در حال بارگذاری ...

فریتلاینر

نام لاتین: Freightliner
موقعیت: پورتلند، اوریگان
سال تاسیس : ۱۹۴۲

شرکت فریتلاینر ، تولیدکننده ماشین آلات سنگین و فوق سنگین در آمریکا است. این شرکت در سال ۱۹۴۲ تحت عنوان Freightliner Inc تاسیس شد و هم اکنون تحت نظر شرکت آلمانی Daimler AG مشغول به فعالیت است. در سال ۲۰۰۵ این شرکت با درآمدی بالغ بر ۳۲میلیارد دلار و اشتغال زایی برای ۲۴۰۰۰ کارمند ، بزرگترین شرکت تولیدکننده ماشین آلات سنگین در شمال آمریکا شناخته شد. به دلیل اینکه این شرکت فریتلاینر تابع یک شرکت آلمانی فعالیت می کند ، یک شرکت آمریکایی به حساب نمی آید. به همین دلیل در رده بندی بهترین شرکت های آمریکایی قرار نمی گیرد.

 

 

از مشخصه های اصلی این شرکت نوآوری و همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا است. به طوری که مهندسان شرکت فریتلاینر توانسته اند در زمینه خودروهای سنگین هیبریدی نیز فعالیت جدی داشته باشند. ارایه محصولات مختلف برای شرایط های متفاوت از شعارهای این کمپانی آلمانی – آمریکایی می باشد.

 

 

تاریخچه

در هشتمین ماه سال ۱۹۴۲ شرکت Freightliner Corporation led به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. رهبری این شرکت را در آن سال ها شخصی به نام لیلاند جیمز به عهده داشت. در همین سال شرکت فریتلاینر برای اولین بار در صنعت خودروسازی دست به تولید کابین های تمام آلومینیوم زد. این محصول با نام Model 600 و با عنوان تجاری Freightliner در بازار عرضه شد.

 

لیلاند جیمز موسس شرکت

 

در سال ۱۹۵۱ برای فروش بهتر ، این شرکت وارد قرارداد جدیدی با چند شرکت مختلف از جمله White Motor (موتور سفید) ، Cleveland (کلیولند) و OH شد. این امر باعث شد تا فریتلاینر تا فروش قابل توجهی در آمریکا و کانادا داشته باشد. همچنین مدل COE این شرکت حرف های تازه ای در بزرگراه های قاره آمریکا می زد.

در سال ۱۹۵۳ این کمپانی دست به تولید یک کشنده زد که از زمان خود خیلی جلوتر بود. این کشنده که WF64 نامیده می شد ،‌ دارای جای خواب برای راننده بود و برای مسافت های طولانی طراحی شده بود. همچنین در این مدل راه حل هایی برای تغییر نوع سوخت داده شده بود که می توانست از بنزین ، گازوییل و پروپان مایع استفاده کند.

Freightliner در صنعت خودروسازی ابتکارات گسترده ای داشته است که بسیار هم قابل تحسین هستند. یکی دیگر از دست آوردهای این کمپانی ساخت اولین اتاق کامیون با قابلیت تا شوندگی ۹۰ درجه است. این اتفاق در سال ۱۹۵۸ افتاد. این اتاق ها با چرخش ۹۰ درجه ای خود اجازه دسترسی راحت تر و کامل تر را به تعمیرکار می دادند.

 

مدل 600 - اولین کامیون با کابین تمام آلومینیومی در صنعت خودروسازی

 

در سال ۱۹۶۴ کامیونی توسط این شرکت ساخته شد که فقط مخصوص حمل نیشکر بود. این کامیون WFT5366 AWD نامیده می شد و و قابلیت جابه جایی وزن قابل قبولی بود.

 

در آغاز دهه ۷۰ شرکت فریتلاینر با شرکت White Motor (موتور سفید) به مشکلی برخوردند که باعث شد توافقنامه توزیع محصولات شرکت Freightliner توسط White Motor متوقف شود. با این لغو قرارداد شرکت فریتلاینر به صورت مستقل هم تولیدکننده و هم توزیع کننده شده بود.

 

اولین کامیون با قابلیت کابین چرخشی ۹۰ درجه ای

 

همان سال ها در آمریکا قانونی به تصویب رسید که اجازه عبور و مرور کامیون ها در بزرگراه ها مشروط به اندازه آنها شد. بعد از تصویب این قانون شرکت فریتلاینر کامیون معروف خود را یعنی  COEرا با استاندارد سازی قانون جدید آمریکا ، وارد بازار کرد. به دلیل ورود و خروج راحت در بزرگراه های ایالت های مختلف ، سواری راحت ، دسترسی آسان به موتور و سرویس دهی مناسب توسط شرکت ، این مدل محبوبیت گسترده ای در بین رانندگان پیدا کرد.

 

در دهه ۱۹۹۰ میلادی شرکت Daimler به خاطر بهبود در تولید و گسترش عرضه محصولات به سایر قاره ها ، با شرکت فریتلاینر به توافق رسید و قراردادی با این کمپانی منعقد کرد. در ابتدا محصولات این شرکت به سانتیاگو در مکزیک راه یافت. این دهه برای صنعت خودروسازی دوران پر مشغله ای بود و شرکت Freightliner نیز همانند سایر رقبا در سخت مشغول تولیدات و پخش محصولات خود بود. در این دوران شرکت فریتلاینر تحت رهبری فردی به نام James L. Hebe بود.

 

 

در تاریخ این شرکت شاید سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ سال های بسیار ضعیف فریتلاینر بود. آنها با رقیبان جدی روبرو شدند و در این سال ها نتوانستند سال های اوج گذشته خود را تکرار کنند. در آپریل سال ۲۰۰۷ جمعی از کارکنان این کمپانی دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب تنها یک روز به طول انجامید اما منجر به اخراج ۷۰۰ کارمند این شرکت شد تا ناکامی های کمپانی Freightliner ادامه داشته باشد. فریتلاینر در ادامه مشکلات خود در این سال ها ، تعدادی از کارخانه های خود را نیز تعطیل کرد.

 

در سال ۲۰۰۷ شرکت آلمانی تصمیم به تغییراتی گرفت و پس از فروش کارخانه توسط دایملر کرایسلر نام کارخانه به Daimler AG تغییر یافت. اما در ۷ ژانویه سال ۲۰۰۸ نام شرکت به Daimler Trucks North America, LLC  تغییر یافت.

 

در سال های اخیر این شرکت همچنان تولیدات خود را ادامه می دهد. همچنین در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۲ این شرکت دست به استخدام ۱۲۰۰ نفر برای کارخانه کلیولند خود زد.

 

در زیر شما می توانید ویدیو مربوط به تاریخچه این شرکت را مشاهده کنید :

 

 

وب سایت: www.freightlinertrucks.com
ایمیل: export@freightlinertrucks.com
آدرس : 4435 N. Channel Ave. - Portland, OR 97217




نظرات کاربران