در حال بارگذاری ...
  • کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین کشتی‌ها

    نام لاتین: International Convention On Load Lines, 1966
    موقعیت: واشینگتن دی.سی.
    سال تاسیس : ۱۹۳۰

     

     

     

    کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین کشتی‌ها

    Load Lines 1966

     

     

    مسئله ظرفیت و مقررات حاکم بر تخلیه و بارگیری با توجه به مسائل ایمنی و سرمایه‌گذاری که در ناوگان تجاری دریایی به کار رفته ، به آن درجه از اهمیت است که بر اغلب آنها مقررات بین‌المللی حاکم است ، مسئله اندازه‌گیری ظرفیت کشتی‌ها نیز نمی‌توانست از این مقوله جدا باشد.

    لذا در راستای تحقق این امر در پنجم ژوئیه سال ۱۹۳۰ مقرراتی برای خط بارگیری کشتی‌ها تحت عنوان «کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین کشتی‌ها» مشتمل بر ۲۵ ماده در لندن تهیه شد و از اول ژوئیه سال ۱۹۳۲ لازم اجرا گردید.

     

    کشور ما نیز بر اساس ماده واحده مصوب ۱۳۴۴/۱۱/۵ به آن ملحق شد.

    بر اساس این کنوانسیون دول متعاهد به منظور رعایت مقررات مربوط به خط شاهین تعهد می‌کنند که مفاد این کنوانسیون را به موقع اجرا گذاشته و آیین‌نامه‌های آن و هر نوع اقدام دیگری را که به لحاظ اجرای کامل این کنوانسیون لازم است، وضع و اجرا نمایند.

    این کنوانسیون شامل کلیه کشتی‌هایی است که مسافرت‌های بین‌المللی انجام می‌دهند و متعلق به یکی از کشورهای امضاکننده یا سرزمین‌هایی است که طبق ماده ۲۱ آن «مستعمرات سرزمین‌های ماوراء بحار، تحت الحمایه یا سرزمین‌های تحت حاکمیت و قیومیت» مشمول این کنوانسیون می‌شوند به استثنای کشتی‌های زیر:

     

    الف ـ کشتی‌های جنگی و کشتی‌هایی که منحصراً به صید ماهی اشتغال دارند و کشتی‌های تفریحی و کشتی‌هایی که به حمل بار و مسافر اشتغال ندارند.

     

    ب - کشتی‌های که ظرفیت غیر خالص آنها از ۱۵۰ تن کمتر است.

     

    بر اساس این کنوانسیون به هر کشتی بعد از بازدید و علامت‌گذاری به موجب مقررات این کنوانسیون گواهینامه‌ای به نام «گواهینامه بین‌المللی خط شاهین» داده می‌شود. این گواهینامه توسط دولتی که کشتی متعلق به اوست یا هر شخصی یا سازمانی که از طرف آن دولت مجاز است، صادر می‌شود و اعتبار آنها از تاریخ صدور به مدت پنج سال است.

     

    مشخصاتی که در فرم گواهینامه مذکور وجود دارد ، عبارتند از:

     

    S: خط بارگیری تابستانی

     

    W: خط بارگیری زمستانی

     

    WAN : خط بارگیری زمستانی در آتلانتیک شمالی

     

    T : خط بارگیری استوایی

     

    F : خط بارگیری تابستانی در آب شیرین

     

    TF : خط بارگیری مناطق استوایی در آب شیرین

     

    اسناد تصویبی این کنوانسیون که توسط مراجع ذیربط کشورهای امضا کننده به تصویب رسیده است، در بایگانی دولت پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی تودیع خواهد شد.

     

    این دولت تصویب قرارداد و تاریخ تودیع اسناد آن را به دیگر کشورهای امضاکننده و ملحق شده به قرارداد اعلام خواهد کرد.

     
     
     




    مطالب مرتبط

    آغاز تخصیص ارز مورد نیاز شرکت‌ها و رانندگان بخش حمل‌ونقل بین‌المللی جاده ای

    آغاز تخصیص ارز مورد نیاز شرکت‌ها و رانندگان بخش حمل‌ونقل بین‌المللی جاده ای

    پس از اجرای موفق مرحله اول سامانه مذکور ، شعب سایر استان‌های با حجم بالای تردد از مرزها نیز به این سیستم اضافه می‌شوند و با همکاری و مشارکت سایر بانک‌های عامل در پرداخت ارز مورد نیاز رانندگان عزیز تسریع می‌گردد .

    |

    هرمزگان فعال‌ترین استان کشور در زمینه ترانزیت ورودی کالا

    هرمزگان فعال‌ترین استان کشور در زمینه ترانزیت ورودی کالا

    آمار ترانزیت کالا از کشور و میزان کالاهای عبوری نشان دهنده نقش و اهمیت کریدور بین المللی شمال و جنوب در ترانزیت کشور است که با توسعه زیرساخت‌های لازم در مسیر این کریدور این نقش به مراتب افزایش خواهد یافت .

    |

    رشد ۱۰۸ درصدی حمل کالا از طریق مرز ریلی اینچه برون

    رشد ۱۰۸ درصدی حمل کالا از طریق مرز ریلی اینچه برون

    راه آهن شمالشرق ۲ از ابتدای امسال تاکنون در تن کیلومتر بار خالص حمل شده با ۷ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۳۴۱ و در تن کیلومتر بار ناخالص حمل شده با ۱۴ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۱۵۰ به ترتیب ۱۱ و ۵ درصد رشد داشته است .

    |

    نظرات کاربران