در حال بارگذاری ...
  • موافقتنامه ترانزیت تجاری سازمان همکاری اقتصادی اکو

    موقعیت: صوفیه
    سال تاسیس : ۱۹۹۵

    موافقتنامه ترانزیت تجاری سازمان همکاری اقتصادی (اکو)

     

    با تمایل به تسهیل تجارت بین کشورهای عضو اکو و با امعان نظر به اینکه بهبود در امر ترانزیت تجاری بین کشورهای عضو ضروری است و با پذیرش امر که تشریفات اداری یکسان، ساده و هماهنگ از جمله روش‌های گمرکی در زمینه تجارت منطقه‌ای ، به ویژه در نقاط عبوری مرزی ، بنادر و فرودگاه‌ها جهت تحقق اهداف «عهدنامه ازمیر» ضرورت خواهد داشت ، نمایندگان تام الاختیار هشت کشور از کشورهای عضو اکو یعنی جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری قزاقستان ، جمهوری اسلامی پاکستان ، جمهوری آذربایجان ، جمهوری ترکیه ، جمهوری قرقیزستان ، جمهوری تاجیکستان و ترکمنستان در تاریخ ۱۳۷۳/۱۲/۲۵ مطابق با پانزدهم مارس ۱۹۹۵ در اسلام آباد پاکستان گرد آمده و موافقتنامه‌ای تحت عنوان «موافقتنامه ترانزیت تجاری سازمان همکاری اقتصادی» (اکو) مشتمل بر یک مقدمه و پانزده ماده امضا کردند و مقرر شد که هر کشور عضو امضاکننده باید این موافقتنامه را بر اساس قواعد و رویه‌های قانون اساسی خود تصویب و مراتب را به دبیرخانه اکو اعلام کند.

    این موافقتنامه ۶۰ روز پس از تاریخی که بیش از سه کشور عضو آن را امضا و تصویب کردند و سند تصویب را به دبیرخانه اکو سپردند، به مرحله اجرا درآمد.

    شایان ذکر است در مورد هر کشور عضو اکو که پس از به مرحله اجرا درآمدن این موافقتنامه به آن می‌پیوندند این موافقتنامه نسبت به آن کشور بلافاصله بعد از سپردن سند الحاق یا تصویب به دبیرخانه اکو لازم‌الاجرا خواهد بود.

    مقررات این موافقتنامه در مورد کالایی که با وسایل نقلیه جاده‌ای، واگن‌های راه‌آهن، کشتی، هواپیما یا هرگونه ترکیبی از اینها حمل می‌شود قابل اجرا خواهد بود.

    کالاهایی که بر اساس این موافقتنامه در حال ترانزیت از میان قلمرو هر کشور عضو حمل شود، مشمول پرداخت یا سپردن عوارض و مالیات‌های صادرات و یا واردات ، نخواهند بود و موسسه ضامن هر کشور عضو این موافقتنامه متعهد می‌باشد که هرگونه عوارض ، مالیات‌های واردات یا صادرات و جریمه تأخیر را برابر قوانین و مقررات گمرکی کشوری که در آن کشور موارد تخلف در زمینه‌های فوق‌الذکر مشاهده شود، پرداخت کند.

    کالاهایی که به موجب این موافقتنامه حمل می‌شوند، مشمول بازرسی در سرتاسر قلمرو کشورهای عضو طول مسیر نخواهد بود مگر در موارد استثنایی.

    به منظور نظارت بر پیشرفت ترانزیت تجاری در چارچوب این موافقتنامه کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته ترانزیت تجاری اکو» با حضور یک نماینده از هر یک از کشورهای عضو امضا کننده تشکیل می‌شود. این کمیته غیر از نظارت بر عملیات این موافقتنامه، روش‌هایی را در چارچوب موافقتنامه به منظور اجرای آن تدوین می‌کند. این کمیته همچنین هر نوع اختلاف ناشی از اجرای این موافقتنامه را حل و فصل می‌کند و حداقل سالی یک بار تشکیل جلسه می‌دهد. اما در مواقعی که ضروری تشخیص داده شود ممکن است به دفعات بیشتر جلسه تشکیل دهد.

    مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده واحده مصوب ۱۳۷۵/۲/۴ خود این موافقتنامه را به تصویب رسانده و اجازه مبادله اسناد آن را صادر کرده است.

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست مشترک با محوریت حمل و نقل بین المللی و ترانزیت میان هیات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان برگزار شد .

    |

    شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با برنامه ریزی مناسب و در هنگام آغاز سفر و قبل از رسیدن ناوگان به پایانه های مرزی نسبت به ثبت سفر و اخذ کد رهگیری در سامانه اقدام نموده و بر اساس کد صادر شده تشریفات مرزی نیز انجام می‌شود .

    |

    بر اساس این معاهده دارندگان این کارت می توانند در کشورهای عضو که به طور عمده اروپایی هستند ، اجازه تردد داشته باشد و نیاز به بیمه نامه جداگانه کشورهای مختلف را برطرف می کند .

    |

    عبور کالا از قلمرو کشور علاوه برآن که منجر به افزایش درآمدهای دولت می شود ، درآمدهای پایدار دیگری از قبیل افزایش میزان اشتغال جهت ارایه خدمات به رانندگان را به دنبال خواهد داشت که براساس نظرهای کارشناسی ارایه شده ، این درآمد حداقل ۵۰ دلار برای هر تن کالای ترانزیتی برآورد شده ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمد تمنایی در نشست ترانزیت ریلی به درآمدهای ترانزیت اشاره کرد و افزود : با بررسی های به عمل آمده در طول ۲۰ سال گذشته درآمدهای ترانزیت در بخش ریل و جاده کمتر ...

    |

    نظرات کاربران