در حال بارگذاری ...

تاریخچه بیمه دریایی

نام لاتین: Marine Insurance

 

تاریخچه حقوق بیمه دریایی

Marine Insurance

 

 

هیچ یک از رشته های بازرگانی تاریخ قدمت ، تنوع و غنای بیمه دریایی را ندارد. برخی از مورخین تقریبا قدمت آن را تا ۳۰۰۰ سال می دانند. قرائنی در دست است که اولین بار بازرگانان در ۳۰۰۰ سال قبل هنگامی که در دریای مدیترانه به دریانوردی اشتغال داشتند برای ایمنی در قبال خسارت از نوعی بیمه دریایی استفاده کردند. در طی قرون بیمه دریایی مراحل توسعه و تکامل خود را پیموده و به یکی از رشته های بسیار فنی و تخصصی مبدل شده است.

 

بیمه گران در ازای دریافت حق بیمه خسارات را به آسانی تحمل می کنند در حالی که خسارت برای صاحبان کالا و کشتی ها در صورت استفاده نکردن از بیمه بسیار سنگین و در برخی موارد غیرقابل تحمل و حتی نابود کننده است. در حقیقت بیمه دریایی امروزه حتی مهمتر از دوران گذشته است. خطرات دریایی از قبیل جنگ ، آتش سوزی و غیره با وجود وسایل پیشرفته ایمنی برای کشتی ها همچنان به قوت خود باقی است و با توجه به عظمت و ظرفیت کشتی ها و سرمایه گذاری هایی که در این صنعت به عمل آمده حوادث دریایی نتایج فاجعه آمیزتری در بردارد. با وجود اینکه هیچ نوع الزام حقوقی ، صاحبان کشتی و تجار را متعهد به بیمه کردن اموال خود در قبال خسارت و زیان نمی کند معهذا روش های جدید مالی کشتیرانی و تجارت دریایی راهی جز بیمه کردن برای آنها باقی نگذاشته است. سرمایه هایی که در معرض خطر از بین رفتن قرار می گیرند چنان وسعت و ابعادی دارند که به ندرت شرکت کشتیرانی می تواند با تحمل آن به موجودیت مالی خود ادامه دهد. صرفنظر از این ملاحظات ، بسیاری از کشتی ها در گرو بانک ها و موسسات می باشند حتی اگر صاحب کشتی بخواهد بدون بیمه عمل نماید. موسسات گرو گیرنده برای ایمنی و اطمینان بیشتر و حفظ خود از خطرات احتمالی مالی در قبال پرداخت وام به صاحبان کشتی ، بیمه نامه کشتی را مطالبه می نمایند.

 

 

تاریخچه بیمه دریایی

 

 

اواسط قرن هفدهم بسیاری از کارشناسان مالی و سرمایه داران در کار بیمه گری سفرهای دریایی تخصص یافتند. با وجود این ، هر بیمه گری به تنهایی عمل می کرد و به پشتوانه سرمایه و منابع شخصی سفرهای دریایی منتخب خود را بیمه می کرد. سرانجام این بیمه گران انجمنی را تشکیل دادند که اساس لویدز و بسیاری از روش های سنتی موجود در صنعت بیمه را بنا نهاد.

 

 


| شناسه مطلب: 31471




تاریخچه



نظرات کاربران