یاتا ؛ حل چالش قطعات یدکی
جای تعجب نیست که هزینه های خطوط هوایی در حال افزایش است . راندمان سوخت بالا رفته است ، تعمیرات بیشتر طول می کشد و زمین گیری های طولانی مدت غیرعادی نیستند . تعداد هواپیماهای پارک شده ۱۴ ٪ (تقریباً ۵۰۰۰ هواپیما) از کل ناوگان جهانی تخمین زده می شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل به نقل از انجمن شرکت های هواپیمایی ایران ، مشکلات مربوط به زنجیره تامین به طور فزاینده ای مشهود است . در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۲۵۰ هواپیما تحویل داده شد که ۳۰ درصد کمتر از مقدار پیش بینی شده است . این عدد باید در سال ۲۰۲۵ بهبود یابد ، اما احتمالاً کمتر از حد انتظار خواهد بود .
این عقب ماندگی دو برابر میانگین شش ساله برای دوره ۲۰۱۳-۲۰۱۹ است و در حال حاضر نرخ تحویل ۱۴ سال طول می کشد تا محقق شود . در نتیجه میانگین سن ناوگان در حال افزایش است و اکنون به رکورد ۱۴.۸ سال رسیده است .
مدیر عملیات فنی یاتا می گوید : اما چالش فقط مربوط به هواپیماهای جدید نیست . هواپیماهای قدیمی به معنای تعمیر و نگهداری بیشتر و قطعات بیشتر است . بنابراین ، شرکت های تعمیر و نگهداری باید با ظرفیت کامل کار کنند ولی قطعات یدکی تایید شده سخت به دست می آیند .
دقت کنید ، این فقط کمبود عرضه نیست . نگرانیهایی در مورد قطعات جعلی پس از یک پرونده پرمخاطب در اواخر سال ۲۰۲۳ وجود دارد ، زمانی که هواپیمایی پرتغال اسناد جعلی را در مورد یک قطعه یدکی که منبع آن از یک شرکت مستقر در بریتانیا بود ، کشف کرد .
جای تعجب نیست که هزینه های خطوط هوایی در حال افزایش است . راندمان سوخت بالا رفته است ، تعمیرات بیشتر طول می کشد و زمین گیری های طولانی مدت غیرعادی نیستند . تعداد هواپیماهای پارک شده ۱۴ ٪ (تقریباً ۵۰۰۰ هواپیما) از کل ناوگان جهانی تخمین زده می شود .
یاتا ام.آر.اُ اسمارت هاب
اگرچه بازار عمدتاً در دست سازندگان تجهیزات اصلی است ولی ابتکارات صنعتی به دنبال کاهش تنگناها در بازار قطعات یدکی است . یاتا ام.آر.اُ اسمارت هاب یک ابزار آنلاین مبتنی بر اشتراک گزاری داده است که شفافیت مورد نیاز برای این موارد را تهیه کرده است .
مدیر محصول یاتا برای این محصول میگوید : اوراق کردن هواپیما به منبع مهمی برای تامین قطعات تبدیل شده است . به عبارتی باید منتظر خروج تعداد زیادی از هواپیماها و موتورها در سال های آینده باشیم .
پیشبینی میشود که اندازه بازار جهانی بازیافت هواپیماهای تجاری از ۸.۰۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۱۴.۷۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۳ افزایش یابد . بین سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ حجم معاملات این قطعات ۲۸ درصد افزایش یافت در حالی که حجم معاملات برای قطعات جدید ۱۷ درصد کاهش یافت که نتیجه مستقیم مشکلات زنجیره تامین و کارایی هزینه آنها بود .
وی میگوید : تقاضا برای قطعات دست دوم از طریق یاتا ام.آر.اُ اسمارت هاب از زمان شروع بهطور چشمگیری افزایش یافته است . بیش از ۲۳۰ پروژه راه اندازی شده و بیش از ۲۱۰۰۰۰ قطعه برای مناقصه در دسترس قرار گرفته است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم