در حال بارگذاری ...

لوکوموتیو بخار

نام لاتین: Steam Locomotive

یک نوع لوکوموتیو است که به وسیلهٔ موتور بخار کار می‌کند. این لوکوموتیوها در اوایل قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم برای اولین بار در بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گرفتند. نیروی محرکه این نوع لوکوموتیو، به وسیله یک دستگاه ماشین بخار تامین می شود ، که با بخار داغ (سوپرهیت) و سیلندرهایی که فشار بخار داغ را به نیروی رانش برای تولید گشتاور حرکت ، تبدیل می کنند کار می کند و راندمانی در حدود 6% تا 12% دارند.

 

دریچه سیلندر ولسکارتس در یک لوکوموتیو بخار. در این پویانمایی، رنگ قرمز نشان‌دهندهٔ بخار زنده واردشونده به سیلندر و رنگ آبی نمایانگر بخار استفاده شده و خروجی از سیلندر است.

 

علی رغم تلاش هایی که برای تولید نسل جدید ابر لوکوموتیوهای بخار در اروپا و امریکا صورت گرفته، این نوع لوکوموتیو در اغلب کشورها منسوخ شده و از رده خارج شدند. ساختمان ساده و امکان استفاده از سوخت های متنوع و ارزان و نیروی گشتاوری قابل انعطاف از ویژگی های لوکوموتیو های بخار بوده و عدم امکان سری شدن چند لوکوموتیو با فرمان واحد و نیاز به تاسیسات، آب گیری در ایستگاه ها، حمل آب و سوخت زیاد و راندمان کم از معایب و علل حذف این نوع لوکوموتیو به شمار می‌رود.


| شناسه مطلب: 26998




ناوگان



نظرات کاربران