مرکز مدیریت راه های کشور
نام لاتین: | Center for National Roads |
موقعیت: | تهران |
سال تاسیس : | ۱۳۸۷ |
مرکز مدیریت راه های کشور در آذرماه سال ۸۷ با هدف بهینه سازی و بهره برداری از راه های کشور و حداقل نمودن تاخیر در جریان ترافیک جاده ای شکل گرفت. این مرکز که سال ها عنوان " اطلاعات راه ها " را یدک می کشید ، مسئولیت اولیه اطلاع رسانی از وضعیت راه های کشور را بعهده داشت که این وظیفه را به کمک نیروهای متعهد و مجرب خود در قالبی سنتی اما موثر در سطح ادارات کل راه و ترابری سراسر کشور و همچنین در سطح ستاد در حوزه ایمنی ترافیک دنبال می نمود. از سال ۸۵ حرکت جدیدی در سازمان در زمینه شکل گیری مرکز مدیریت اطلاعات راه ها و نوین سازی سامانه ها شکل گرفت که در همین چارچوب ، اختصاص فضای مناسبی در ساختمان شماره ۳ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در دستور کار قرار گرفت تا جایی که مرکز فعلی مدیریت راه های کشور در همین فضا در حال فعالیت می باشد. با این وجود ، هدف اولیه از شکل گیری و بهره برداری از مرکز ، متمرکز بر توسعه فن آوری ها و تا حدودی مدیریت اطلاعات ترافیک بود و مدیریت عملیات جاده ای محور فعالیت های مرکز بحساب نمی آمد.
نقش اصلی مرکز مدیریت راههای کشور
شناسایی سریع وقایع جاده ای با روش های معمولی از جمله روش های معمول شناسایی وقایع جاده ای می توان به تماس کاربران جاده ای از سطح شبکه راهها، تماس رانندگان وسایل نقلیه حرفه ای (راهیاران) ، تماس گشت های راه در سطح راه ها ، و دریافت نمابر از سایر ارگان های ذیربط (پلیس راه، اورژانس، هلال احمر و ...) اشاره کرد. از میان مجموعه روش های برشمرده ، در شرایط موجود ، استفاده از خدمات راهیاران و همچنین برقراری ارتباط منظم شعبه مرکز مدیریت راه ها در اداره کل حمل و نقل با سایر ارگان های ذیربط و تعریف روال های عملیاتی مورد نیاز برای اطلاع رسانی به دیگر عوامل موثر استانی از جمله مهم ترین اقداماتی می باشد که انتظار می رود برای فعال سازی شعب مرکز در ادارات کل حمل و نقل و پایانه های استان های سراسر کشور مورد انتظار باشد. شناسایی سریعتر وقایع جاده ای به کمک دوربین های نظارتی هوشمند یکی از موثرترین ابزارهای شناسایی وقایع جاده ای ، استفاده از دوربین های هوشمند شناسایی خودکار وقایع (AID ) می باشد. این دوربین ها که ترکیبی از دوربین های شناسگر و دوربین نظارتی هستند از طریق دوربین های شناسگر خود ، شرایط ترافیک در حوالی محل استقرار دوربین شامل: شناسایی سریع وقایع جاده ای با استفاده از نتایج برخط سامانه های هوشمند اگرچه دوربین های نظارتی هوشمند از جمله ابزارهای هوشمند خاص شناسایی وقایع در سطح شبکه راه ها محسوب می گردد اما با استفاده از نتایج عددی سایر ابزارهای هوشمند نیز می توان نسبت به شناسایی وقایع جاده ای اقدام نمود. به عنوان مثال ، چنانچه داده های برخط دستگاه های ترافیک شمار در ساعت اوج ترافیک در یک محور گویای افت ناگهانی جریان ترافیک باشد ، این وضعیت می تواند گویای وقوع نوعی انسداد جاده ای در بالادست محل استقرار ترافیک شمار باشد. همچنین با ردیابی موقعیت ماشین آلات مجهز به GPS در سطح شبکه می توان پارامترهایی چون تخمین زمان سفر و یا وقوع انسدادهای جاده ای را بصورت خودکار شناسایی نمود و در جهت رفع آنها کوشید.
|
|
وب سایت: | www.iran141.ir |