در حال بارگذاری ...
  • ایران و آسیای مرکزی چگونه به ترانزیت ۱۶ میلیون تنی دست پیدا می‌کنند؟

    ایران از نظر اتصال ریلی به کشورهای آسیای مرکزی از توانمندی بالایی برخوردار است . برای نمونه ، روزانه امکان انتقال ۴۰۰ واگن در مرز سرخس فراهم است . در عین حال ، سهم قابل توجهی از حمل‌ونقل داخل ایران ، یعنی حدود ۹۰ درصد، از طریق جاده‌ای صورت می‌گیرد که حجم سالانه کل جابه‌جایی کالا در کشور به بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تن کالا می‌رسد . این حجم وسیع نشان‌دهنده وابستگی بالای حمل‌ونقل داخلی به بخش جاده‌ای است. از این رو باید حمل‌ونقل ترکیبی را برای دستیابی به اهداف موجود در دستور کار قرار دهیم .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سرپرست مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با تشریح پیش‌زمینه‌های تحقق افزایش جابه‌جایی کالا بین ایران و آسیای مرکزی گفت : افزایش به‌کارگیری حمل‌ونقل ترکیبی و ایجاد مجوز برای شرکت‌های حمل‌ونقل چندوجهی در کنار یکپارچگی تبادل الکترونیکی اسناد حمل‌ونقلی از مهم‌ترین پیش‌زمینه‌های تحقق هدف جابه‌جایی کالای ۱۶ میلیون تنی بین دو کشور خواهد بود .

    امین ترفع به لزوم تقویت حمل‌ونقل ترکیبی با کشورهای آسیای مرکزی و اهمیت این همکاری در گسترش ظرفیت‌های ترانزیتی ایران پرداخت و با اشاره به این که بخش عمده حمل‌ونقل در کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز بر مبنای ریل است ، گفت : بسیاری از این کشورها ، که سابقاً عضو اتحاد جماهیر شوروی بودند ، حمل‌ونقل ریلی را به‌عنوان زیربنای اصلی حمل‌ونقل خود انتخاب کرده‌اند ، از این رو لازم است ایران نیز از ظرفیت‌های ترکیبی در حوزه حمل‌ونقل بهره ببرد .

    ترفع افزود : ایران از نظر اتصال ریلی به کشورهای آسیای مرکزی از توانمندی بالایی برخوردار است . برای نمونه ، روزانه امکان انتقال ۴۰۰ واگن در مرز سرخس فراهم است . در عین حال ، سهم قابل توجهی از حمل‌ونقل داخل ایران ، یعنی حدود ۹۰ درصد، از طریق جاده‌ای صورت می‌گیرد که حجم سالانه کل جابه‌جایی کالا در کشور به بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تن کالا می‌رسد . این حجم وسیع نشان‌دهنده وابستگی بالای حمل‌ونقل داخلی به بخش جاده‌ای است. از این رو باید حمل‌ونقل ترکیبی را برای دستیابی به اهداف موجود در دستور کار قرار دهیم .

    سرپرست مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر نیاز به ایجاد شبکه حمل‌ونقل ترکیبی با آسیای مرکزی ، اظهار کرد : ظرفیت تبادلات ریلی در مرزهای سرخس و اینچه‌برون در حال حاضر حدود ۶ تا ۷ میلیون تن در سال است و با توافقاتی که به‌تازگی با ترکمنستان صورت گرفته ، ظرفیت کلی جابه‌جایی کالا از شقوق مختلف حمل‌ونقلی تا سه سال آینده به ۱۶ میلیون تن و سپس به ۲۰ میلیون تن قابل افزایش است. در این زمینه، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی انجام شود ، به گونه‌ای که بارهای آسیای مرکزی از طریق قزاقستان و ترکمنستان به مرزهای دریایی ایران منتقل شده و پس از ورود به کشور با استفاده از ریل و جاده جابه‌جا شوند .

    ترفع درباره اهمیت ایجاد مراکز لجستیک مرزی در نقاط کلیدی اتصال با ترکمنستان ، از جمله سرخس ، اینچه‌برون و لطف‌آباد ، گفت : لازم است با ایجاد این مراکز لجستیک ، امکان تسهیل ورود قطارها به کشور و حمل‌ونقل بارهایی که نیاز به سرعت دارند ، مانند بارهای کانتینری و کالاهای با ارزش ، فراهم شود تا بتوانیم نقش مؤثری در ترانزیت منطقه‌ای ایفا کنیم . همچنین برای کارآمدی این طرح ، برقراری تبادل الکترونیکی اسناد با کشورهای آسیای مرکزی ضروری است تا بارنامه‌های الکترونیک بین ایران و این کشورها به رسمیت شناخته شوند .

    وی همچنین بر اهمیت پیوستن ایران به سیستم بارنامه الکترونیکی "CIM/SMGS" و استانداردسازی اسناد برای تبادل روان‌تر اسناد حمل‌ونقل تاکید کرد و گفت : ایران باید در هماهنگی با کشورهای منطقه این سیستم‌ها را اجرا کند تا حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای تسهیل شود . ترکیه نیز که به این سیستم‌ها پیوسته ، تجربه موفقی در به‌کارگیری بارنامه الکترونیکی دارد و ایران می‌تواند با استفاده از این زیرساخت‌ها ، کریدور شرق به غرب و سایر کریدورهای بین‌المللی را تقویت کند .

    ترفع با اشاره به اجرای سیستم TIR و TIR الکترونیک برای تسهیل در حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کرد : این سازوکار ، امکان عبور کامیون‌های خارجی از ایران به اروپا را فراهم می‌کند و این کامیون‌ها می‌توانند از کشورهای مبدا مانند چین بارگیری کرده و از ایران به مقصد خود ادامه دهند که چنین فرایندی باعث سرعت بیشتر در ترانزیت کالا خواهد شد .

    سرپرست مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی بر لزوم تسهیل صدور مجوز برای شرکت‌های حمل‌ونقل چندوجهی تأکید کرد و گفت : برای ایفای نقش مؤثر در کریدورها و مسیرهای ترانزیتی ، نیاز است که شرکت‌های فورواردر و چندوجهی به رسمیت شناخته شوند و این امکان را داشته باشند که با دریافت مجوزهای مناسب ، بتوانند خدمات ترکیبی در تمام بخش‌های جاده‌ای ، ریلی ، دریایی و هوایی ارائه دهند . در حال حاضر ، شرکت‌های حمل‌ونقل در بخش‌های مختلف مجوزهای متفاوتی دارند و باید این امکان فراهم شود که با یک مجوز بتوانند در همه بخش‌ها فعالیت کنند .

    وی در پایان با اشاره به برنامه‌های آتی برای افزایش ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی اظهار کرد : با افزایش کشنده‌های ریلی و ارتقای ظرفیت‌های موجود ، این امکان فراهم می‌شود که ایران در آینده بتواند با آسیای مرکزی و کشورهای دیگر به میزان بیشتری کالا جابه‌جا کند و نقش مؤثری در تقویت کریدورهای بین‌المللی ایفا کند .

    سرپرست مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این که تحقق این پیش‌زمینه‌ها می‌تواند به دستیابی به اهداف تعیین شده در خصوص جابه‌جایی کالا بین ایران و آسیای مرکزی کمک کند ، گفت : در صورت تحقق برنامه‌های موجود طی ۳ سال آینده میزان جابه‌جایی بار از طریق حمل‌ونقل ترکیبی بین ایران و ترکمنستان به ۲.۵ میلیون تن در سال خواهد رسید . در کنار آن ۵۰۰ هزار تن کالا از طریق حمل‌ونقل دریایی ، ۶ میلیون تن از طریق حمل‌ونقل ریلی و ۷ میلیون تن از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای بین ۲ کشور جابه‌جا خواهد شد .

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     




    مطالب مرتبط

    برای رسیدن به اهداف برنامه هفتم یعنی ۴۰ میلیون تن در سال باید به ترانزیت ۳ میلیون تن در ماه برسیم که این رقم اکنون یک و نیم میلیون تن است که البته ظرفیت ما بیشتر از این رقم برآورد می‌شود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با صدور حکمی امین ترفع را به عنوان رئیس مرکز امور بین‌الملل این وزارتخانه منصوب و بر انجام ...

    |

    بیش از ۹۰ درصد ترانزیت کشور از طریق جاده‌ها انجام می‌شود و پایانه‌های مرزی به عنوان نقاط عبور کالاها از نقش اساسی در این خصوص برخوردارند .

    |

    دولت در عمل از صنعت ریل حمایت نمی‌کند ؛ مهم‌ترین قانون ماده ۱۲ بود تا مشکلات شود ولی درنهایت چنین نشد . دولت و مجلس ، مجموعه بخش خصوصی متصل به راه‌آهن رها کرده‌اند . یکی از چالش‌های اصلی ریل تناقض سیاست‌هاست .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون راهداری جنوب کرمان از  جابه‌جایی قریب به ۱.۵ میلیون تن کالا در جنوب استان کرمان در ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داد ...

    |

    نظرات کاربران