در حال بارگذاری ...
  • وثیقه دادن بار و اخذ وام (فصل هفتم)

     

    ماده ۱۰۲- (اخذ وام) :

    اخذ وام در مقابل وثیقه دادن تمام یا قسمتی از بار تنها به وسیله فرمانده کشتی مجاز است مشروط براینکه وام برای تعمیر یا سایر مخارج فوق‌ العاده کشتی یا بار‌ آن و یا برای تعویض اشیایی باشد که بر اثر یک حادثه دریایی از بین رفته است و نیز منحصرا برای تعقیب سفر کشتی به بندر مقصد باشد.
    باری که به کشتی تحویل نشده نمی تواند برای تامین مخارج مزبور در وثیقه قرار گیرد. هزینه‌های جاری کشتی جزو مخارج فوق‌ العاده کشتی نخواهد بود.

     

     


    ماده ۱۰۳- (ممنوعیت تحصیل وام به اعتبار منافع احتمالی) :

    تحصیل وام به اعتبار منافع احتمالی از فروش کالا ممنوع است و وام دهنده فقط حق دریافت اصل وام را بدون حق مطالبه سود خواهد داشت.

     

     


    ماده ۱۰۴-‌ (حق تقدم) :

    اگر دو یا چند وام به اعتبار وثیقه دادن یک کالا تحصیل شود وامی که در تاریخ موخر دریافت شده بر آنکه تاریخش مقدم است برتری دارد.
    وام هایی که در یک بندر ضمن توقف واحدی اخذ می شوند در ردیف هم قرار خواهند گرفت.

     

     


    ماده ۱۰۵- (حق ممتاز وام دهنده) :

    وام دهنده نسبت به کالا و اشیا مورد وثیقه تا میزان اصل مبلغ و بهره وام دارای حقوق ممتاز است.

     

     

     

    ماده ۱۰۶- (واگذاری سند وام) :

    سند وام اگر به حواله کرد صادر شده باشد به وسیله ظهرنویسی قابل انتقال است. ظهرنویسی مذکور مشمول مقررات ظهرنویسی بروات و سفته‌ هاست.

     

     

     

    ماده ۱۰۷- (از بین رفتن کالا) :

    اگر کالای مورد وثیقه در زمان و محل وقوع حادثه و بر اثر حوادث غیر مترقبه و یا فعل یا تقصیر فرمانده یا کارکنان کشتی کلا تلف شود وام دهنده حق استیفای طلب نخواهد داشت. وام گیرنده مکلف است کلیه اقدامات لازم را جهت جلوگیری از وقوع خسارت یا تعدیل آثار آن معمول دارد.

     

     


    ماده ۱۰۸- (نجات قسمتی از کالای مورد وثیقه) :

    اگر اشیا مورد وثیقه در دریا غرق شوند و قسمتی از آن نجات یابد استرداد وام تا حدود مبلغی که از فروش کالای نجات یافته به دست آید پس از وضع مخارج نجات پرداخت خواهد گردید.

     

     


    ماده ۱۰۹- (به دریا ریختن کالا) :

    چنانچه هنگام طوفانی بودن دریا به منظور نجات کشتی و کارکنان کشتی و مسافران ، اشیا مورد وثیقه به دریا ریخته شوند وام دهنده فقط نسبت به آن قسمت از اشیا مورد وثیقه که باقیمانده باشد دارای حقوق ممتاز خواهد بود.

     

     


    ماده ۱۱۰- (شرکت در پرداخت خسارات مشترک دریایی) :

    وام دهنده در پرداخت خسارات خاص سهیم نخواهد بود ولی در پرداخت خسارات مشترک دریایی که پس از دادن وام بوجود آید سهیم است مشروط به اینکه در سند وام شرط دیگری ذکر نشده باشد.

     




    نظرات کاربران