در حال بارگذاری ...
  • کشتی لایروب

    نام لاتین: Dredging Vessels
    موقعیت: تهران

    لایروب ها شناورهایی هستند که به منظور لایروبی کانال های دسترسی ، پای اسکله ها ، رودخانه ها ، حوضچه ها و آب های ساحلی به کار گرفته می شوند. لایروب ها برحسب نیاز و کارایی ، انواع گوناگونی دارند که در زیر به شرح برخی از آنها می پردازیم.

     

     

    لایروب سطلی

     

    اینگونه کشتی های لایروب بیشتر از سایر سیستم های لایروبی متداول بوده و برای لایروبی محل هایی مانند کناره های اسکله مورد استفاده قرار می گیرند و در اکثر بنادر جهان از اینگونه کشتی ها وجود دارد.

     

     

    طرز عمل آن به این صورت است که در اطراف یک گردونه بزرگ تعداد زیادی از سطل های مخصوص حملِ گل و لای نصب گردیده است؛ پس از انتقال این گردونه در عمق مورد نیاز ، با نیروی مکانیکی ، گردونه به حرکت درآمده و سطل های اطراف آن گل و لای موجود را از کف دریا کنده و به انبارهای مخصوص لایروب و یا به ساحل در صورت موجود بودن امکانات ، تخلیه می نماید.

     

     

    لایروب چنگکی

     

    این نوع لایروب ها مجهز به چنگک های بزرگ و قوی بوده که پس از انتقال آنها به عمق مورد نظر گل و لای یا وسایل زائد کف دریا را با خود بالا آورده و به ساحل تخلیه می نمایند.

     

     

    این سیستم لایروبی بیشتر در اطراف اسکله ها به کار می رود و اگر عمل لایروبی دور از ساحل انجام پذیرد مواد زائد کنده شده به وسیله چنگک به انبارهای خود لایروب یا دوبه همراه ، منتقل و سپس به محل های مناسبی حمل می گردد.

     

     

    لایروب مکنده

     

    این نوع لایروب عموما برای بسترهای شنی و گلی و به طور کلی بسترهای نرم دریا مورد استفاده قرار می گیرد.

     

     

    لایروب مکنده تیغه دار

     

    این نوع لایروب عموما برای لایروبی بستر سنگی یا مرجانی از یک سر تیغه دار دوار استفاده می کند.

     

     

    از مزایای اینگونه لایروب ها بازده بالا ، قابلیت لایروبی انواع بسترها و استفاده برای عملیات احیای زمین می باشد و از معایب آن می توان به عدم استفاده از آن در دریای طوفانی اشاره نمود.

     




    مطالب مرتبط

    حمل و نقل پاک تر دریایی دور از ذهن نیست

    حمل و نقل پاک تر دریایی دور از ذهن نیست

    در ۲۸ ژانویه ، ایسترن پسیفیک اعلام کرد که به رقم AER ۴,۴ رسیده ، به این معنی که ۲ سال زودتر از برنامه تعیین شده آلاینده های کربنی ناوگان خود را کاهش داده است .

    |

    دادگاه‌های تخصصی با محوریت حمل و نقل دریایی تشکیل می شود

    دادگاه‌های تخصصی با محوریت حمل و نقل دریایی تشکیل می شود

    حه تشکیل دادگاه های دریایی ۹ فصل دارد ، قلمرو فعالیت این دادگاه دعاوی ناشی از فعالیت شرکت های کشتیرانی با محوریت حمل و نقل دریایی است و مباحثی نظیر ابلاغ ، چگونگی رسیدگی به دعاوی دریایی ، توقیف کشتی ، نحوه اعتراض به آرای صادره و سایر موارد در آن مدنظر قرار می گیرد .

    |

    نظرات کاربران