در حال بارگذاری ...
  • حمل‌ونقل دریایی نقطه ضعف حیاتی اقتصاد اسرائیل

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با آغاز جنگ ایران و اسرائیل و ناامن شدن بندر حیفا ، شریان حیاتی تجارت دریایی اسرائیل به‌ شدت آسیب دیده است ؛ آسیبی که می‌تواند ساختار اقتصادی متکی بر واردات و صادرات این رژیم را به مرز فروپاشی برساند .

    اقتصاد اسرائیل ، اقتصادی مبتنی بر بازار و تکنولوژی است . این رژیم واردکننده نفت خام ، حبوبات ، مواد اولیه و تجهیزات نظامی و صادرکننده الماس برش داده شده ، کالاهایی با فناوری بالا و محصولات کشاورزی است . از آنجا که این رژیم از نظر منابع طبیعی نسبتا فقیر است، به واردات نفت ، مواد خام ، گندم ، وسایل نقلیه موتوری ، الماس‌های خام و ورودی‌های تولید وابسته است .

    اسرائیل در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۵۰ میلیارد دلار تجارت خارجی داشته که در جدول زیر شرکای تجاری این رژیم بر اساس صادرات و واردات قابل مشاهده است .

     

     

    حمل‌ونقل دریایی نقطه ضعف حیاتی اقتصاد اسرائیل

     

     

     

    همان طور که در جدول فوق قابل مشاهده است ، عمده تجارت این رژیم با کشورهایی بوده که در فاصله‌ای دور از آن قرار دارند . بنابراین برای تجارت با این کشورها یا باید از حمل‌ونقل هوایی استفاده کرد یا به حمل‌ونقل دریایی متوسل شد . حمل‌ونقل هوایی با وجود درگیری نظامی با کشورهای دیگر ممکن نخواهد بود ، همانطور که در جنگ ۱۲ روزه این رژیم با ایران، این روش حمل‌ونقل به طور کامل از کار افتاده بود اما حمل‌ونقل دریایی برای تجارت خارجی اسرائیل نقشی حیاتی دارد . با توجه به شرکای اقتصادی این رژیم و آمار منتشر شده، بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی رژیم صهیونیستی از طریق حمل‌ونقل دریایی انجام می‌گیرد .

    مزیت کریدور عرب-مد برای تجارت اسرائیل  

    این رژیم رویای دیگری را نیز در سر دارد و آن کریدور عرب-مد است . این رویا که محقق شدن آن اسرائیل را به دروازه تبادلات کالا ، انرژی و حتی ارتباطات بین شرق و غرب تبدیل می‌کند ، با ناامن شدن بندر حیفا از بین خواهد رفت .

    با شروع جنگ ایران و اسرائیل به دلیل ناامن شدن بندر حیفا ، مرسک به عنوان بزرگترین کشتیرانی دنیا خدمات دریایی خود به این بندر را متوقف کرد ؛ هر چند پس از آتش‌بس ، این کشتیرانی بعد از مدت کوتاهی خدمات خود به این بندر کلیدی اسرائیل را از سر گرفت اما مدیران آن گفته‌اند از نزدیک شرایط را دنبال می‌کنند و در صورت وجود خطر ، در تصمیم خود تجدید نظر خواهند کرد . همچنین مدیران این مجموعه بیان کردند که وضعیت و عملیات در بندر اشدود بدون تغییر معلق باقی مانده تا شرایط خطر از این بندر دور شود .

     

     

    حمل‌ونقل دریایی نقطه ضعف حیاتی اقتصاد اسرائیل ۱

     

     

     

    آمارهای فوق نیز نشان می‌دهد بندر حیفا تا قبل از طوفان‌القصی حدود ۳ میلیون TEU، عملکرد کانتنیری داشته اما پس از  هفت اکتبر ۲۰۲۳ که جنگ غزه آغاز می‌شود ، عملکرد بندر حیفا در سال ۲۰۲۳ به عدد ۷۳۶،۱۳۸ TEU سقوط می‌کند ؛ عملکردی که نشانگر تاثیر بسیار عمیق جنگ غزه بر اقتصاد این رژیم است . عملکردی که در صورت ادامه پیدا کردن می‌تواند اقتصاد اسرائیل را به صورت کامل متلاشی کند .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    این نخستین‌بار نیست که مرسک فعالیت خود در بنادر رژیم صهیونیستی را به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی متوقف می‌کند ، اما توقف اخیر در بحبوحه بحران‌های فزاینده ، نشانه‌ای از گسترش تأثیرات درگیری‌ها بر اقتصاد حمل‌ونقل دریایی منطقه است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، اپراتور بندری و لجستیکی APM Terminals به‌عنوان بازوی عملیاتی مرسک ، توافق‌نامه‌ای با مسئولان دریایی ایالت آندرا پرادش هند ...

    |

    باراندازان در قتل عام مردم غزه همدست نخواهند شد . هدف ما جلوگیری از تبدیل شدن پیرائوس به محل دیگری برای جنگ‌ غرب علیه غیرنظامیان است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ تنش‌های فزاینده خاورمیانه و به ویژه درگیری اسرائیل و ایران بر الگو‌های تجاری ، بازار‌های انرژی و جریان‌های ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، بعد از به تعلیق درآمدن خدمات دریایی کشتیرانی مرسک در بندر حیفا اسرائیل ، با آتش‌بس میان ایران و رژیم صهیونیستی ، این ...

    |

    نظرات کاربران