در حال بارگذاری ...

کشتی لایروب

نام لاتین: Dredging Vessels
موقعیت: تهران

لایروب ها شناورهایی هستند که به منظور لایروبی کانال های دسترسی ، پای اسکله ها ، رودخانه ها ، حوضچه ها و آب های ساحلی به کار گرفته می شوند. لایروب ها برحسب نیاز و کارایی ، انواع گوناگونی دارند که در زیر به شرح برخی از آنها می پردازیم.

 

 

لایروب سطلی

 

اینگونه کشتی های لایروب بیشتر از سایر سیستم های لایروبی متداول بوده و برای لایروبی محل هایی مانند کناره های اسکله مورد استفاده قرار می گیرند و در اکثر بنادر جهان از اینگونه کشتی ها وجود دارد.

 

 

طرز عمل آن به این صورت است که در اطراف یک گردونه بزرگ تعداد زیادی از سطل های مخصوص حملِ گل و لای نصب گردیده است؛ پس از انتقال این گردونه در عمق مورد نیاز ، با نیروی مکانیکی ، گردونه به حرکت درآمده و سطل های اطراف آن گل و لای موجود را از کف دریا کنده و به انبارهای مخصوص لایروب و یا به ساحل در صورت موجود بودن امکانات ، تخلیه می نماید.

 

 

لایروب چنگکی

 

این نوع لایروب ها مجهز به چنگک های بزرگ و قوی بوده که پس از انتقال آنها به عمق مورد نظر گل و لای یا وسایل زائد کف دریا را با خود بالا آورده و به ساحل تخلیه می نمایند.

 

 

این سیستم لایروبی بیشتر در اطراف اسکله ها به کار می رود و اگر عمل لایروبی دور از ساحل انجام پذیرد مواد زائد کنده شده به وسیله چنگک به انبارهای خود لایروب یا دوبه همراه ، منتقل و سپس به محل های مناسبی حمل می گردد.

 

 

لایروب مکنده

 

این نوع لایروب عموما برای بسترهای شنی و گلی و به طور کلی بسترهای نرم دریا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

لایروب مکنده تیغه دار

 

این نوع لایروب عموما برای لایروبی بستر سنگی یا مرجانی از یک سر تیغه دار دوار استفاده می کند.

 

 

از مزایای اینگونه لایروب ها بازده بالا ، قابلیت لایروبی انواع بسترها و استفاده برای عملیات احیای زمین می باشد و از معایب آن می توان به عدم استفاده از آن در دریای طوفانی اشاره نمود.

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس اداره نگهداری ابنیه فنی راه ها اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران از لایروبی ، پاکسازی و تنقیه بستر ۴۷۶ ...

|

آنچه در تجارت بین‌المللی مهم است ، دسترسی مستقیم به سیستم‌های بانکی و صنعتی است که هم‌اکنون ما در این چرخه به آن‌ها دسترسی نداریم . با این حال ، تجربه‌های گذشته در شرایط اسنپ‌بک ، قبل از برجام و در دورهای قبلی تحریم ، تجارب ارزشمندی برای ما به جای گذاشته است .

|

هدف اصلی از اجرای این طرح ، ارتقاء سطح ایمنی تردد برای شناورهای سنتی ، قایق‌های صیادی ، لنج‌ها و سایر شناورهای باری فعال در بندر دیلم است که در شرایط فعلی به دلیل کم‌عمقی مسیر با مشکلات متعددی مواجه بودند .

|

کشور‌های توسعه یافته می‌خواهند فرصت بزرگی به نام استفاده از انرژی هسته‌ای در صنعت کشتیرانی را از ایران بگیرند و این در حالی است که آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، بریتانیا ، چین و هند از فناوری سوخت هسته‌ای در ناوگان خود استفاده می‌کنند . این فناوری به کشتی‌ها اجازه می‌دهد ۵ تا ...

|

ایمنی سفر ، آمادگی تجهیزات جست‌وجو و نجات دریایی و حفظ جان مسافران از اولویت‌های ماست ، در همین راستا نیز آمادگی داریم مأموریت‌های مشترک دریایی با طرف عراقی انجام دهیم .

|

نظرات کاربران