در حال بارگذاری ...

گاز

نام لاتین: GAZ
موقعیت: نیژنیی نووگورود
سال تاسیس : ۱۹۳۲

گاز یا (Gorkovsky Avtomobilny Zavod) گورکوسکی آوتوموبیلینی زاود (که به معنای کارخانه خودروسازی گورکی است) یک شرکت خودروسازی در روسیه است که در سال ۱۹۲۹ در اثر همکاری میان شرکت فورد و کشور شوروی (روسیه فعلی) با عنوان ناز آغاز به کار کرد.

 

 

این کمپانی در شهر نیژنی نووگورود قرار دارد و یکی از مهمترین شرکت های خودروساز روسیه به شمار می رود. تاسیس این شرکت در سال ۱۹۳۲ بوده است ، اما قراردادی که باعث تشکیل این کمپانی شد در سال ۱۹۲۹ به امضا رسید.

 

 

 

تاریخچه

 

در می سال ۱۹۲۹ ، دولت شوروی قراردادی با شرکت فورد به امضا رساند که در پی آن شوروی قبول کرد که حدود ۱۳ میلیون دلار سرمایه گذاری در شرکت فورد کند و در مقابل شرکت فورد موظف به عرضه کمک های فنی تا سال ۱۹۳۸ شد. در پی این قرارداد شرکت خودروسازی در شهر "نیژنی نووگورود" با نام ناز (نیژگورودسکی آوتوموبیلینی زاود) تشکیل شد و تولید خود را در ۱ ژانویه ۱۹۳۲ آغاز کرد. محصولات این شرکت با نام ناز و گاهی با نام فورد به بازار عرضه می شد. نخستین محصول شرکت گاز همان فورد "مدل ای" بود که تحت عنوان "ناز-ای" (NAZ A) به بازار رفت. همچنین همزمان با این سواری ، کامیونت فورد "مدل ای ای" تحت عنوان "ناز-ای ای" (NAZ AA) به بازار رفت. از این دو محصول که از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۶ در شرکت گاز تولید می شدند ، حدود ۱۰۰هزار دستگاه تولید شد.

 

 

در سال ۱۹۳۳، نام شهر محل استقرار این شرکت به افتخار ماکسیم گورکی به گورکی تغییر یافت در نتیجه نام این شرکت نیز از ناز به گاز انتقال یافت.

 

در سال ۱۹۴۱ ، بعد از آغاز جنگ جهانی دوم ، دولت ژوزف استالین تلاش بزرگی را جهت نجات صنایع کشور شوروی آغاز کرد ، چرا که بخشی از سرزمین روسیه به دست ارتش آلمان درآمده بود و آلمانی ها بسیار به مسکو نزدیک شده بودند. تصمیم نخست آن بود که شرکت زیس (ZIS) که یک کارخانه تولید هواپیماهای مسافری بود از مسکو به شهر "اولیانوفسک" منتقل گردد. شهری که در منطقه رودخانه ولگا قرار دارد و از نظر نیروی انسانی افرادی با مهارت در آن حضور دارند اما با توجه به رسیدن آلمانی ها مجموعه ای که برای "زیس" در نظر گرفته شده بود برای تولید خودرو مورد استفاده قرار گرفت.

 

در سال ۱۹۴۳ در حالی که آلمان ها در حال شکست بودند ، عملا به جای شرکت ZIS یک شرکت خودروسازی ایجاد شده بود و به تولید خودروهای مورد استفاده در جنگ اشتغال داشت. در سال ۱۹۵۰ تنها خودروی آفرود حکومت شوروی تحت عنوان "گاز ۶۹" برای تولید به شهر "الیانوفسک" منتقل شد. این خط تولید نقطه ای آغازین برای تولید خودروهای آفرود روسیه تلقی می شد.

 

در سال ۲۰۰۸ بحران شدیدی شرکت GAZ را فرا گرفت. این بحران تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشت تا اینکه در این سال ، فردی به نام "بو اندرسون" ، که قبلا معاون رئیس جمهور آمریکا و معاون جنرال موتورز آمریکا بود ، به عنوان مدیر عامل گاز انتخاب شد. با مدیریت "بو اندرسون" شرکت از چالش های به وجود آمده رهایی پیدا کرد و خیلی ها عامل اصلی این موفقیت را آقای اندرسون می دانستند. در سال ۲۰۱۱ شرکت گاز تفاهم نامه ای را با شرکت جنرال موتورز آمریکا به امضا رساند که طی آن قرار شد خودروی Aveo شورولت در این شرکت مونتاژ شود. این قرارداد در سال ۲۰۱۳ اجرا می شود.

 

 

 

محصولات

 

از محصولات مهم کارخانه گاز می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

 

۱- Light Commercial Vehicles یا خودروهای باری متوسط

 

 

این خودروها با شکل ظاهری مشخص در موارد مختلفی کاربرد دارند. مواردی چون ، ون های مسافری ، آمبولانس ، مینی وانت بار و ون های باری.

 

 

۲- Heavy-Duty Trucks یا کامیون های سنگین و ماشین آلات راه سازی

 

 

خودروهای سنگین شرکت گاز شامل ، کامیون های باری سنگین ، کامیون های کشنده ، ماشین آلات سنگین کابین دار ، ماشین آلات راه سازی و شاسی ها می باشد.

 

 

۳- Buses یا اتوبوس ها

 

 

اتوبوس های شرکت گاز در ۴ مدل ، کوچک ، متوسط ، بزرگ و خیلی بزرگ تولید می شود. هر کدام از مدل ها نیز شامل زیر مدل های مختلفی است که کاربردهایی مانند ، سفرهای شهری و بین شهری ، اتوبوس مدارس و اتوبوس های توریستی دارد.

 

 

۴- موتور و قطعات

 

 

این شرکت تولیدات موتور و قطعات یدکی را نیز انجام می دهد.

 

وب سایت: www.azgaz.ru
ایمیل: info_dm@gaz.ru
آدرس : موجود نیست




نظرات کاربران