در حال بارگذاری ...
  • اهمیت ویژه صنایع دریایی نسل چهارم مبتنی بر فناوری نوظهور

    قدرت دریایی کشور ما صرفا شامل نیروی دریایی نیست و تمامی عوامل دخیل در حوزه دریا را در بر می گیرد و فعالیت مشترک و هماهنگ ، موجب توسعه هرچه بیشتر خواهد شد . امیدواریم با اقدام عملی و همه جانبه ، شاهد توسعه صنعت دریایی در بستری امن و ایمن به صورت متوازن در کل نوار ساحلی کشور را شاهد باشیم .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری های نوین به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی با حضور مدیران ارشد ارگان های مختلف دریایی کشور ، برگزار شد .

    به منظور برگزاری بیست و هشتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور که قرار است نهم مهرماه سال جاری برگزار شود ، پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری های نوین به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و به ریاست نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد .

    در ابتدا علی اکبر مرزبان ؛ عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه شعار بیست و هشتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور ، «توسعه دریایی در بستری ایمن با مشارکت عمومی» است ، اظهار داشت : این شعار برگرفته از توسعه دریامحور ، شعار سال ۲۰۲۴ سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) و شعار سال ۱۴۰۳ کشور است ، عنوان کرد : ۱۷۶ کشور عضو آیمو اگر شاهد تحول بنیادی در حوزه صنعت دریانوردی هستند نباید از رسالت اصلی خود که ایمنی دریانوردی است ، غافل شوند و هر تحولی در حوزه دریایی باید با توجه به ایمنی دریایی ، مدنظر قرار گیرد .

    وی ادامه داد : توجه به مسائل زیست محیطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و امیدوار هستیم بتوانیم جنبه های توسعه دریایی در بستری ایمن با مشارکت عمومی را به خوبی بررسی کنیم و نباید به بهانه توسعه دریایی از ایمنی و مسائل زیست محیطی ، غافل شویم .

    توسعه دریایی در کل نوار ساحلی شمال و جنوب باید به صورت متوازن انجام شود

    در ادامه کریم اکبری ؛ رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا و رییس پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری های نوین با اشاره به محورهای پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری های نوین ، اعلام کرد: این پنل در سه محور بررسی چالش های صنعت کشتی سازی و تعمیرات با رویکرد نوسازی و توسعه ناوگان ، رویکردهای همخوانی فناوری های نوین و الزامات آیمو با نگاه به صنایع دریایی داخل کشور و همچنین حرکت به سمت صنایع دریایی نسل ۴ ، مدنظر قرار خواهد کرد .

    اکبری با تاکید بر اینکه در حوزه توسعه دریایی طی سالیان گذشته اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است ، گفت : قدرت دریایی کشور ما صرفا شامل نیروی دریایی نیست و تمامی عوامل دخیل در حوزه دریا را در بر می گیرد و فعالیت مشترک و هماهنگ ، موجب توسعه هرچه بیشتر خواهد شد . امیدواریم با اقدام عملی و همه جانبه ، شاهد توسعه صنعت دریایی در بستری امن و ایمن به صورت متوازن در کل نوار ساحلی کشور را شاهد باشیم .

    رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا با بیان اینکه مقوله توسعه سواحل مکران مغفول مانده است ، خاطرنشان کرد : امیدواریم با نگاهی جدی در این خصوص شاهد اقدامات عملی باشیم ؛ رهبری سواحل مکران را گنج پنهان نامید و باید بدانیم در کشور زیرساخت های بسیار خوبی در حوزه دریایی داریم که به نحو مطلوب از این زیرساخت ها و منابع انسانی متخصص ، استفاده نمی شود و امیدواریم در کل نوار ساحلی شمال و جنوب شاهد توسعه دریایی کشور باشیم .

    بالا رفتن میانگین سنی نیروی انسانی در حوزه دریایی نگران کننده است

    پس از آن حسن ضیایی ؛ مدیرعامل شرکت فنی مهندسی صنعت و دریایی فن آوران سیراف با اشاره به اینکه استفاده از تمامی ظرفیت های کشور به ویژه بخش خصوصی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ، قابل تقدیر است ، اظهار داشت : خوشحالیم که رویکرد جدید استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی به خوبی مدنظر قرار گرفته است و باید بدانیم توسعه دریایی در راستای حمایت از حمل و نقل است .

    وی افزود : بررسی چالش های صنعت کشتی سازی و تعمیرات در طی جلسات مختلف در دستورکار قرار گرفت و در این راستا باید ظرفیت سنجی صنعت کشتی سازی و تعمیرات در کشور باید مدنظر قرار گیرد ، نیازهای صنعت SHIPPING به طور نظام مند به صنعت اعلام شود و همچنین در چارچوب حمایت از قانون تولید داخل ، استراتژی مناسب برای همگام سازی تامین نیازهای این صنعت مدنظر قرار گیرد و استفاده حداکثری از صنعت کشتی سازی و تعمیرات در کشور ، تهیه شود .

    مدیرعامل شرکت فنی مهندسی صنعت و دریایی فن آوران سیراف با تاکید بر اینکه باید توسعه یکباره رقم نمی خورد ، عنوان کرد : صنعت کشتی سازی یک صنعت مادر است و نباید به آن همانند سایر صنایع نگاه کرد ، باید شاهد تغییر سیاست های مدیران و سازمان های ارشد کشور در حوزه دریایی باشیم و این اتفاق مستلزم تلاش مضاعف است .

    ضیایی ادامه داد : باید استراتژی های بندمدت و کوتاه مدت متناسب با تحولات روز کشتی سازی های دنیا در حوزه شناورها تدوین شود و برنامه ریزی برای ایجاد و تکمیل یاردهای استاندارد و متناسب با ظرفیت سازمان در شمال و جنوب به ویژه در حوزه تعمیرات و اسکراپ (اسقاط و بازیافت) مدنظر قرار گیرد ، همچنین باید تدوین استراتژی مدون در تامین منابع و سرمایه گذاری در توسعه یاردهای کشتی سازی، توسعه منابع انسانی متخصص و بانک تخصصی دریایی توسط شورای عالی صنایع دریایی ، انجام شود .

    وی با تصریح اینکه بالا رفتن میانگین سنی نیروی انسانی در حوزه دریایی نگران کننده است و باید در این زمینه چاره اندیشی شود، تاکید کرد: توسعه در حوزه صنایع دریایی نیازمند توجه هرچه بیشتر به بخش خصوصی است و به طور حتم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این راستا، کارگشا خواهد بود .

    باید در مواجه با فناوری‌های دریایی روز دنیا ، آماده باشیم

    در ادامه این پنل ، سامان رضایی ؛ دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران با طرح این پرسش که آیا توانسته ایم در مسیر نقشه راه فناوری های دریایی دست یابیم ؟ اذعان کرد : پاسخ خیر است و باید تشکیل ستاد رسمی و دائمی رصد و برنامه ریزی فناوری های نوین و الزامات بین المللی و همچنین برگزاری رخدادی مختص برررسی فناوری های نوین و الزاامات و قوانین بین المللی در این خصوص باید مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم در مسیر درست گام برداریم .

    وی با بیان اینکه تجربه نشان داده کشور ما در مواجه با فناوری های نوین هیچ گونه آمادگی نداشته است که در این خصوص می توان به سوخت کم سولفور و آب توازن اشاره کرد ، گفت : مطمئنا اگر در مواجه با فناوری ها ، آماده نباشیم تمامی این فناوری ها تهدید است و اگر از آمادگی لازم برخوردار باشیم همه این فناوری ها ، فرصت تلقی می شود که می تواند ظرفیت های شغلی مختلفی در کشور را ایجاد کند و این مسئله بستگی به سیاست های کشور دارد که قصد داریم در چه مسیری گام برداریم .

    باید فناوری‌های مرتبط نسل چهارم صنایع دریایی شناسایی شوند

    پس از آن تقی زاده ؛ مدیر تحقیق و توسعه سازمان صنایع دریایی به مواردی از جمله اهمیت حرکت به سمت صنایع دریایی نسل چهارم مبتنی بر فناوری نوظهور و پیشرفته ، فناوری های نوظهور در حوزه مواد کامپوزیت در صنعت دریایی ، هوش مصنوعی و کاربردهای آن در صنایع دریایی و همچنین صنایع دریایی نسل چهارم پیشران نسل پنجم ، بندر نسل چهارم و کشتیرانی نسل چهارم و در عین حال گذار از نسل چهارم به نسل پنجم صنعت دریایی اشاره کرد .

    وی با اشاره به اینکه تمامی ارگان های دریایی کشور باید تلاش خود را در راستای شناسایی فناوری های مرتبط در حرکت به سمت صنایع دریایی نسل چهارم به کار گیرند و با آگاه سازی تمامی ارکان موثر و فرهنگ سازی، آموزش و ترویج مناسب ، مسیر دستیابی به اهداف متصور را به صورت تدریجی و فازبندی شده ترسیم کنند ، گفت : همچنین پیشنهاد می شود یکی از زیرمجموعه ها در هر ارگان دریایی به عنوان پایلوت یا همکاری مشترک با دیگر ارگان ها جهت پیاده سازی فناوری های تحول دیجیتال و صنعت دریایی نسل چهارم انتخاب شود .

    برای توسعه دریایی کشور باید همه ارگان های دریایی کشور پای کار بیایند

    در پایان کریم اکبری ؛ رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا و رییس پنل تخصصی صنایع دریایی و فناوری های نوین با تاکید بر اینکه امیدوار هستیم با همدلی ، همه ارگان های دریایی کشور پای کار بیایند و شاهد توسعه دریایی کشور باشیم ، عنوان کرد : روند رسیدن به فناوری های جدید شرایط خاصی را می طلب و باید بدانیم کجا بوده ایم و متناسب با وضعیت فعلی ، فناوری های جدید را کسب و رو به جلو ، حرکت کنیم .

    وی ادامه داد : در حوزه دفاعی شرایط بسیار خوبی در حوزه دریایی داریم و در حوزه تجاری نیز باید  از ظرفیت بخش خصوصی به خوبی استفاده کنیم .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، قراداد ساخت تجهیزات دریایی و تامین شناورهای استراتژیکسازمان بنادر و دریانوردی با استفاده از ظرفیت‌ تولیدکنندگان داخلی ، ...

    |

    قرارداد ساخت ، تأمین ، نصب و راه اندازی تجهیزات و ماشین آلات بندری و دریایی ، قرارداد خرید ماشین آلات و تجهیزات بندری ، دریایی ، مخابراتی و الکترونیکی ، قرارداد تعمیر و نگهداری تجهیزات بندری ، دریایی ، مخابراتی و الکترونیکی ، مطالعات طرح آمایش تجهیزات دریایی بنادر ملکی و ...

    |

    حمل یکسره این محموله توسط ۵۸ واگن ۵۵ تنی از بندرامیرآباد به مقصد بندر خشک پیشگامان یزد انجام پذیرفته و یک کشتی دیگر شامل ۲ هزار و ۷۰۰ تن ذرت در لنگرگاه مستقر که پس از انجام تشریفات گمرکی و اداری پهلوگیری و تخلیه آن آغاز خواهد شد .

    |

    در سال ۱۴۰۲ سهم ترانزیت ریلی از کل عملیات ترانزیت بندر شهید رجایی ۹ درصد بود که در سال جاری این میزان با ساماندهی عملیات ریلی در ۹ ماهه سال به ۱۷ درصد رسیده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت : ۳۰۰ فروند شناور گردشگری از ابتدای سال جاری تا کنون به ظرفیت ناوگان ...

    |

    نظرات کاربران