در حال بارگذاری ...
  • کنوانسیون گمرکی درباره ورود موقت وسایل نقلیه شخصی (کارنه دوپاساژ)

    موقعیت: کانادا
    سال تاسیس : ۱۹۵۴

     

    کنوانسیون گمرکی درباره ورود موقت وسایل نقلیه شخصی  

    ( کارنه دوپاساژ )

     

    نظر به اینکه وسیله نقلیه نیز خود یک نوع کالا محسوب می‌شود ، لذا به هر کشوری که وارد می‌شوید، آن کشور به منظور جلوگیری از عدم پرداخت حقوق و عوارض گمرکی مشمول بر آن وسیله نقلیه تضمینات لازم را در مرز ورودی آن کشور از صاحب وسیله نقلیه دریافت می‌کرد که این امر مشکلاتی را به بار می‌آورد. لذا سازمان ملل متحد از کشورهای عضو دعوت کرد تا درباره تشریفات گمرکی برای ورود موقت وسایط نقلیه موتوری جهانگردان و برای جهانگردی تصمیم بگیرند.

     

    تعداد زیادی از نمایندگان کشورهای عضو در ماه‌های مه و ژوئن ۱۹۵۴ در نیویورک گرد آمده و قراردادی تحت عنوان «قرارداد گمرکی درباره ورود موقت وسایط نقلیه شخصی» (کارنه دوپاساژ) مشتمل بر ۴۴ ماده تنظیم کردند و ۵۴ کشور از جمله آرژانتین ، اکوادور ، ایالات متحده امریکا ، هلند ، انگلیس ، فرانسه ، ژاپن ، هند ، مصر و کامبوج در تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۹۵۴ آن را امضا کردند و بدین طریق مشکل عبور و مرور وسایط نقلیه در کشورهای عضو کنوانسیون برطرف شد.

     

    جهت استفاده از تسهیلات این کنوانسیون سندی توسط موسسه ضامن آن کشور به نام (کارنه دوپاساژ) برای وسیله نقلیه صادر می‌شود که مدت اعتبار آن از زمان صدور به مدت یک سال است.

    وسایط نقلیه در این سند پس از ورود به کشور طرف متعاهد می‌بایست به همان وضع عمومی اولیه به استثنای فرسودگی عادی ظرف مدت اعتبار سند از آن کشور خارج شوند و اجازه حمل و نقل داخلی در آن کشور را ندارند.

    بر اساس این کنوانسیون کشورهای متعاهد باید کوشش کنند تا از وضع مقررات گمرکی که مانع توسعه و پیشرفت جهانگردی بین‌المللی خواهد شد ، خودداری نمایند و به منظور تسریع در امور گمرکی کشورهای متعاهد مجاور ، بایستی کوشش کنند تا پست‌های گمرکی خود را نزدیک یکدیگر قرار داده و ساعات کار آنها را یکسان تعیین نمایند. هرگونه نقض مقررات این قرارداد و هرگونه تقلب یا اظهار خلاف یا هر عملی که موجب شود شخصی یا کالایی من غیر حق از تسهیلات ورودی مقرر در این قرارداد منتفع شود ، مشمول پرداخت جریمه طبق قوانین کشوری که عمل خلاف در آن ارتکاب یافته ، خواهد بود.

     

    کشور ما نیز به این کنوانسیون ملحق شده است و هم اکنون کلیه افراد می‌توانند با مراجعه به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران (موسسه ضامن) و سپردن تضمینات لازم از مزایای این کنوانسیون در کشورهای عضو بهره‌مند شوند.

     

     

     




    نظرات کاربران