بندر خشک ریلی آپرین میزبان سرمایهگذاری ۵ هزار میلیارد تومانی
سرمایهگذار خارجی و اپراتورهایی از کشورهای همسایه در این پروژه مشارکت دارند و با دیگر متقاضیان از کشورهای مختلف نیز در حال مذاکره هستیم . همچنین بازسازی و رونق همه مراکز لجستیکی در دستور کار است . برخی از این مراکز کاملاً خصوصی هستند و ما نیز از سرمایهگذاریهای بخش خصوصی استقبال میکنیم . به فراخور موقعیت مکانی و میزان استقبال ، امکان توسعه مراکز لجستیکی خصوصی نیز وجود دارد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حملونقل راهآهن گفت : بندر خشک ریلی تهران - آپرین با هدف توسعه لجستیک ریلی کشور و جذب سرمایهگذار خارجی ، میزبان سرمایهگذاری ۵ همتی در مرحله نخست خواهد بود .
نورالله بیرانوند در حاشیه مراسم تکمیل فاز ۱ و استقرار پایانه بندر خشکی ریلی آپرین اظهار کرد : در حوزه لوکوموتیو سرمایهگذاریهایی صورت گرفته و تا پایان سال دو امضای قرارداد لوکوموتیو دیگر با مشارکت بخش خصوصی انعقاد خواهد شد . در حوزه زیرساخت ، موضوع اندکی پیچیدهتر است . زیرساختها شامل توسعه خطوط، مراکز لجستیکی و دپوها میشود . با توجه به پایین بودن حق دسترسی ، جذابیت برای بخش خصوصی در این بخش کمتر است .
بیرانوند تصریح کرد : با این حال ، سال گذشته قرارداد خط سیرجان - کرمان با بخش خصوصی تنفیذ شد و در حال اجراست . همچنین رایزنیهایی با شرکتهای معدنی و صنعتی بزرگ در حال انجام است تا این مشارکتها را در قالب مدل مشارکت عمومی - خصوصی توسعه دهیم . در حوزه خطوط فرعی و اتصالات ، با شرکتهای بزرگ فولادی و صنعتی هماهنگ هستیم و خوشبختانه سرمایهگذاری خوبی از سوی آنها با مشارکت راهآهن در حال انجام است ، اما در بخش خطوط طولانی همچنان با چالشهایی مواجه هستیم .
این مقام مسئول ادامه داد : در بخش لجستیک ، بندر خشک ریلی تهران - آپرین از مهمترین و پررونقترین مراکز لجستیکی کشور است . سازوکارهای سرمایهگذاری در این مراکز تسهیل شده و فرآیندها نیز کوتاهتر شدهاند . همچنین در واگذاری زمین نیز شرایط بسیار مناسبی فراهم شده است . در خصوص تشکیل قطارها و ارائه سرویسهای حملونقلی به و از این مراکز ، راهآهن با همکاری شرکتهای اپراتور و حملونقل ، برنامههایی برای راهاندازی سرویسهای ویژه و قطارهای باری اختصاصی تدوین کرده تا این مراکز نقش مکمل بنادر آبی و پشتیبان زنجیره تأمین کشور را ایفا کنند .
معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حملونقل راهآهن گفت : رویکرد اصلی ما توسعه ترانزیت ریلیمحور است و توسعه مراکز لجستیکی ، از جمله آپرین ، نیز با همین نگاه دنبال میشود . سرمایهگذاران خارجی و فعالان حوزه کریدورهای بینالمللی حملونقل در اولویت قرار دارند .
وی افزود : سرمایهگذار خارجی و اپراتورهایی از کشورهای همسایه در این پروژه مشارکت دارند و با دیگر متقاضیان از کشورهای مختلف نیز در حال مذاکره هستیم . همچنین بازسازی و رونق همه مراکز لجستیکی در دستور کار است . برخی از این مراکز کاملاً خصوصی هستند و ما نیز از سرمایهگذاریهای بخش خصوصی استقبال میکنیم . به فراخور موقعیت مکانی و میزان استقبال ، امکان توسعه مراکز لجستیکی خصوصی نیز وجود دارد .
بیرانوند تصریح کرد : وظیفه ما در این مراکز بسترسازی و کمک به توسعه زیرساختهاست ، اما ایجاد ترمینالهای تجاری و ارائه سرویسهای حملونقلی بر عهده بخش خصوصی است . با هدفگذاری صورتگرفته در حوزه حملونقل بینالمللی و جذب سرمایهگذاری خارجی و دانش فنی ، شاهد موجی از توسعه بنادر خشک و مراکز لجستیکی کشور با محوریت حملونقل ریلی باشیم .
معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حملونقل راهآهن با اشاره حجم سرمایهگذاری در این مرکز گفت : با توجه به کاربریهای متنوع ، این پروژه به سرمایهگذاری زیادی نیاز دارد . در مرحله کنونی ، حدود ۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در حال شکلگیری است . در آینده نزدیک ، قراردادهای سرمایهگذاری جدیدی نیز برای بندر خشک آپرین به امضا خواهد رسید . جزئیات این قراردادها در زمان مقتضی اعلام خواهد شد .
بیرانوند افزود : هدف ما خدمترسانی به زنجیره تأمین کشور است و ریل و جاده در بسیاری موارد نقش مکمل دارند ، نه رقیب . با توجه به موقعیت جغرافیایی آپرین در قلب کشور و مجاورت با بزرگترین بازار مصرف، عملیات شکلگیری قطار ، بستهبندی و حتی پردازش بار در این محل انجام میشود .
وی خاطرنشان کرد : در کنار سرمایهگذاری در زیرساختهای سختافزاری ، باید در حوزه اتوماسیون و دیجیتالسازی نیز سرمایهگذاری کنیم تا رقابتپذیری این بندر نسبت به بنادر و مراکز لجستیکی رقیب افزایش یابد . باید بتوانیم توسعهیافتگی خود را با بنادر مهم منطقه ، از جمله بنادر مرزی چین و قزاقستان ، هماهنگ کرده و تبادلات مؤثری برقرار کنیم .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم