در حال بارگذاری ...

کشتی ماهیگیری

نام لاتین: Fishing Vessel
موقعیت: تهران

کشتی ها و قایق های ماهیگیری زیادی در کشورهای مختلف وجود دارد که با توجه به نظام های ماهیگیری محلی اعم از صنعتی و سنتی مطابق با رسومات مکانی و زمانی طراحی و ساخته شده است. تشریح و بیان انواع آنها مستلزم مطالعات زیاد و بررسی های کامل می باشد. به منظور آشنایی با انواع کشتی ها و قایق های ماهیگیری به طور خلاصه به آنها اشاره کوتاهی می کنیم.

 

این نوع کشتی ها و قایق ها با ظرفیت های متنوعی ساخته شده و معمولا بر حسب نوع و طول تقسیم بندی می شوند. سرعت آنها در حدود ۱۵ گره دریایی در ساعت می باشد. قایق های متوسط ماهیگیری مجهز به انواع وسایل صید از قبیل دوار و دیرک هستند که به وسیله آنها تورها را به آب انداخته و بالا می کشند. روزآمدترین این نوع قایق ها نوع تورکش از پاشنه است که تورهای کیسه ای را با وسایل و تجهیزات کاملی از قسمت پاشنه به آب انداخته و پس از انجام صید از همان طریق نیز بالا می کشند و قدیمی ترین آن قایق هایی هستند مرسوم به تورکش از بغل که تورهای ماهیگیری از اطراف آن به آب انداخته می شود و پس از صید از همان اطراف نیز بالا کشیده می شود. در این نوع قایق ها که با ظرفیت های متوسطی ساخته شده اند ، ماهی ها پس از صید در عرشه شستشو شده در انبارهایی که مملو از یخ می باشد نگهداری می کردند. با این روش می توان تا چند روز ماهی را تقریبا به طور تازه و سالم نگهداری نمود. کشتی های بزرگ ماهیگیری دیگری نیز وجود دارد که به کشتی ماهیگیری مادر مرسوم هستند. این کشتی ها با شعاع عملیات بیشتری که دارند از اعماق زیاد دریاها و دور از سواحل با وسایل مدرن ، انواع ماهی ها را صید می نمایند.

 

 

نحوه عمل به این گونه است :

این کشتی ها علاوه بر وسایل پیشرفته صیادی از قبیل دستگاه های عمق یاب و دستگاه های ردیاب ماهی و جرثقیل های بزرگ که در امر صید کمک های شایانی می نمایند دارای قایق های کوچک صیادی نیز می باشند ، از محل استقرار کشتی مادر در جای مناسب به آب انداخته شده ، با وسایل لازم مشغول صید گردیده و ماهی های صید شده را به کشتی مادر تحویل می دهند. کشتی ماهیگیری مادر دارای وسایل و تجهیزات کافی جهت پاک کردن و بسته بندی نمودن ماهی ها است پس از آماده نمودن محصولات آنها را در سردخانه های بزرگ و مجهز خود تا مراجعت به بندر نگهداری می نماید. این کشتی ها قادرند تا چند هفته در دریا باقی مانده عملیات صیادی را به نحو احسن انجام دهند.

 

به گزارش سازمان بین المللی غذا و کشاورزی (FAO) تا سال ۲۰۰۴ میلادی بیش از ۴ میلیون کشتی ماهیگیری در سراسر دنیا وجود دارد که بیش از ۱/۸۰۰/۰۰۰ نوع از این کشتی ها سنتی است.

 

 

 

انواع کشتی ماهیگیری

 

کشتی های صیادی انواع مختلفی دارند. شناورهای Troll ، Gilnetter ، Purse seiner و  Trawler از مهمترین کشتی های صیادی به حساب می آیند. البته همان طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم کشتی های ماهیگیری یا کشتی های صیادی انواع بسیار زیادی دارند و بسته به منطقه و یا کشور تفاوت های بسیاری دارند ،  اما در اینجا سعی شده است تعدادی از مهمترین آنها را معرفی کنیم.

 

 

شناورهای Troll


شناورهای Troll نوعی کشتی ماهیگیری هستند که برای گرفتن ماهی های آزاد بزرگ سطحی استفاده می شود. در این شیوه از روش طعمه گذاری از طریق تعداد زیادی قلاب که توسط یک رشته طناب طویل به یکدیگر متصل هستند همراه با حرکت شناور استفاده می شود. این شناورها به وسیله دکل بلند خود قابل تشخیص هستند.

 

 

شناورهای Gilnetter


شناورهای Gilnetter برای صید ماهی آزاد به کار گرفته می شوند و دارای تورهایی بزرگ هستند. طول این شناورها بین ۹ تا ۱۲ متر است و به راحتی توسط غلطک هیدرولیکی که تور دور آن پیچیده شده قابل تشخیص است. این غلطتک ها می توانند در جلو یا عقب شناور نصب شوند.

 

 

شناورهای Purse Seiner


شناورهای Purse Seiner برای گرفتن ماهی تن ، ماهی آزاد ، ماهی روغنی و شاه ماهی به کار گرفته می شوند. شیوه صید پرساین یا صید محاصره ای برای صید انواع ماهیان صنعتی و تون در آب های عمیق و دور از ساحل طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه شناور با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته الکترونیکی و ماهواره ای به شناسایی ، تعقیب ، محاصره و نهایتا صید گله های بزرگ ماهیان تون می پردازد. ماهیان صید شده در شرایط خاصی در شناور نگهداری و در انتها با انتقال به سواحل به صنایع کنسروسازی تحویل می گردند. پرساینرهای بزرگ اغلب چند هفته در دریا حضور دارند و دارای مکانی برای نشستن و برخاستن هلیکوپتر در روی عرشه هستند. این کشتی ها می توانند به وسیله بازوی متحرک بزرگ و تور انباشته در پشت شناور شناسایی شوند.

 


شناورهای Trawler و روش صید ترال


به دلیل روش خاص این شناورها که استفاده از تور ترال می باشد به ترالر شهرت دارند. در این روش توری که به شکل کیسه می باشد همراه با دو تخته ترال که از جنس فولاد یا چوب می باشد ، به دنبال شناور کشیده می شود. صید ترال به سه روش انجام می شود :

- ترال کف (تور و تخته در بستر دریا می نشیند)

- ترال میان آبی (تور و تخته در میان آب و در لایه عمقی مورد نظر قرار می گیرد)

- ترال سطحی (تور و تخته در عمق چند متری از سطح آب قرار می گیرد)

 


امروزه در کشورهای پیشرفته از ترال کف استفاده نمی شود که دلیل آن تخریب بستر دریا به وسیله ادوات صیادی است و زیستگاه بسیاری از آبزیان که وابسته به بستر می باشند ، در این روش صید از بین می رود. بیشترین بهره برداری از آبزیان در دنیا با استفاده از روش ترال میان آبی و سطحی صورت می گیرد. شناورهای کلاس فردوس ایران قابلیت ترال کشی در هر سه روش فوق را دارا می باشند. انواع کشتی های صیادی ترالر را می توان به صورت زیر بر شمرد :

 

 

کشتی صیادی ترالر از پهلو


این نوع از شناورها تا سال ۱۹۵۰ میلادی در اقیانوس اطلس برای صید ماهی از پهلو استفاده می شدند ، اما صید از پهلو مشکلات زیادی ایجاد می کرد. از جمله عدم استفاده مناسب از فضای عرشه صید و مشکلات پایداری عرضی که به هنگام بالا کشیدن دام انجام می شد.

 

 

کشتی صیادی ترالر از پاشنه

                                                                                                                                 
از سال ۱۹۵۰ میلادی ، این نوع از شناورها برای ماهیگیری و انجام عملیات صید از پاشنه مورد استفاده قرار گرفتند. این نوع از شناورها دارای یک شکاف شیب دار در پاشنه خود می باشند که تور از روی این سطح شیب دار ، از دریا بالا کشیده می شود. ازنظر فنی ترالر از پاشنه بسیار آسان تر از ترالر از پهلو است. علاوه بر اینکه از فضای روی عرشه صید مطلوب تر می توان استفاده کرد. بیشتر فعالیت ها را می توان ماشینی و سریعتر انجام داد ،  ضمن این که پایداری شناور بیشتر شده و امکان انجام عملیات صید در آب و هوای نامناسب نیز امکان دارد.

 

 

شناورهای صیادی کارخانه ای


این مدل شناورها یک کشتی بزرگ صید ، ترالر از پاشنه است که دارای امکانات اضافی برای فرآیند فریز کردن ماهی است و این امکان را به آن می دهد که برای مدت زیادی در آب بماند و تناژ آنها به بالای ۳۰۰ تن می رسد. از قسمت های مهم این نوع شناورها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- پل فرماندهی
۲- ترال وینچ ها
۳- وینچ موتور
۴- عرشه صید
۵- دریچه تخلیه دام در تانک ماهی
۶- سالن عمل آوری
۷- واحدهای فریز کردن و نگهداری ماهی در سرما
۸- موتورخانه کشتی


در این شناورها پس از تخلیه ماهی در مخزن مخصوص ، محتویات تور از تسمه نقاله ها به میز جداسازی رسیده و بعد از جدا شدن ماهیان درشت مورد نظر ، باقی صید از طریقه دریچه ای به دریا برگردانده می شود. درانبار ذخیره ماهی که گنجایش ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن ماهی را دارد ، آبزیان صید شده در دمای ۲۷- درجه نگهداری می شوند.

 




مطالب مرتبط

بدنه این شناور فلزی از جنس آلومینیوم ، طول آن ۲۰ متر و سرعت آن ۴۰ گره دریایی است . این شناور تا پیش از راه‌اندازی ایستگاه لاور ساحلی در بندر بوشهر و در صورت نیاز در سایر بنادر استان بتناسب نیاز عملیاتی استقرار خواهد یافت .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد : الحاق ۲۰ فروند کشتی جدید تجاری و افزایش ۴۰۰ هزار تنی ظرفیت ناخالص ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت ۲۹۰ میلیون تنی بنادر کشور ، ‌اظهار داشت : ظرفیت مناسبی در حوزه کشتیرانی با توجه ...

|

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق به حمل بالغ بر ۲۸ میلیون تُن بار به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار شده که البته با توجه به رکودی که در صنعت حمل‌و‌نقل دریایی دنیا حاکم شده و همراه با کاهش کرایه­‌های حمل در بازار‌های جهانی بوده ، در حال برنامه ریزی برای دستیابی به درآمد سال ...

|

نظرات کاربران