در حال بارگذاری ...
  • پنجمین دور پایش رویه راه‌های شریانی کشور در آستانه تکمیل است

    برای نخستین بار و به طور همزمان با استفاده از تجهیزات پیشرفته خودکار برداشت اطلاعات در محورهای شریانی و فرعی و پردازش توسط سامانه مدیریت زیرساخت با استفاده از پردازشگر ابرکامپیوتر سیمرغ ، برنامه‌ریزی در حوزه روسازی و ایمنی شبکه راه‌های کشور انجام می‌شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس مرکز توسعه آموزش ، مطالعات و هوش مصنوعی گفت : دور پنجم پروژه ملی پایش زیرساخت‌های جادهای کشور با پیشرفت ۸۰ درصدی در مسیر هوشمندسازی و جهش تولیدات دانش‌بنیانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در آستانه تکمیل است .

    حمزه ذاکری اظهار کرد : از نیمه دوم سال جاری ، به‌روزرسانی یکپارچه بالغ بر ۱۰۰ هزار کیلومتر - خط از شبکه راه‌های کشور با استفاده از تجهیزات پیشرفته و به صورت خودکار در دستور کار قرار گرفته و ۸۰ درصد شبکه راه‌های شریانی و نیمی از کل راه‌های کشور با همکاری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برداشت شده است .

    وی از پایش سلامت رویه راه‌های کشور به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در راستای پیاده‌سازی عملیاتی شیوه‌های نوین مدیریت هوشمند یاد کرد که با یک دهه حمایت و سرمایه‌گذاری ویژه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‎ای ، به محصولی دانش‌پایه و پیشران در این صنعت تبدیل شده است .

    رئیس مرکز توسعه آموزش ، مطالعات و هوش مصنوعی ، طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه‌های کشور را به دلیل وسعت و عمق مطالعات، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته و متخصصان ، فناوران و تیم‌های دانش‌بنیان در رده بزرگترین پروژه‌های مطالعاتی کشور برشمرد و اظهار کرد : برای نخستین بار و به طور همزمان با استفاده از تجهیزات پیشرفته خودکار برداشت اطلاعات در محورهای شریانی و فرعی و پردازش توسط سامانه مدیریت زیرساخت با استفاده از پردازشگر ابرکامپیوتر سیمرغ ، برنامه‌ریزی در حوزه روسازی و ایمنی شبکه راه‌های کشور انجام می‌شود .

    ذاکری بر ضرورت حفظ و ارتقاء کارایی زیرساخت‌های جاده‌ای با وجود محدویت منابع اعتباری ، برنامه‌ریزی نگهداری پیشگیرانه در حوزه ایمنی راه‌ها و بهره‌مندی از قابلیت‌های اتوماسیون و هوشمندسازی تاکید و بیان کرد : از این‌رو با سرمایه‌گذاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر روی توسعه سامانه‌های مدیریتی تخصصی بر اساس برنامه‌ریزی سیستماتیک زیرساخت‌ها ، ایران در زمره کشورهای پیشرو در فناوری مدیریت زیرساخت جاده‌ای (AMS) قرار گرفته است .

    وی با اشاره به جایگاه ویژه این محصول دانش‌پایه در جامعه فنی - مهندسی و تبدیل شدن به ابزاری موثر برای تغییر رویکرد به سمت هوشمندسازی و پشتیبان تصمیم‌گیری با نگاه شبکه‌ای ، تاکید کرد : با بهره‌گیری از استاندارهای بین‌المللی در طراحی این محصول ، بسترهای جدیدی برای توسعه روش‌های علمی مبتنی بر داده و همسو تحولات تکنولوژی ایجاد شده است .

    رئیس مرکز توسعه آموزش ، مطالعات و هوش مصنوعی از برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای با استفاده از این ابزار و بهره‌گیری از قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی خبر و ادامه داد : در این راستا ، قابلیت‌های جدیدی از جمله تفسیر هوشمند ، مقایسه ، پیش‌بینی ، بهینه‌سازی ، شناسایی خودکار ، پردازش تصویر ، برنامه‌ریزی بلندمدت و داده‌کاوی با سایر سامانه‌های مدیتی مانند مدیریت پل‌ها ، تونل‌ها ، ایمنی و نقاط پرتصادف در حال توسعه است .

    ذاکری با تاکید بر اجرای اقدامات ویژه‌ای برای اتصال و یکپارچه‌سازی با سایر سامانه‌ها و افزایش سرعت محاسباتی و برهم‌نهی داده‌ها ، گفت : همزمان با این طرح، برنامه مقاطع منتخب راه‌های ایران از مهر ماه سال ۱۴۰۲ در ۴۸ مقطع منتخب با کمک تجهیزات لیزری پیشرفته ارزیابی (LCMS) در حال انجام بوده و از ابتدای اسفند ماه ، سومین دور برداشت با هدف توسعه مدل‌های پیشرفته پیش‌بینی در سامانه PMS آغاز شده است .

    وی اظهار کرد : به‌روزرسانی شاخص‌های عملکردی مانند ناهمواری بین‌المللی (IRI) ، عدد سواری (RN) ، شیارافتادگی چرخ‌ها (RUT) ، بافت درشت روسازی (MPD) و اطلاعات هندسی راه به همراه تصویربرداری هر ۱۰ متر ، به صورت خودکار و برای پنجمین بار انجام می‌شود . به طور همزمان ، قابلیت‌های جدید تحلیلی در سامانه تخصصی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با هدف تسهیل برنامه‌ریزی ایجاد شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است .

    ذاکری افزود : این قابلیت‌ها شامل مواردی همچون امکان گزارش‌گیری کریدوری و ابزار ساخت مهندسی جهت تعریف کریدورهای مورد نظر ، مشاهده خرابی‌ها برای تعیین شاخص وضعیت روسازی (PCI) ، تعریف سناریوهای تعمیر و نگهداری (تا پنج سال آینده) در سطح استان‌ها بر اساس مدل پیش‌بینی و اتصال مقاطع کنترلی برای پایش مستمر وضعیت رویه راه‌ها در سکوی تخصصی است .

    وی اضافه کرد : برداشت اطلاعات وضعیت راه‌های با نظارت ۲۶ اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و فعالیت دو اکیپ تجهیزات پایش خودکار انجام شده و پیش‌بینی می‌شود با تکمیل دور پنجم پایش راه‌های شریانی کشور طی سه ماه آینده ، نتایج آن در سطح شبکه قابل بهره‌برداری باشد .

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     




    مطالب مرتبط

    با بهره‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین ، می‌توانیم رفتار سفر مسافران را تحلیل کرده و پیش‌بینی کنیم در چه بازه‌هایی تقاضا افزایش یا کاهش می‌یابد . این امر باعث می‌شود ضمن کاهش پروازهای کم‌مسافر ، ظرفیت ناوگان به شکل هوشمندانه و اقتصادی مدیریت شود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم شهرام آدم نژاد معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ، در حالی‌که لجستیک در اقتصادهای پیشرفته جهان به‌عنوان ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم خلیل الله معمارزاده ، درک قابلیت‌ها و محدودیت‌های عامل‌های هوش مصنوعی در سطح نظری یک چیز است ، اما مشاهده عملکرد ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم خلیل الله معمارزاده ، همان‌طور که حدس زده می‌شد ، سه روز پیش ChatGPT نسخه عامل‌محور خود را معرفی کرد که نخستین گام ...

    |

    این دستیار هوشمند با هدف تحلیل وضعیت رویه راه‌ها ، ابنیه فنی ، ایمنی ، نقاط پرتصادف و فعالیت‌های راهداری در سطح جاده‌های کشور طراحی می‌شود و قابلیت ارائه مدل‌های پیش‌بینی عملیات ، اقدامات پیشگیرانه و تصمیم‌سازی برای حفظ سرمایه‌های ملی در حوزه راه را خواهد داشت .

    |

    نظرات کاربران