در حال بارگذاری ...
  • انتقال پایتخت منتفی است ؛ پروژه انتقال آب خلیج فارس کلید نجات تهران از بحران کم‌آبی

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نهمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل در بیستم آبان ۱۴۰۴ در دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با حضور جمعی از اساتید ، مهندسان و صنعتگران حوزه صنایع فراساحل و دریایی برگزار شد .

    در افتتاحیه این همایش ، علی عبدالعلی زاده نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور سخنرانی جامعی درباره نقش مهندسی و فناوری نوین در بهره‌برداری از منابع طبیعی ، چالش‌های صنعت آبزی‌پروری ، بحران آب تهران و فرصت‌های توسعه صنایع فراساحل ایراد کرد .

    او با اشاره به اهمیت مهندسی فراساحل در ایران گفت : بخش عمده منابع نفتی و گازی کشور در میادین مشترک دریایی قرار دارد که رقابت مهندسی ایران با کشورهای پیشرفته جهان مانند اروپا و آمریکا جدی است . تحریم ها ما را به توسعه مهندسی داخلی و اتکا به نیروهای داخلی و دانشگاه ها و فناوری‌های نوین به ویژه تلفیق هوش مصنوعی با مهندسی در استخراج منابع دریایی و گازی سوق داده است .

    عبدالعلی زاده ، به مشکلات صنعت آبزی‌پروری تاکید کرد و گفت : با توجه به عدم وجود تجهیزات کافی ، تولید ماهی فانوس ماهی به طور قابل توجهی کمتر از ظرفیت بالقوه است و مجبوریم برای تأمین غذای ماهیان پرورشی به واردات پودر ماهی روی بیاوریم که به دلیل تحریم‌ها دشوار است . همچنین هزینه‌های بالای غذا و عدم رعایت استانداردهای بهداشتی باعث شده است قیمت تمام شده محصولات آبزی افزایش یافته و رقابت صادراتی کاهش یابد .

    وی بحران آب تهران را یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها دانست و اعلام کرد : پروژه بزرگی به طول ۱۰۰۰ کیلومتر که آب خلیج فارس را به تهران انتقال می‌دهد با تلاش شبانه‌روزی متخصصان داخلی تکمیل شده و این تنها منبع آب قابل اعتماد پایتخت است . انتقال پایتخت به دلایلی از جمله مشکلات امنیتی ، فناوری و اجرایی منتفی است و باید مسایل مربوط به آب و مدیریت منابع در همان تهران با فناوری‌های جدید حل شود .

    عبدالعلی زاده ادامه داد : بحران آب در کشورهای همسایه نیز جدی است و با توجه به تغییر اقلیم و محدودیت منابع آب شیرین ، توجه به استفاده از آب شور و توسعه فناوری آب شیرین کن در ایران یک ضرورت انکارناپذیر است . همچنین استفاده از گیاهان دریایی و جلبک‌ها به عنوان منبع غذایی و صنعتی آینده‌دار مطرح است .

    در پایان ، وی بر نقش حیاتی توسعه مهندسی داخلی در حوزه کشتی‌سازی و صنایع فراساحل تاکید کرد و گفت : ایران ظرفیت ساخت کشتی‌های بزرگ و توسعه صنایع دریایی را دارد ، اما نیاز به اعتماد به توان مهندسان داخلی و توسعه فناوری‌های نوین به‌ویژه کاربرد هوش مصنوعی برای کاهش وابستگی به واردات و ایجاد خودکفایی دارد .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نهمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل روز بیستم آبان ۱۴۰۴ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در جریان بازدید نماینده رئیس‌جمهور از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) ، بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ...

    |

    با اقدامات خوب که به موقع انجام دادیم در ارتباط با برخی سرمایه‌گذاری‌های خارجی و اقداماتی که از سوی مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی در سراسر کشور متعهدانه و دلسوزانه انجام شده است ، در خصوص لغو معافیت تحریمی نگرانی نداریم و ان‌شاءالله به فضل خداوند از این مرحله هم عبور ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور طی بازدید از بندرخشک پیشگامان این بندرخشک را به عنوان ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور ، به همراه مظفری ، استاندار خراسان رضوی ، از طرح ...

    |

    نظرات کاربران