در حال بارگذاری ...
  • سهم ۶۰ درصدی بندر امیرآباد در صادرات میان بنادر شمالی کشور

    با توجه به نوع کالاهایی که در دریای خزر مبادله می‌شود سهم کالای اساسی بیش از ۹۰ درصد است و با توجه به ایجاد زیر ساخت‌ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث سیلوی نگهداری غلات و مخازن روغن خوراکی ، این بندر ظرفیت پذیرش بیش از ۳۵ میلیون تن کالا و نهاده دامی را دارد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بندر امیرآباد با اشاره به آمار عملکردی بنادر کشور در سال جاری و سهم بندر امیرآباد در بین بنادر شمالی گفت: ۶۰ درصد کالاهای صادراتی در بنادر شمالی از بندر امیرآباد انجام می شود و در ۹ ماهه سال جاری نیز صادرات بنادر شمالی از رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل برخوردار بوده است .

    در نشستی که با حضور نمایندگان شرکت‌های کشتیرانی ، اپراتور تخلیه و بارگیری و مدیران کل بنادر و دریانوردی و گمرک به منظور ارتقای سرویس دهی و انجام خدمات مناسب به ذی‌نفعان برگزار شد، بر افزایش همکاری و هم افزایی زنجیره حمل و نقل دریایی در ارائه خدمات مطلوب و افزایش سطح رضایتمندی ذی‌نفعان تاکید شد .

    در آغاز این نشست موانع و چالش‌های حوزه‌های دریایی و بندری و مصوبات جلسات قبل تشریح و اقدامات انجام شده در خصوص چالش‌های مطروحه مورد بررسی قرار گرفت و شرکت‌های کشتیرانی نیز گزارشی از میزان خدمات انجام شده و انتظارات خود از قبیل همکاری گمرک در خصوص آذوقه و سوخت رسانی به کشتی‌ها خارج از وقت اداری و ایام تعطیل ، تفویض اختیار ویژه به کارشناسان کشیک بندر و گمرک و تسهیل در انجام امورات ، ارائه خدمات اسنادی و پروانه کالا در بارگیری را خواستار شدند .

    محمد علی موسی پور گرجی با قدردانی از حضور نمایندگان در این نشست اظهار داشت : هدف از برگزاری این نشست‌های تخصصی ، بررسی اقدامات انجام شده در جهت بهبود عملکرد و تسهیل در فرایند ورود و خروج کشتی‌ها و کالا به بندر است و همه دستگاه‌های اجرایی همکار و بخش خصوصی باید با مشارکت و هم افزایی در این مسیر تلاش کنند تا موانع و چالش‌های ورود و خروج کشتی‌ها و کالا به حداقل برسد که خوشبختانه بر اساس آمار عملکردی ، رشد تخلیه و بارگیری و تردد شناورها مبین این همکاری است .

    مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد در خصوص ارائه خدمات به شناورها در اسکله گفت : با هدف برنامه ریزی دقیق بر اساس فرم تدوین شده ، همه شرکت‌های کشتیرانی علاوه بر ثبت در سامانه ملزم به تکمیل فرم اعلام نیاز خدمات ، از قبیل درخواست آب رسانی، آذوقه، سوخت و تعمیرات بوده و یک روز قبل از اتمام بارگیری یا تخلیه باید نسبت به پیگیری آن اقدام نمایند و در غیر این صورت به دلیل ترافیک بالا ، کشتی به لنگرگاه شیفت و در نوبت مجدد درخواست خدمات قرار خواهد گرفت و پهلوگیری مجدد متضمن پرداخت هزینه بر اساس تعرفه سازمان بنادر خواهد بود .

    وی با اشاره به قوانین و مقررات مالی سازمان بنادر و دریانوردی و احقاق حق شرکت‌های ذی نفع ، از شرکت‌های کشتیرانی خواست ، نسبت به پرداخت به موقع هزینه‌های خدمات به بندر و شرکت‌هایی که خدمات پایلوتی و پهلودهی ارائه می‌نمایند ، اقدام نمایند تا این شرکت‌ها نیز در پرداخت حقوق پرسنل و نگهداری و آماده بکاری تجهیزات و شناورهای خود با مشکل مواجه نگردند .

    مدیر کل بندر امیرآباد با اشاره به آمار عملکردی بنادر کشور در سال جاری و سهم بندر امیرآباد در بین بنادر شمالی افزود : ۶۰ درصد کالاهای صادراتی در بنادر شمالی از بندر امیرآباد انجام می‌پذیرد و در ۹ ماهه سال جاری نیز صادرات بنادر شمالی از رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل برخوردار بوده است .

    وی در بخش دیگری از ارائه آمار کالاهای وارداتی گفت : با توجه به نوع کالاهایی که در دریای خزر مبادله می‌شود سهم کالای اساسی بیش از ۹۰ درصد است و با توجه به ایجاد زیر ساخت‌ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث سیلوی نگهداری غلات و مخازن روغن خوراکی ، این بندر ظرفیت پذیرش بیش از ۳/۵ میلیون تن کالا و نهاده دامی را دارد .

    مدیر بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر اظهار داشت : با توجه به لایروبی‌های منظم انجام شده، هیچ محدودیتی در پذیرش کشتی‌ها به این بندر وجود ندارد و تنها دغدغه ما شرایط آب و هوایی سال جاری بوده که به لحاظ این شرایط ، به طور میانگین ۱۰ روز در هر ماه بندر در حالت (Port Close) بوده که این شرایط در ورود و خروج شناور ، زمان انتظار لنگرگاه و تخلیه و بارگیری کالای فله که نیازمند شرایط مساعد آب و هوایی نیز می‌باشد موثر بوده و بر مدت زمان سرویس تایم تاثیر مستقیم داشته است، که برای جبران توقفات ، عوامل و سهم آنها در تاخیرات در بخش‌های مختلف فرایند تخلیه و بارگیری شناسایی و با ارائه راهکار مناسب در تلاش هستیم به نرم تعریف شده قراردادی دست یابیم .

    موسی پور گرجی در خصوص ارتقای توان تجهیزاتی از طریق بندر و بخش خصوصی اعلان داشت ؛ در یک سال گذشته چندین دستگاه به تجهیزات بندری اضافه شد و در ماه جاری نیز چندین دستگاه لیفتراک، لودر ، تراکتور و جرثقیل نیز جهت تقویت ناوگان تجهیزاتی بندر و تسریع در تخلیه و بارگیری اضافه خواهد شد .

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     




    مطالب مرتبط

    اجرای کامل الزامات HSE و پیشگیری از حوادث ، اولویت اصلی در فعالیت‌های بندری است و همه واحدهای بندر و شرکت های مستقر در بندر می بایست کمترین ریسک ها را محاسبه و راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن ریسک را مد نظر قرار دهند .

    |

    نزدیکی به بازارهای هدف ، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و تسهیل دسترسی ، این مرز را به یکی از مهم‌ترین کریدورهای اقتصادی شرق کشور تبدیل کرده است .

    |

    با وجود مخالفت آمریکا ، اکثر کشور‌ها و همچنین اتاق بین‌المللی کشتیرانی ـ که بیش از ۸۰ درصد از ناوگان تجاری جهان را نمایندگی می‌کند ـ اوایل سال جاری میلادی در رأی‌گیری IMO از این پیشنهاد حمایت کردند .

    |

    اجرای دقیق الزامات پدافندی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آسیب‌پذیری و ارتقای تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور داشته باشد .

    |

    شاید در نگاه اول ، ارتباط جدی بین ضرورت شناسایی فوری صاحب بار و حوادث بندری آشکار نباشد ، ولی وحدت رویه نهادها در تقسیم وظایف حقوقی در کل پروسه حمل بار ، اظهار و ترخیص یک محموله ، نیاز حیاتی در پروسه عملیاتی بندری‌ است . بدیهی است صاحب کالا از طریق اسناد و مدارک محموله به سادگی ...

    |

    نظرات کاربران