در حال بارگذاری ...
  • مرکز مدیریت راه های کشور

    نام لاتین: Center for National Roads
    موقعیت: تهران
    سال تاسیس : ۱۳۸۷

     

    مرکز مدیریت راه های کشور

    Center for National Roads

     

     

    مرکز مدیریت راه های کشور در آذرماه سال ۸۷ با هدف بهینه سازی و بهره برداری از راه های کشور و حداقل نمودن تاخیر در جریان ترافیک جاده ای شکل گرفت. این مرکز که سال ها عنوان " اطلاعات راه ها " را یدک می کشید ، مسئولیت اولیه اطلاع رسانی از وضعیت راه های کشور را بعهده داشت که این وظیفه را به کمک نیروهای متعهد و مجرب خود در قالبی سنتی اما موثر در سطح ادارات کل راه و ترابری سراسر کشور و همچنین در سطح ستاد در حوزه ایمنی ترافیک دنبال می نمود. از سال ۸۵ حرکت جدیدی در سازمان در زمینه شکل گیری مرکز مدیریت اطلاعات راه ها و نوین سازی سامانه ها شکل گرفت که در همین چارچوب ، اختصاص فضای مناسبی در ساختمان شماره ۳ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در دستور کار قرار گرفت تا جایی که مرکز فعلی مدیریت راه های کشور در همین فضا در حال فعالیت می باشد. با این وجود ، هدف اولیه از شکل گیری و بهره برداری از مرکز ، متمرکز بر توسعه فن آوری ها و تا حدودی مدیریت اطلاعات ترافیک بود و مدیریت عملیات جاده ای محور فعالیت های مرکز بحساب نمی آمد. 

    با ارتقاء سطح فعالیت های مرکز به حوزه "مدیریت ترافیک جاده ای" و تغییر نام مرکز از مرکز اطلاعات راه ها به " مرکز مدیریت راه ها " ضرورت تدوین روال های عملیاتی و وارد شدن به عرصه مدیریت ترافیک جاده ای با استفاده از بانک های داده موجود سازمان ، فن آوری ها و زیرساخت های ارتباطی و در سایه ارتباط تنگاتنگ با پلیس راه کشور در دستور کار مرکز قرار گرفت.

     

    نقش اصلی مرکز مدیریت راههای کشور

     

     


    شناسایی سریعتر وقایع جاده ای چگونه امکانپذیر است؟ 

    با توجه به آنکه شناسایی سریع وقایع جاده ای از جمله فعالیت های اساسی یک مرکز مدیریت راه تلقی می گردد بنابراین شناخت وقایع جاده ای با روش های مختلف از جمله مهم ترین اقداماتی می باشد که یک مرکز بایستی در مورد آن برنامه ریزی نماید. روش های مختلف شناسایی وقایع جاده ای عبارتند از:

    • شناسایی با روش های معمول و عرف
    • شناسایی بکمک ابزار تصویری هوشمند
    • شناسایی با استفاده از نتایج برخط سامانه های هوشمند

     

    شناسایی سریع وقایع جاده ای با روش های معمولی
     

    از جمله روش های معمول شناسایی وقایع جاده ای می توان به تماس کاربران جاده ای از سطح شبکه راهها، تماس رانندگان وسایل نقلیه حرفه ای (راهیاران) ، تماس گشت های راه در سطح راه ها ، و دریافت نمابر از سایر ارگان های ذیربط (پلیس راه، اورژانس، هلال احمر و ...) اشاره کرد. از میان مجموعه روش های برشمرده ، در شرایط موجود ، استفاده از خدمات راهیاران و همچنین برقراری ارتباط منظم شعبه مرکز مدیریت راه ها در اداره کل حمل و نقل با سایر ارگان های ذیربط و تعریف روال های عملیاتی مورد نیاز برای اطلاع رسانی به دیگر عوامل موثر استانی از جمله مهم ترین اقداماتی می باشد که انتظار می رود برای فعال سازی شعب مرکز در ادارات کل حمل و نقل و پایانه های استان های سراسر کشور مورد انتظار باشد.
    در طرح راهیار، تعدادی از رانندگان ناوگان حرفه ای استان که سوابق قبلی ایشان نشانگر علاقه و حس مشارکت آنها در رفع مشکلات و کمک به سایرین باشد انتخاب شده و کارت راهیار برای ایشان صادر می گردد. اپراتور(های) مرکز مدیریت راهها با این رانندگان در ارتباط مستمر بوده و نتایج مشاهدات ایشان را مرتبا در سامانه نرم افزاری ثبت وقایع مرکزثبت خواهند نمود و اقدامات بعدی لازم برای رفع سریعتر وقایع گزارش شده را انجام خواهند داد.
    علاوه بر این با تعریف همکاری های لازم با دستگاه های دیگر موثر مانند پلیس راه ، اورژانس ، هلال احمر ، امداد خودرو و ... نیز  می توان روال هایی را تعریف نمود تا در صورت بروز هر گونه واقعه ، موضوع به صورت تلفنی و یا نمابر و یا ... به شعبه مرکز اطلاع داده شده تا اقدامات بعدی مترتب بر آن صورت گیرد.

     

    شناسایی سریعتر وقایع جاده ای به کمک دوربین های نظارتی هوشمند
     

    یکی از موثرترین ابزارهای شناسایی وقایع جاده ای ، استفاده از دوربین های هوشمند شناسایی خودکار وقایع (AID ) می باشد. این دوربین ها که ترکیبی از دوربین های شناسگر و دوربین نظارتی هستند از طریق دوربین های شناسگر خود ، شرایط ترافیک در حوالی محل استقرار دوربین شامل: 

    • کاهش ناگهانی سرعت جریان عبوری در حوالی محل استقرار دوربین
    • وقوع صف ترافیکی در حوالی محل استقرار دوربین
    • توقف یک وسیله در حاشیه مسیر و یا سطح راه
    • حرکت وسایل در خلاف جهت
    • وجود اشیاء بزرگ بر سطح راه
    • عبور عابر از عرض راه و ...
    را به طور خودکار تشخیص داده و به محض تشخیص با ارسال آلارم برای اپراتور(های) مستقر در مرکز ، وی را از وقوع یک واقعه غیر قبال انتظار در سطح راه اگاه می سازد. 


     

    شناسایی سریع وقایع جاده ای با استفاده از نتایج برخط سامانه های هوشمند
     

    اگرچه دوربین های نظارتی هوشمند از جمله ابزارهای هوشمند خاص شناسایی وقایع در سطح شبکه راه ها محسوب می گردد اما با استفاده از نتایج عددی سایر ابزارهای هوشمند نیز می توان نسبت به شناسایی وقایع جاده ای اقدام نمود. به عنوان مثال ، چنانچه داده های برخط دستگاه های ترافیک شمار در ساعت اوج ترافیک در یک محور گویای افت ناگهانی جریان ترافیک باشد ، این وضعیت می تواند گویای وقوع نوعی انسداد جاده ای در بالادست محل استقرار ترافیک شمار باشد. همچنین با ردیابی موقعیت ماشین آلات مجهز به GPS در سطح شبکه می توان پارامترهایی چون تخمین زمان سفر و یا وقوع انسدادهای جاده ای را بصورت خودکار شناسایی نمود و در جهت رفع آنها کوشید. 

     

     

    وب سایت: www.iran141.ir
     
     




    مطالب مرتبط

    پیش‌بینی‌های مرکز مدیریت راه‌های کشور از افزایش پنج درصدی سفرهای نوروزی در ایام تعطیلات پیش‌رو حکایت دارد و بر این اساس ضرورت آمادگی ۱۰۰ درصدی برای خدمات‌رسانی بهینه در سایه تلاش مضاعف همه نیروهای سازمان راهداری اهمیت دارد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، بر اساس پیش‌بینی‌ مرکز مدیریت راه‌های کشور ، با افزایش ۵ درصدی سفرها در نوروز ۱۴۰۳ ، میانگین سفر به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، آمارهای ارائه شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور ، از افزایش ۱۴ درصدی تردد وسایل نقلیه بین استانی در راه‌های کشور طی ...

    |

    هدف مرکز مدیریت راه‌های کشور تسهیل سفر مسافران جاده‌ای است . توسعه سامانه داپ ، تجهیز تونل‌ها به دوربین‌های نظارت تصویری و کمک به اجرای راهداری جاری از دیگر برنامه‌های مرکز مدیریت راه هاست .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای ، بهره‌گیری از توان علمی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش ...

    |

    نظرات کاربران