راهآهن رشت ـ آستارا حفاظ ایران مقابل تحریمها

به گزارش پرتال حمل و نقل ، تسریع در ساخت راهآهن رشت ـ آستارا ، عامل ایجاد درآمدزایی و مقابله با تحریمهای آمریکا است تا از این طریق به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران درباره «سرعت عمل» در مسائل اقتصادی و اجتناب از فاصله زیاد بین تصمیمگیری و اجرا عمل شود .
در دیدار دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با کارگزاران نظام ، ایشان بر لزوم تسریع در اجرای پروژههای ملی و زیرساختی تأکید ویژهای داشتند . یکی از پروژههایی که در این دیدار به طور خاص مورد اشاره قرار گرفت ، کریدور شمال - جنوب بود که بهعنوان یکی از کریدورهای استراتژیک ترانزیتی در سطح جهانی شناخته میشود . این کریدور به دلیل نقش حیاتیاش در تسهیل تجارت و ترانزیت کالا ، توجه بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را به خود جلب کرده است . راهاندازی تجاری این کریدور ، بهویژه در جهت تقویت ترانزیت و توسعه اقتصادی کشور ، منوط به تکمیل برخی پروژههای زیرساختی ، از جمله احداث خط ریلی رشت -آستارا است. این خط ریلی به طول ۱۶۰ کیلومتر ، بخشی از کریدور شمال - جنوب را تکمیل خواهد کرد و میتواند ایران را به یک هاب ترانزیتی و تجاری در منطقه تبدیل کند .
عوامل مختلفی همچون حمایت سیاسی ، تأمین منابع مالی ، هماهنگی نهادهای مختلف ، تملک اراضی ، افزایش تقاضای ترانزیتی و توافقات بینالمللی میتوانند در تسریع فرایند احداث راهآهن رشت - آستارا و تکمیل کریدور شمال - جنوب مؤثر باشند . باتوجهبه اهمیت این پروژه برای توسعه ترانزیت کالا و تقویت اقتصاد ایران ، تسریع در روند اجرای آن میتواند ایران را به یکی از هابهای اصلی ترانزیتی منطقه تبدیل کند . در همین راستا ، وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در سخنانی تأکید کرد که تملک کامل اراضی مسیر پروژه راهآهن رشت - آستارا تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به اتمام برسد . این اقدام ضروری است تا مراحل اجرایی پروژه به طور کامل پیگیری شده و راهآهن رشت - آستارا هرچه سریعتر به بهرهبرداری برسد .
راهآهن رشت - آستارا به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر ، بهعنوان یکی از اجزای کلیدی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب ، قرار است مسیر ترانزیت کالا و مسافر را از شمال ایران به بندر آستارا در آذربایجان وصل کند . این پروژه ، در کنار تأثیرات مستقیم اقتصادی و تجاری ، به افزایش ارزآوری کشور ، تقویت روابط با کشورهای همسایه و بهبود حملونقل ریلی کمک خواهد کرد . در حال حاضر ، با وجود موقعیت جغرافیایی مناسب ایران ، کمبود زیرساختهای ریلی باعث شده که ترانزیت کالاها از طریق جادهها و روشهای حملونقل غیرمستقیم انجام شود . این امر علاوه بر افزایش هزینهها و زمان ترانزیت ، جذابیت کریدور شمال - جنوب را کاهش داده و باعث میشود ذینفعان به سمت مسیرهای دریایی از جمله کانال سوئز سوق پیدا کنند .
با تکمیل خط ریلی رشت - آستارا ، ایران قادر خواهد بود تا سالیانه حدود ۲۰ میلیارد دلار از طریق جابهجایی کالا و مسافر درآمدزایی کند . این پروژه با ظرفیت حمل بار ۱۵ میلیون تن ، بهویژه در زمینههای ترانزیت کالاهای انرژی ، نفت ، گاز و فولاد ، برای کشورهای همسایه و دیگر کشورها حیاتی خواهد بود . همچنین ، راهآهن رشت - آستارا میتواند ایران را به هاب ترانزیتی و انرژی در منطقه تبدیل کند . امروزه بیشتر انتقالات کالا بین ایران و کشورهای اروپایی ، آسیای میانه و روسیه از طریق حملونقل جادهای یا دریایی صورت میگیرد که در مقایسه با حملونقل ریلی به شدت کندتر و پرهزینهتر است . بهعنوان مثال ، زمان حمل بار از فنلاند به هند از طریق مسیر دریایی حدود ۳۳ روز است ، در حالی که با وجود یک خط ریلی پیوسته ، این مدت میتواند به ۲۰ روز کاهش یابد . ترانزیت کالاهای روسی و آسیای میانه از طریق ایران هم به همین صورت انجام میشود و هزینههای بالای حملونقل ، یکی از موانع اصلی گسترش روابط تجاری است .
برای پیشبرد این پروژه ، توافقهایی با روسیه برای تأمین منابع مالی صورتگرفته است . ادعا میشود که روسیه آماده است تا حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو به ایران وام دهد تا بخشی از هزینههای پروژه را پوشش دهد . البته کارشناسان اعتقاد دارند ، این سپردن این مسیر به روسها گامی در راستای پیش نرفتن آن است .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور نیز سیزدهم اسفندماه از اختصاص اعتبار سه هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای تعیین تکلیف اراضی مسیر پروژه راهآهن رشت -آستارا خبر داد.
هوشنگ بازوند در جلسهای در استانداری گیلان گفت : با تخصیص این اعتبار ، اراضی مسیر پروژه راهآهن رشت - آستارا تملک خواهد شد . محیطزیست ، منابع طبیعی و سایر متولیان باید هماهنگیهای لازم برای صدور استعلامها و مجوزهای مربوطه را انجام دهند .
هادی حقشناس استاندار گیلان گفت : هیچ مشکلی در تأمین مصالح وجود ندارد و تا کنون مراحل تملک ۳۰ کیلومتر از ۱۶۲ کیلومتر اراضی مسیر پروژه به پایان رسیده است . همچنین ، ارزیابی لازم برای احداث پل در ۴۲ کیلومتر از مسیر در حال انجام است و تلاش میشود که کمترین آسیب به محیطزیست وارد شود .
بنابراین برای تسریع در اجرای این پروژه و تحقق اهداف ترانزیتی ایران در کریدور شمال - جنوب ، لازم است که تمامی ارکان دولتی و خصوصی به همکاری بیشتری پرداخته و زمانبندی دقیق برای تملک اراضی و احداث زیرساختها تعیین شود .
در این راستا ، توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران که بر عدم فاصله انداختن در اجرای پروژهها تأکید کردهاند ، میتواند عامل انگیزشی مهمی برای تسریع در انجام مراحل مختلف پروژه و به تعبیر رهبری تقلیلدادن فاصله زمانی اجرای پروژه به یکدهم آنچه مدنظر است ، باشد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم