در حال بارگذاری ...
  • شناسایی مزیت‌های کریدوری و ترانزیتی استان اصفهان در کریدور بین‌المللی شمال - جنوب

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، این گزارش به بررسی ظرفیت ها و فرصت های اقتصادی استان اصفهان در چارچوب کریدور بین المللی شمال – جنوب (INSTC) می پردازد . کریدور INSTC شبکه ای ترکیبی از مسیرهای حمل و نقل دریایی ، زمینی و ریلی است که جنوب آسیا را از طریق ایران به روسیه و اروپا متصل می کند .

    ایران و به ویژه استان اصفهان با موقعیت راهبردی ، دسترسی به زیرساخت های حمل و نقلی ، صنعتی و بازارهای منطق های ، نقش کلیدی در این مسیر دارند .

    پروژه حاضر مبتنی بر منطق (شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری) (شیفت) ، با هدف جایگزینی خام فروشی با ایجاد ارزش افزوده ، توسعه حکمرانی اقتصادی مبتنی بر زنجیره های ارزش و افزایش نقش ایران در تجارت منطقه ای طراحی شده است .

    اصفهان به عنوان گلوگاه مرکزی کشور ، ظرفیت تبدیل شدن به هاب لجستیکی را داراست و احداث دهکده لجستیک ، توسعه حمل و نقل ترکیبی و بهره گیری از مزیت های صنعتی آن در قالب طرح های پیشنهادی دنبال شده است .

    در این چارچوب ، پروژه با هدف ارتقای جایگاه صادراتی ، کاهش هزینه های ترانزیت ، افزایش تاب آوری اقتصادی و جذب سرمایه گذاری طراحی شده است . با بهره گیری از مطالعات میدانی ، تحلیل داده های تجاری ، بررسی برنامه های توسعه ۲۳ کشور ذینفع و ارزیابی شاخص هایی مانند ارزش افزوده ، شاخص عملکرد لجستیک ، پیچیدگی فناوری ، اشتغالزایی و پایداری زیست محیطی ، ۵۳ فرصت سرمایه گذاری شناسایی شد که پس از پالایش ، ۱۰ طرح اولویت دار نهایی و طرح های توجیهی آنها تدوین شده است . ده طرح منتخب سرمایه گذاری در استان اصفهان عبارت اند از :

    ۱ - تأمین پایدار الوار چوب موردنیاز صنعت مبلمان از کشور روسیه

    ۲ - احداث مجموعه فرآوری چوب

    ۳ - توسعه واحد فرآوری و بسته بندی ادویه جات هند

    ۴ - ساخت قطعات واگن های باری

    ۵ - توسعه صنایع پایین دست گندم روسیه با تمرکز بر واحدهای تولید ماکارونی

    ۶ - بررسی بازار تولید و صادرات مبلمان با استفاده از چوب صنعتی روسیه در منطقه رهنان اصفهان

    ۷ - بسته بندی گیاهان دارویی در اصفهان

    ۸ - مجتمع های گردشگری و اقامتی رفاهی بین المللی در مسیر کریدور شمال – جنو ب

    ۹ - مجتمع گردشگری رفاهی با محوریت پیست اسکی فریدونشهر

    ۱۰ - احداث مرکز تعمیرگاه کامیون ها در محدوده دهکده لجستیک اصفهان

    این طرح ها از نظر فنی ، اقتصادی و محیط زیستی مورد بررسی قرار گرفته اند و نرخ بازدهی ، شاخص های مالی ، بازار هدف و ریسک های اجرایی آنها تحلیل شده است . جمع بندی نشان می دهد که توسعه نقش اصفهان در کریدور INSTC می تواند علاوه بر ایجاد درآمد ترانزیتی ، منجر به جذب سرمایه ، افزایش اشتغال ، توسعه صادرات ، تنوع بخشی اقتصادی و ارتقا امنیت راهبردی ایران شود . تحقق این اهداف مستلزم حمایت سیاستگذاران ، مشارکت بخش خصوصی و توسعه زیرساخت های کلیدی در استان است .

    همچنین در این گزارش ، پیشنهادهایی برای فعالسازی فرصت های سرمایه گذاری ارائه شده است ؛ از جمله راهکارهای سیاستی و نهادی و مشوق هایی که اجرای مؤثر طرح های اولویت دار در استان اصفهان توسط بخش خصوصی را تسهیل می کنند .

     

    برای مطالعه متن کامل گزارش به قسمت فایل های ضمیمه مراجعه نمایید .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مذاکرات ایران و ارمنستان برای راه‌اندازی کریدور گمرکی ساده‌ شده در مرز نوردوز – آگاراک ، وارد فاز عملیاتی شده و ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم سیدعلی سیدصدر ، پروژه کانال سلمان ، یکی از طرح‌های بزرگ و راهبردی عربستان سعودی و امارات در منطقه غرب آسیا است که با ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، تحولات اخیر در زنجیره جهانی تأمین کالا، همکاری ایران و روسیه را در بستر دریای خزر به فرصتی استثنایی برای بازطراحی مسیرهای ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در نشست مشترک مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ، بر راه‌اندازی کامل شهر ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسائلی مانند حل چالش عرض ریل برای سرعت و استاندارد بار محوری ۲۵ تن برای حمل ارزان از جمله ضمانت های فنی برای موفقیت کریدور ...

    |

    نظرات کاربران