در حال بارگذاری ...

انجمن مدیریت کیفیت ایران

موقعیت: تهران
سال تاسیس : ۱۳۷۶

 

با پایان یافتن جنگ تحمیلی و شروع دوران سازندگی در کشور عزیزمان ایران، یکی از مواردی که به شدت توجه صاحبان صنایع و تولیدکنندگان داخلی را به خود معطوف نمود، موضوع کیفیت و لزوم برخورداری تولیدات و محصولات داخلی از استانداردهای کیفی لازم می‌باشد. در راستای عملیاتی شدن این موضوع، مرحوم سادات، ریاست وقت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، در شهریورماه سال 1376 از دارندگان گواهینامه‌های سیستم مدیریت کیفیت (ایزو9000) دعوت به عمل آورد تا در ضمن برگزاری جلسه‌ای، بحث کیفیت و دغدغه های مربوط به آن را مطرح نماید.با توجه به حساسیت امر و لزوم شکل‌گیری نهادی که با هویت حقوقی عهده‌د‌ار نهادینه سازی موضوع کیفیت باشد، انجمن مدیریت کیفیت ایران بعنوان یک تشکل حرفه‌ای غیرانتفاعی بصورت کاملا مستقل و از طریق اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در 1376 به ثبت قانونی رسید.

 


 

اهداف انجمن

ارتقاء دانش مدیریت در زمینه گسترش و پیشبرد فرهنگ کیفیت و روشهای تحقق آن در صنعت و خدمات کشور و نهادینه شدن آن‌ها در راستای کمک به توسعه اقتصادی، علمی، فنی و بازرگانی مؤسسات صنعتی و خدماتی کشور و راه‌یابی به بازارهای جهانی.

 

انواع عضویت و شرایط آن

 

الف- اعضاء اصلی حقوقی:

شرکت‌هایی که دارای گواهینامه‌های ملی یا بین‌المللی نظام‌ مدیریت کیفیت باشند و یا در زمینه آموزش، ترویج و مشاوره نظام‌های کیفیت فعالیت می‌کنند و دارای گواهینامه از مراجع ملی یا بین‌المللی باشند می‌توانند پس از تائید هیئت‌مدیره انجمن به عضویت "اصلی حقوقی" انجمن درآیند.

ب- اعضاء اصلی حقیقی :

به منظور جلب مشارکت متخصصین مرتبط و استفاده از تجارب و دانش آنها، علاوه بر مؤسسان انجمن، کلیه اعضاء هیئت‌علمی مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی شاغل یا دارای سابقه مفید درامر نظام‌های کیفیت و کارشناسانی که حداقل دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته‌های مدیریت یا مهندسی و سابقه کار مفید و موثر در زمینه مدیریت، طراحی یا بهسازی نظام‌های کیفیت سازمانهای تولیدی و خدماتی باشند، می‌توانند به عضویت اصلی "حقیقی" انجمن درآیند.

 

جایزه ملی کیفیت ایران

 

جایزه ملی کیفیت ایران جایزه‌ای است علمی و ملی که به استناد مصوبات شورای عالی استاندارد متشکل از رئیس جمهور(رئیس شورا)، وزیران عضو شورا و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران (دبیرشورا) ایجاد شده است.این جایزه دارای 3 سطح تندیس، تقدیرنامه و گواهی‌نامه است که پس از ارزیابی‌های دقیق سازمان‌های متقاضی بر‌اساس مدل نوین جایزه توسط سازمان ملی استاندارد ایران و مجری آن انجمن مدیریت کیفیت ایران می‌باشد اعطا می گردد.

 

نحوه شکل‌گیری جایزه و چگونگی تدوین مدل نوین جایزه

 

تفکر ایجاد جایزه ملی کیفیت ایران در سال 1381 شکل گرفت. پس از بررسی تجربیات عینی جوایز ملی کیفیت در سایر کشورها، تشکیل جایزه ملی کیفیت ایران تصویب و جهت اجرا به سازمان استاندارد ابلاغ گردید و طی جلسات متعدد مدل جایزه ملی کیفیت ایران براساس مدل بنیاد کیفیت اروپا (EFQM) تعیین گردید و بااین مدل به مدت چهارسال متوالی فرایند ارزیابی سازمان های متقاضی را انجام نمود.  گرچه برگزاری 4 دوره جایزه ملی کیفیت ایران با مدل EFQM از سال 1382 تا 1385  دستاوردهای مهمی را به دنبال داشت ، اما با برگزاری دوره چهارم ، مسئوولان ذی ربط در یک تصمیم گیری ملی به این نتیجه رسیدند که برای اثربخشی بهتر این جایزه بایستی مدل نوینی تدوین گردد که در آن نگاه ویژه‌ای به ابعاد کیفیتی محصول وجود داشته باشد. پس از اینکه قرار بر تغییر مدل جایزه ملی کیفیت با تکیه بر کیفیت محصول و جلب رضایت مشتریان و حمایت از حقوق مصرف کنندگان شد و کمیته فنی جایزه ملی کیفیت ماموریت یافت تا منطبق بر این رویکرد یک مدل علمی و بومی را طراحی نماید کارگروه های کارشناسی در این کمیته شکل گرفت تا در یک برنامه زمانی مشخص مدل نوین جایزه ملی کیفیت را طراحی نماید  در خردادماه سال 1386 اعضای کمیته فنی طی جلسات متعددی بررسی خود را بر روی مدل پیشنهادی آغاز و ضمن تدوین معیارها و زیرمعیارها و انجام ویرایش بر روی آن، سرانجام مدل تکمیل شده را از تصویب خود گذراند و جهت تصویب در آذرماه همان سال به شورای سیاست گذاری جایزه ملی کیفیت ارجاع نموده و این شورا نیز با این مدل موافقت و آن را به تصویب رساند

 

نمای مدل جایزه ملی کیفیت ایران

 

 

 

 

وب سایت: www.iranqms.ir




نظرات کاربران