در حال بارگذاری ...
  • کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین کشتی‌ها

    نام لاتین: International Convention On Load Lines, 1966
    موقعیت: واشینگتن دی.سی.
    سال تاسیس : ۱۹۳۰

     

     

     

    کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین کشتی‌ها

    Load Lines 1966

     

     

    مسئله ظرفیت و مقررات حاکم بر تخلیه و بارگیری با توجه به مسائل ایمنی و سرمایه‌گذاری که در ناوگان تجاری دریایی به کار رفته ، به آن درجه از اهمیت است که بر اغلب آنها مقررات بین‌المللی حاکم است ، مسئله اندازه‌گیری ظرفیت کشتی‌ها نیز نمی‌توانست از این مقوله جدا باشد.

    لذا در راستای تحقق این امر در پنجم ژوئیه سال ۱۹۳۰ مقرراتی برای خط بارگیری کشتی‌ها تحت عنوان «کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین کشتی‌ها» مشتمل بر ۲۵ ماده در لندن تهیه شد و از اول ژوئیه سال ۱۹۳۲ لازم اجرا گردید.

     

    کشور ما نیز بر اساس ماده واحده مصوب ۱۳۴۴/۱۱/۵ به آن ملحق شد.

    بر اساس این کنوانسیون دول متعاهد به منظور رعایت مقررات مربوط به خط شاهین تعهد می‌کنند که مفاد این کنوانسیون را به موقع اجرا گذاشته و آیین‌نامه‌های آن و هر نوع اقدام دیگری را که به لحاظ اجرای کامل این کنوانسیون لازم است، وضع و اجرا نمایند.

    این کنوانسیون شامل کلیه کشتی‌هایی است که مسافرت‌های بین‌المللی انجام می‌دهند و متعلق به یکی از کشورهای امضاکننده یا سرزمین‌هایی است که طبق ماده ۲۱ آن «مستعمرات سرزمین‌های ماوراء بحار، تحت الحمایه یا سرزمین‌های تحت حاکمیت و قیومیت» مشمول این کنوانسیون می‌شوند به استثنای کشتی‌های زیر:

     

    الف ـ کشتی‌های جنگی و کشتی‌هایی که منحصراً به صید ماهی اشتغال دارند و کشتی‌های تفریحی و کشتی‌هایی که به حمل بار و مسافر اشتغال ندارند.

     

    ب - کشتی‌های که ظرفیت غیر خالص آنها از ۱۵۰ تن کمتر است.

     

    بر اساس این کنوانسیون به هر کشتی بعد از بازدید و علامت‌گذاری به موجب مقررات این کنوانسیون گواهینامه‌ای به نام «گواهینامه بین‌المللی خط شاهین» داده می‌شود. این گواهینامه توسط دولتی که کشتی متعلق به اوست یا هر شخصی یا سازمانی که از طرف آن دولت مجاز است، صادر می‌شود و اعتبار آنها از تاریخ صدور به مدت پنج سال است.

     

    مشخصاتی که در فرم گواهینامه مذکور وجود دارد ، عبارتند از:

     

    S: خط بارگیری تابستانی

     

    W: خط بارگیری زمستانی

     

    WAN : خط بارگیری زمستانی در آتلانتیک شمالی

     

    T : خط بارگیری استوایی

     

    F : خط بارگیری تابستانی در آب شیرین

     

    TF : خط بارگیری مناطق استوایی در آب شیرین

     

    اسناد تصویبی این کنوانسیون که توسط مراجع ذیربط کشورهای امضا کننده به تصویب رسیده است، در بایگانی دولت پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی تودیع خواهد شد.

     

    این دولت تصویب قرارداد و تاریخ تودیع اسناد آن را به دیگر کشورهای امضاکننده و ملحق شده به قرارداد اعلام خواهد کرد.

     
     
     




    مطالب مرتبط

    پاسخگویی به ۹۰ درصد از شکایت های دریافت شده توسط سامانه های پاسخگویی ۱۴۱

    پاسخگویی به ۹۰ درصد از شکایت های دریافت شده توسط سامانه های پاسخگویی ۱۴۱

    ۷۹ درصد از این شکایت ها مربوط به عدم پرداخت کرایه حمل ، دریافت کمیسیون اضافی توسط شرکت های حمل و نقل کالا ، غیر فعال شدن کارت سوخت و عدم تخصیص لاستیک دولتی بوده که توسط رانندگان حمل و نقل کالا مطرح شده است ، همچنین ۱۳ درصد شکایت ها از سوی رانندگان حوزه حمل و نقل مسافری و حمل و ...

    |

    تشریح آخرین وضعیت ۳ شهر لجستیکی بندری کشور

    تشریح آخرین وضعیت ۳ شهر لجستیکی بندری کشور

    تعدادی سرمایه‌گذاری انجام شده و کارخانه‌هایی هستند که هم اکنون در آن مناطق در خصوص تصفیه شکر ، تصفیه روغن‌کشی و بحث‌های تولید بیو اتانل و موارد این چنینی فعالیت می‌کنند و در این خصوص نیز تعدادی قرارداد در سالجاری به امضا رسیده است .

    |

    امضا ۴۶۷ میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری در بندر چابهار از ابتدای سال جاری تاکنون

    امضا ۴۶۷ میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری در بندر چابهار از ابتدای سال جاری تاکنون

    بندر چابهار به عنوان دروازه ملل مشهور است و با استثنا شدن از تحریم های آمریکا جایگاه بین المللی آن بیش از پیش ارتقا پیدا کرده است . فعالیت های عمرانی و هزینه های زیرساختی انجام شده در چهار سال گذشته در تاریخ ۳۵ ساله ساخت بندر چابهار بی سابقه بوده است .

    |

    لزوم فعال‌سازی ظرفیت‌های نهفته و مغفول در عرصه ترانزیت و حمل و نقل چندوجهی

    لزوم فعال‌سازی ظرفیت‌های نهفته و مغفول در عرصه ترانزیت و حمل و نقل چندوجهی

    بهره‌مندی از این مزیت و حرکت در جهت توسعه پایدار ، بی‌شک نیازمند برنامه‌ریزی ، سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها ، بازنگری قوانین و مقررات ، تنظیم تعرفه‌های مناسب و توانمندسازی کارکنان خواهد بود .

    |

    نظرات کاربران