در حال بارگذاری ...
  • کنوانسیون حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک ADR

    نام لاتین: EUROPEAN AGREEMENT FOR CARRIAGE DANGEROUS GOODS AND SUBSTANCE BY ROAD
    موقعیت: تهران
    سال تاسیس : کنوانسیون حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک ADR

     

     

    کنوانسیون حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک ADR

    EUROPEAN AGREEMENT FOR CARRIAGE DANGEROUS GOODS AND SUBSTANCE BY ROAD

     

     

    کنوانسیون حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک ADR

     

     

    با توجه به بروز حوادث ناشی از حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۱۹۵۶ میلادی بر آن شدند تا با تنظیم موافقتنامه‌ای در سطح کشورهای عضو که در آن سال‌ها حدود ۱۲ کشور بودند حمل و نقل این‌گونه کالاها را سر و سامان بخشند. این موافقتنامه در سپتامبر ۱۹۵۷ تحت نام «موافقتنامه حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک» با علامت اختصاری ADR (مخفف فرانسوی) در ژنو منعقد شد و مسئولیت تنظیم آئین‌نامه آن را در همان سال به کمیسیون اقتصادی اروپا در سازمان ملل متحد واگذار کرد.

    با پیگیری و تلاش کارشناسان کمیسیون مذکور سرانجام در سال ۱۹۸۶ میلادی مجموعه مقررات یاد شده تنظیم و به صورت رسمی در سطح کشورهای متعاهد به مرحله اجرا در آمد.

    از آن سال تاکنون به صورت متمادی آئین‌نامه یاد شده تحت بازنگری مداوم بوده و در حال حاضر ۳۶ کشور جهان آن را پذیرفته و به موافقتنامه ADR ملحق شده‌اند و کشور ما نیز در تلاش جهت پیوستن به آن است و این امر در برنامه سوم توسعه اقتصادی نیز پیش‌بینی شده بود.

    هدف این کنوانسیون یکسان‌سازی و هماهنگ کردن حمل و نقل کالاهای خطرناک در سطح قاره اروپاست که این امر تا حد زیادی محقق گردیده است. برخی از کشورهای اروپایی از جمله اتریش مطابق کنوانسیون مذکور از رانندگان ایرانی حامل کالاهای خطرناک تقاضای ارائه گواهینامه حمل کالاهای خطرناک می‌کنند که هم اکنون سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور در تلاش است که بتواند اخذ گواهینامه حمل کالاهای خطرناک برای رانندگان ایرانی را فراهم کند.

     

    پیشنهاد می کنیم موارد زیر را دنبال کنید

     

    کتاب آشنایی با مفاهیم حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک ویژه رانندگان حرفه ای

    کارت احتیاط کالاهای خطرناک در حمل ونقل ریلی

    کتاب مقررات حمل و نقل کالاهای خطرناک

    انواع کالا در حمل و نقل دریایی - کالاهای خطرناک

     

     

     




    نظرات کاربران