نبرد شیائومی و پورشه در چین ؛ لوکسسازی خودروهای برقی وارد مرحله جدید شد
به گزارش پرتال حمل و نقل ، خودروسازان چینی در جلب نظر رانندگان طبقه متوسط کشور خود از رقبای غربی پیشی گرفتهاند و اکنون به سراغ مشتریان ثروتمندی میروند که بهدنبال افزودن جلوههای خاص به خودروهایشان هستند .
شرکت شیائومی به تازگی سرویسی را آغاز کرد که به خریداران اجازه میدهد سدان برقی SU7 Ultra خود را که قیمت پایه آن ۵۲۹,۹۰۰ یوان (حدود ۷۴ هزار دلار) است ، با انتخاب تزئینات داخلی و رنگهای ویژه شخصیسازی کنند ، گزینهای که حداقل ۱۰۰ هزار یوان به قیمت خودرو میافزاید .
شیائومی که به عنوان یک طراح بزرگ تلفنهای هوشمند شناخته میشود و به سرعت در بازار خودروهای برقی در حال پیشرفت است ، اکنون با مصرفکنندگانی رقابت میکند که در غیر این صورت ممکن است یک پورشه شخصیسازیشده یا برند لوکس اروپایی دیگر را انتخاب کنند . در همین حال ، خودروساز آلمانی پورشه نیز برای گسترش فروش خودروهای اسپرت سفارشی ۹۱۱ در چین تلاش میکند ، زیرا برندهای بومی در زمینه خودروهای برقی فشار فزایندهای بر آن وارد کردهاند .
پورشه و دیگر خودروسازان غربی برای سالها از رشد چشمگیر در چین بهرهمند بودند ، با تکیه بر مهندسی دقیق خودروهای بنزینی . اما در سالهای اخیر ، شرکتهای چینی مانند شیائومی ، بیوایدی و نیو با نرمافزارها و فناوریهای باتری پیشرفته ، ورق را برگرداندهاند . پس از تسلط بر بازار خودروهای برقی مقرونبهصرفه ، اکنون هدف آنها جذب مصرفکنندگان ثروتمندتر است .
در حالیکه قیمت SU7 Ultra شیائومی کمتر از ۹۱۸,۰۰۰ یوان پورشه Taycan است ، طراحی آن شباهت چشمگیری به مدل پرچمدار پورشه دارد . خریدارانی که خواهان شخصیسازی SU7 Ultra هستند باید دستکم ۱۰۰ هزار یوان برای جزئیات سفارشی مانند نشان طلای ۲۴ عیار روی کاپوت یا رینگهای فورجشده در چهار رنگ هزینه کنند . این خدمات همچنین برای شاسیبلند YU7 Max با قیمت ۳۲۹,۹۰۰ یوان نیز ارائه میشود که از نظر طراحی با مدل Purosangue فراری مقایسه شده است .
برای شیائومی ، به چالش کشیدن برندهای لوکس غربی با قیمتی پایینتر فقط به خودرو محدود نمیشود . مدیرعامل این شرکت ، بهتازگی تلفن هوشمندی را معرفی کرده که برای رقابت با آیفون ۱۷ طراحی شده و بیش از ۱۰۰ دلار از آن ارزانتر است .
با افزودن گزینههای گرانقیمت برای خریداران خودرو ، شیائومی به روندی سودآور وارد میشود که برندهایی چون فراری ، بنتلی و لامبورگینی سالهاست برای مشتریان فوقثروتمند خود ارائه میدهند — یعنی پرداخت هزینه بیشتر برای منحصربهفرد کردن خودرو .
برای نمونه ، رهبر ارکستر فیلارمونیک برلین پورشه ۹۱۱ Turbo خود را با شاسی مسابقهای و بدنهای سبکوزن سفارش داده بود که حتی دستههای در آن از چرم ساخته شده بود . همچنین ، یکی از اعضای خاندان حاکم قطر ، هفت پورشه ۹۵۹ سفارشی سفارش داده بود که دارای کابینی با چرم بوفالو و لوله اگزوز آبطلا بودند .
پورشه میگوید بیش از ۹۰ درصد از خریداران مدل ۹۱۱ حداقل یکی از گزینههای شخصیسازی را از طریق بخش Exclusive Manufaktur انتخاب میکنند ، بخشی که میتواند دهها هزار دلار به هزینه نهایی خرید اضافه کند .
در میان این گزینهها ، رنگهای خاص از محبوبترینها هستند : مشتریان میتوانند با پرداخت حدود ۱۳ هزار دلار از میان بیش از ۱۹۰ رنگ موجود انتخاب کنند ، یا با پرداخت بیش از ۳۰ هزار دلار رنگ خودروی جدیدشان را با رنگ رژ لب محبوب ، پتو نوزادی یا پیراهن تیم ورزشی دلخواهشان هماهنگ سازند .
رئیس تولید پورشه ، در کارخانه این برند در لایپزیگ گفت: مشتریان ما محصول آماده نمیخواهند ؛ آنها خواهان فضای داخلی و گاه خارجیهایی هستند که دقیقاً با نیازهایشان مطابقت داشته باشد .
مدلهای سفارشی معمولاً ارزش خود را در طول زمان بهتر حفظ میکنند — ویژگیای که برای خریداران ثروتمند اهمیت زیادی دارد — البته تا زمانی که خودرو به رنگهایی مانند بنفش تند یا طرحهای اغراقآمیز آراسته نشده باشد . ارزش بازفروش پایین مدل Taycan یکی از عواملی بوده که بر تقاضای آن اثر گذاشته است .
پورشه قصد دارد پس از کاهش فروش در چین ، گزینههای شخصیسازی و نرمافزارهای داخل خودرو را در این کشور گسترش دهد . برنامه مدلهای سفارشی فعلاً به دلیل محدودیت فضا و نیروی انسانی در مقر Exclusive Manufaktur در زوفنهاوزن آلمان محدود است .
این بخش از فعالیت پورشه حدود ۵.۶ میلیارد یورو (معادل ۷.۶ میلیارد دلار) درآمد و تا ۲.۵ میلیارد یورو سود ایجاد میکند .
با این حال ، این اقدام شیائومی ممکن است همه خریداران بالقوه پورشه را جذب نکند . خودروهای شیائومی بیشتر با برندهایی مانند آئودی ، بامو یا مرسدس رقابت میکنند . فروش گزینههای اضافه لزوماً تضمینی برای افزایش سود نیست — در بهترین حالت صحبت از ۱ تا ۲ درصد از درآمد جهانی است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم