ایران در شاهراه کریدورهای بینالمللی قرار دارد
ایران هم در مسیر کریدور شمال - جنوب و هم در مسیر کریدور شرق - غرب قرار دارد . کالاهای عبوری در مسیر نوستراک از طریق ارس میتوانند به شمال اروپا صادر شوند و با تکمیل زیرساختهای بندر کاسپین ، امکان اتصال به ترکیه نیز فراهم خواهد شد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز با حضور در ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ، لجستیک و صنایع وابسته ، ضمن بازدید از پاویون اختصاصی سازمانهای مناطق آزاد ، بر نقشآفرینی این مناطق در کریدورهای ترانزیتی بینالمللی تاکید کرد.
رضا مسرور در حاشیه بازدید از غرفههای سازمانهای مناطق آزاد و در جمع خبرنگاران ، حضور این سازمانها در نمایشگاه حملونقل را ارزشمند دانست و گفت : برگزاری نمایشگاههای تخصصی لجستیک ، ارتباط بیشتر تجار با مناطق آزاد را فراهم میکند ، فرصتهای سرمایهگذاری را به نمایش میگذارد و شناخت فعالین اقتصادی نسبت به ظرفیتهای مناطق آزاد را افزایش میدهد .
مسرور افزود : استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت گرفته و امیدواریم در سالهای آینده نمایشگاههای بینالمللی گستردهتری در حوزه لجستیک و ترانزیت برگزار شود .
ظرفیتهای ارس در کریدورهای بینالمللی
وی با اشاره به موقعیت منطقه آزاد ارس در کریدورهای جهانی اظهار داشت : ایران هم در مسیر کریدور شمال - جنوب و هم در مسیر کریدور شرق - غرب قرار دارد . کالاهای عبوری در مسیر نوستراک از طریق ارس میتوانند به شمال اروپا صادر شوند و با تکمیل زیرساختهای بندر کاسپین ، امکان اتصال به ترکیه نیز فراهم خواهد شد .
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت : بخشی از پازل کریدور شمال - جنوب در سفر اخیر به ارس افتتاح شده و روند توسعه زیرساختهای این منطقه ادامه دارد .
مناطق آزاد مشترک ؛ نسل ششم همکاریها
مسرور در خصوص برنامههای دولت برای توسعه همکاریهای منطقهای هم گفت : با توجه به اینکه مناطق آزاد ایران با ۱۵ کشور همسایه مرز زمینی و دریایی دارد از ظرفیت خوبی برای ایجاد مناطق آزاد مشترک برخوردار هستند . ایجاد مناطق آزاد مشترک یکی از رویکردهای اصلی دولت چهاردهم است . بر این اساس توافقات خوبی با پاکستان انجام شده و بزودی هیاتی از این کشور از مناطق آزاد ایران بازدید خواهد کرد . با کشور ترکیه کارگروه مشترک تشکیل شده است . این مناطق آزاد مشترک که بهعنوان نسل ششم شناخته میشوند ، علاوه بر گسترش تجارت، میتوانند در کاهش آثار تحریمها نیز مؤثر باشند .
اتصال ریل به چابهار و تکمیل کریدور شمال - جنوب
وی اتصال ریل به بندر چابهار را از مهمترین پروژههای زیرساختی کشور دانست و تصریح کرد : با تکمیل این پروژه، کریدور شمال - جنوب تکمیل میشود و ایران میتواند کالاها را از طریق چابهار و همچنین بنادر شمالی به اروپا منتقل کند . علاوه بر این ، با اتصال بندر گوادر پاکستان به چابهار ، امکان بهرهبرداری همزمان از ظرفیتهای کریدور سیپک چین و کریدور شمال - جنوب فراهم خواهد شد .
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین به توسعه بنادر شمالی اشاره کرد و افزود : مجتمع بندری کاسپین در انزلی و بندر امیرآباد از ظرفیتهای مهم کشور هستند که با تکمیل ریل رشت به این بنادر ، نقش ایران در ترانزیت منطقهای تقویت خواهد شد .
مسرور افزود : مناطق آزاد قدیمی ما در حوزه فعالیت اقتصادی از عملکرد خوبی برخوردار هستند ، در طول ۱۲ روز جنگ تحمیلی ۱۱۸ هزار تن کالای اساسی تنها از مناطق آزاد ترخیص شد .
سند تحول و اصلاح قانون مناطق آزاد
مسرور با تاکید بر توجه ویژه دولت به حوزه لجستیک گفت : برخی از مناطق آزاد در گذشته به دلیل کمبود زیرساخت با چالش روبهرو بودند ، اما مناطق قدیمیتر اکنون در مرحله تکمیل زیرساخت هستند . سند تحول مناطق آزاد آماده شده و بزودی در هیات وزیران مطرح میشود . همچنین اصلاح قانون و بازگرداندن مزیتهای قانونی مناطق آزاد در کارگروه تخصصی شورایعالی در حال بررسی است که میتواند نقش این مناطق را در اقتصاد ملی پررنگتر کند .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم