در حال بارگذاری ...

کنوانسیون لاهه ـ ویزبی

موقعیت: صوفیه
سال تاسیس : 1986

 

کنوانسیون لاهه ـ ویزبی

 

 

به علت بحث و گفتگوهای بسیار که بر سر پیشنهاد اصلاحیه برای قوانین لاهه توسط مجلس اعیان انگلیس در ارتباط با دعاوی کشتی مونکاستر کاسل به عمل آمد،‌توافق در مورد قوانین ویزبی به تعویق افتاد.

 

در همین حال تحولات جدیدی در زمینه حمل و نقل دریایی و زمینی به وقوع پیوست.

 

تحولاتی که هنگام وضع قوانین لاهه در سال ۱۹۲۴ پیش‌بینی نشده بود یا به عبارت دیگر نمی‌توانست پیش‌بینی شود. این تحول حمل کالا با کانتینر بود.

 

با وارد شدن کانتینر به صحنه این سوال مطرح شد که آیا مطابق قوانین لاهه کانتینر «یک جعبه یا واحد» محسوب می‌شود و آیا متصدی حمل حق دارد طبق قوانین لاهه مبنی بر محدودیت مسئولیت «برای هر بسته یا جعبه» را در مورد کانتینر نیز اعمال کند.

 

با توسعه کشتی‌های کانتینربر به خوبی مشهود بود که باید قوانین لاهه در ارتباط با محدودیت مسئولیت متصدی حمل مورد تجدیدنظر قرار گیرد ، به ویژه با توجه به این واقعیت که یک کشتی حمل‌کننده کالاهای عمومی ممکن بود محمولات متعددی را در یک کانتینر و به طریقه بسته‌بندی سنتی برای گیرندگان مختلف حمل کند. از طرفی اگر قوانین لاهه طبق تفسیر صاحبان کشتی عملی می‌شد ، آنها فقط مسئولیت پرداخت غرامت فقدان یا خسارت را برای هر جعبه یا هر بسته می‌پذیرفتند ، در حالی که گیرندگان محمولاتی که کالاهایشان در یک کانتینر حمل می‌شد ، فقط می‌توانستند مطابق محدودیت مسئولیت متصدی حمل درصدی از غرامت را دریافت کنند ، ضرورت روشن شدن این وضع کامل احساس می‌‌شد و همین امر از یک طرف و ضرورت بازنگری برخی دیگر از قوانین لایزبی موجب شد تا قوانین مذکور به شکل جدید خود برای تصویب بین‌المللی آماده شود.

 

قانون جدید تحت عنوان «قوانین لاهه ـ ویزبی» به دنبال کنفرانس دیپلماتیک قوانین دریایی در ۲۳ فوریه سال ۱۹۸۶ در بروکسل به امضا رسید.

 

 




مطالب مرتبط

ترانزیت کالاهای غیرنفتی در سال گذشته بالغ بر ۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتن بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۸ درصد رشد داشته است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست مشترک با محوریت حمل و نقل بین المللی و ترانزیت میان هیات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان برگزار شد .

|

شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با برنامه ریزی مناسب و در هنگام آغاز سفر و قبل از رسیدن ناوگان به پایانه های مرزی نسبت به ثبت سفر و اخذ کد رهگیری در سامانه اقدام نموده و بر اساس کد صادر شده تشریفات مرزی نیز انجام می‌شود .

|

بر اساس این معاهده دارندگان این کارت می توانند در کشورهای عضو که به طور عمده اروپایی هستند ، اجازه تردد داشته باشد و نیاز به بیمه نامه جداگانه کشورهای مختلف را برطرف می کند .

|

عبور کالا از قلمرو کشور علاوه برآن که منجر به افزایش درآمدهای دولت می شود ، درآمدهای پایدار دیگری از قبیل افزایش میزان اشتغال جهت ارایه خدمات به رانندگان را به دنبال خواهد داشت که براساس نظرهای کارشناسی ارایه شده ، این درآمد حداقل ۵۰ دلار برای هر تن کالای ترانزیتی برآورد شده ...

|

نظرات کاربران