در حال بارگذاری ...
  • آخرین اخبار

     
  • کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین کشتی‌ها

    نام لاتین: International Convention On Load Lines, 1966
    موقعیت: واشینگتن دی.سی.
    سال تاسیس : ۱۹۳۰

     

     

     

    کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین کشتی‌ها

    Load Lines 1966

     

     

    مسئله ظرفیت و مقررات حاکم بر تخلیه و بارگیری با توجه به مسائل ایمنی و سرمایه‌گذاری که در ناوگان تجاری دریایی به کار رفته ، به آن درجه از اهمیت است که بر اغلب آنها مقررات بین‌المللی حاکم است ، مسئله اندازه‌گیری ظرفیت کشتی‌ها نیز نمی‌توانست از این مقوله جدا باشد.

    لذا در راستای تحقق این امر در پنجم ژوئیه سال ۱۹۳۰ مقرراتی برای خط بارگیری کشتی‌ها تحت عنوان «کنوانسیون بین‌المللی خط شاهین کشتی‌ها» مشتمل بر ۲۵ ماده در لندن تهیه شد و از اول ژوئیه سال ۱۹۳۲ لازم اجرا گردید.

     

    کشور ما نیز بر اساس ماده واحده مصوب ۱۳۴۴/۱۱/۵ به آن ملحق شد.

    بر اساس این کنوانسیون دول متعاهد به منظور رعایت مقررات مربوط به خط شاهین تعهد می‌کنند که مفاد این کنوانسیون را به موقع اجرا گذاشته و آیین‌نامه‌های آن و هر نوع اقدام دیگری را که به لحاظ اجرای کامل این کنوانسیون لازم است، وضع و اجرا نمایند.

    این کنوانسیون شامل کلیه کشتی‌هایی است که مسافرت‌های بین‌المللی انجام می‌دهند و متعلق به یکی از کشورهای امضاکننده یا سرزمین‌هایی است که طبق ماده ۲۱ آن «مستعمرات سرزمین‌های ماوراء بحار، تحت الحمایه یا سرزمین‌های تحت حاکمیت و قیومیت» مشمول این کنوانسیون می‌شوند به استثنای کشتی‌های زیر:

     

    الف ـ کشتی‌های جنگی و کشتی‌هایی که منحصراً به صید ماهی اشتغال دارند و کشتی‌های تفریحی و کشتی‌هایی که به حمل بار و مسافر اشتغال ندارند.

     

    ب - کشتی‌های که ظرفیت غیر خالص آنها از ۱۵۰ تن کمتر است.

     

    بر اساس این کنوانسیون به هر کشتی بعد از بازدید و علامت‌گذاری به موجب مقررات این کنوانسیون گواهینامه‌ای به نام «گواهینامه بین‌المللی خط شاهین» داده می‌شود. این گواهینامه توسط دولتی که کشتی متعلق به اوست یا هر شخصی یا سازمانی که از طرف آن دولت مجاز است، صادر می‌شود و اعتبار آنها از تاریخ صدور به مدت پنج سال است.

     

    مشخصاتی که در فرم گواهینامه مذکور وجود دارد ، عبارتند از:

     

    S: خط بارگیری تابستانی

     

    W: خط بارگیری زمستانی

     

    WAN : خط بارگیری زمستانی در آتلانتیک شمالی

     

    T : خط بارگیری استوایی

     

    F : خط بارگیری تابستانی در آب شیرین

     

    TF : خط بارگیری مناطق استوایی در آب شیرین

     

    اسناد تصویبی این کنوانسیون که توسط مراجع ذیربط کشورهای امضا کننده به تصویب رسیده است، در بایگانی دولت پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی تودیع خواهد شد.

     

    این دولت تصویب قرارداد و تاریخ تودیع اسناد آن را به دیگر کشورهای امضاکننده و ملحق شده به قرارداد اعلام خواهد کرد.

     
     
     




    مطالب مرتبط

    عدم تاثیر تحریم بر فعالیت های سازمان بنادر و دریانوردی

    عدم تاثیر تحریم بر فعالیت های سازمان بنادر و دریانوردی

    توصیه من به سازمان بنادر و دریانوردی این است که نسبت به خرید تجهیزات جدید و مدرن اقدام کنند . تمام بنادر کشور امکان توسعه و رشد را دارند . با حمایت این سازمان می توان بخش خصوصی داخلی را برای خرید تجهیزات هدایت کرد .

    |

    به دنبال مفهوم اقتصاد مقاومتی در بحث حمل و نقل کشور

    به دنبال مفهوم اقتصاد مقاومتی در بحث حمل و نقل کشور

    ما نمی توانیم حمل و نقل هوایی را به عنوان مثال بدون ارتباط با جهان تعریف کنیم و این مساله در حوزه حمل و نقل جاده‌ای ، ریلی و دریایی هم صدق می کند . وقتی می گوییم ایران یک موقعیت مهم در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده ای دارد مفهوم آن یک پیوستگی است که باید داشته باشیم .

    |

    قطار برنامه ای منظم در بنادر نداریم

    قطار برنامه ای منظم در بنادر نداریم

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، در نشست خبری مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به خبرنگار این مجموعه پیرامون مشکلات انتقال بار از جاده به ریل و ...

    |

    نظرات کاربران