبیل افزایش میزان اشتغال جهت ارایه خدمات به رانندگان را به دنبال خواهد داشت که براساس نظرهای کارشناسی ارایه شده ، این درآمد حداقل ۵۰ دلار برای هر تن کالای ترانزیتی برآورد شده ...

|

نظرات کاربران