قطار ترانزیت روی ریل بندر کاسپین
به گزارش پرتال حمل و نقل ، پس از ۶ ماه وقفه ، نخستین محموله ترانزیتی کود اوره از ترکمنستان ، با عبور از مسیر دریایی و راهآهن شمال۲ ، از بندر کاسپین راهی ترکیه شد ؛ اتفاقی که فعالان حوزه لجستیک و صادرات آن را گامی عملی برای احیای نقش ایران در کریدور شمال – غرب میدانند .
بار دیگر صدای حرکت واگنهای باری در بندر کاسپین ، نویدبخش آغاز مرحلهای تازه در حوزه ترانزیت کالا از مسیر ایران شد .
رحمت رحمتنژاد ، مدیرکل راهآهن شمال۲ روز دوشنبه از آغاز عملیات بارگیری و اعزام محموله ترانزیتی کود اوره به مقصد ترکیه خبر داد ؛ محمولهای که از مبدأ ترکمنستان و پس از طی مسیر دریایی از طریق کشتی ، به بندرکاسپین رسیده و با واگنهای فلهبر اروپایی راهی مرز رازی و سپس ترکیه شده است .
وی با اشاره به وقفه ۶ماههای که در این مسیر حملونقل ایجاد شده بود ، گفت : فرآیند بارگیری این محموله از عصر روز یکشنبه اول تیر آغاز شده و در چند مرحله، مجموعاً حدود سه هزار تن کود اوره به کشور ترکیه ارسال خواهد شد .
ظرفیت پنهان بندر کاسپین ، روی ریل ترانزیت
بندر کاسپین که در منطقه آزاد انزلی واقع شده ، به دلیل موقعیت استراتژیک خود در کریدور شمال – جنوب و نزدیکی به بنادر کشورهای حاشیه خزر ، میتواند نقش مهمی در حمل ترکیبی ایفا کند . این حمل ترکیبی (ترکیب حمل دریایی و ریلی) مورد تأکید بسیاری از کارشناسان حوزه ترانزیت است .
سعید احمدی ، یکی از فعالان بخش خصوصی حملونقل بینالمللی در گیلان ، می گوید : ارسال این محموله بهخودیخود خبر مهمی است ، اما مهمتر از آن ، اعتماد ترکمنستان و مشتری نهایی در ترکیه به مسیر ایران است . اگر بتوانیم امنیت ، سرعت و صرفه اقتصادی این مسیر را تضمین کنیم ، بندر کاسپین به یک درگاه اصلی در زنجیره ترانزیت آسیای مرکزی به اروپا بدل میشود .
گام اول برای ۶۰ هزار تن تا پایان سال
مدیرکل راهآهن شمال ۲ با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این روند گفت : در صورت رضایت صاحب کالا ، پیشبینی میشود حجم حمل کود اوره از بندرکاسپین تا پایان سال جاری به بیش از ۶۰ هزار تن برسد.» اما برای تحقق این هدف ، نیاز به هماهنگی بین دستگاههای متعدد وجود دارد ؛ از جمله گمرک ، سازمان بنادر ، شرکت راهآهن ، اپراتورهای حملونقل و منطقه آزاد انزلی .
یکی از کارشناسان گمرک بندر کاسپین که نخواست نامش فاش شود ، با اشاره به برخی مشکلات موجود گفت : سرعت ترخیص و هماهنگی بین نهادهای مربوطه در برخی مواقع با کندیهایی همراه است که میتواند روند حملونقل ترکیبی را تحتالشعاع قرار دهد . امیدواریم این تجربه موفق، منجر به رفع موانع اجرایی شود .
آیندهای وابسته به تکرار
در حالی که سیاستهای کلان کشور بر توسعه ترانزیت و تبدیل ایران به چهارراه حملونقل منطقهای تأکید دارد ، چنین حرکتهایی تنها در صورتی تأثیرگذار خواهد بود که تکرار شوند و به روندی پایدار بدل گردند .
بندر کاسپین ، بهعنوان یکی از تازهترین حلقههای این زنجیره ، اگر با حمایت زیرساختی و تقویت لجستیک همراه شود ، میتواند سهم مهمی از بازار ترانزیت منطقه را از آنِ ایران کند .