در حال بارگذاری ...
  • خاور‌میانه قطب دریایی برجسته آینده جهان

    خاورمیانه در مقایسه با خاور دور ، ثبات بیشتری در اتصال دریایی و توسعه زیرساخت‌ها از خود نشان داده است . با وجود شکاف اساسی در توسعه کلی و ارتباط بین دو منطقه ، مسیر توسعه و پیشرفت آنها نسبتاً هموار بوده و پیشرفت تدریجی و پیوسته‌ای در این مدت مشاهده شده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، تغییر مسیر تجارت دریایی با قدرت اقتصادی به طور فزاینده‌ای وابستگی و پیوستگی دارد بدین ترتیب پویایی مسیر تجارت جهانی و قدرت اقتصادی در نوسان دائمی به سر می‌برند ، این موضوع در مناطقی مانند خاور‌میانه و خاور دور نقش محوری خود را در سال‌های اخیر به خوبی نشان داده و می‌رود تا خاورمیانه به قطب دریایی جهان در آینده تبدیل شود .

    تحلیل ژئوپلتیکی کارشناسان نشان می‌دهد که ارتباط بین تغییر مسیر تجارت دریایی جهانی و قدرت اقتصادی در حال تحول بین دو منطقه خاورمیانه و خاور دور ، حیاتی بوده و بر شاخص‌های کلیدی مانند اتصال کشتیرانی خطی ، ظرفیت بنادر کانتینری و رشد تولید ناخالص داخلی متمرکز است .

    بر اساس شاخص‌های ترکیبی ، تحلیلگران خبره روند اساسی را که باعث اهمیت اقتصادی و استراتژیک بین خاورمیانه و خاور دور شده است، مورد بررسی و مطالعه قرار دادند .

    تجزیه و تحلیل نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که چشم‌انداز آینده خاورمیانه و خاور دور بر‌اساس تجارت جهانی و قدرت اقتصادی در حال تغییر است .

    بر این اساس ، خاورمیانه در مقایسه با خاور دور ، ثبات بیشتری در اتصال دریایی و توسعه زیرساخت‌ها از خود نشان داده است . با وجود شکاف اساسی در توسعه کلی و ارتباط بین دو منطقه ، مسیر توسعه و پیشرفت آنها نسبتاً هموار بوده و پیشرفت تدریجی و پیوسته‌ای در این مدت مشاهده شده است .

    در حالی‌که خاور دور با زیرساخت دریایی توسعه‌یافته و پیشرفته ، الگوی پویاتر و پرسرعت‌تری را دنبال می‌کند ، مسیر خاورمیانه نشان‌دهنده رویکردی سنجیده‌تر است .

    بر اساس تجزیه و تحلیلی که بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی در این رابطه صورت گرفته ، اختلاف قابل توجهی در پویایی تجارت خاور دور مشاهده شده که در درجه اول با همه‌گیری کووید-۱۹ همراه بود . این بحران جهانی باعث کاهش شدید جریان تجاری در مسیر رشد مستقیم دریایی خاور دور و تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر آن گذاشت .

    در مقابل ، خاورمیانه تنها کاهش‌های جزئی در مدت مشابه را تجربه کرده که نشان‌دهنده زیرساخت تجاری کمتر پیشرفته و قرارگیری کمتر در معرض اختلالات زنجیرۀ تأمین در این منطقه است .

    یافته‌های کلیدی :

    یافته‌های کلیدی از تجزیه و تحلیل انجام‌ شده ، نقش حیاتی اتصال صنعت کشتیرانی را در کاهش اثرات بحران به خوبی نشان می‌دهد . بدین ترتیب ، برای خاور دور و خاورمیانه، اتصال صنعت کشتیرانی به عنوان یک عامل مهم در بهبود اقتصادی منطقه ظاهر شد .

    از سوی دیگر ، اتصال پیشرفته خاور دور که با سرمایه‌گذاری‌های متعدد در زیرساخت‌های بندری و لجستیک حاصل شده ، باعث تقویت این منطقه شد . با شروع عادی شدن جریان تجاری پس از کووید-۱۹ ، احتمال بازگشت سریع‌تر به شرایط قبل ، بیش از پیش افزایش یافته است . این سازگاری نشان‌دهندۀ اهمیت اتصال قوی به عنوان عاملی در برابر اختلالات جهانی و به‌عنوان یک کاتالیزور برای بازیابی اقتصادی است .

    همان‌گونه که اشاره شد ، برای منطقه خاور دور ، توسعه زیرساخت‌های دریایی و سرمایه‌گذاری استراتژیک در اتصال خطوط کشتیرانی ، نقش اساسی در تسهیل بازگشت سریع به رشد اقتصادی پس از کاهش ناشی از همه‌گیری کرونا داشته است ، در حالی که خاورمیانه در این ارتباط تأثیر کمتری را تجربه کرده است . همه‌گیری کرونا اهمیت استراتژیک زیرساخت دریایی قوی در مدیریت و بهبودی اختلالات تجارت جهانی را به خوبی نشان داده است .

    شباهت زیرساخت‌های توسعه در خاورمیانه و خاور دور :

    تجزیه و تحلیل روند اتصالات دریایی در زمینه توسعه زیرساخت برای خاور دور و خاورمیانه ، شباهت قابل توجهی بین مسیر‌های رشد و توسعه در این دو منطقه نشان می‌دهد . شباهت نسبی ارتباط متقابل بین مسیر‌های توسعه دریایی آنها به خوبی آشکار است . بر این اساس ، هر دو منطقه شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دریایی خواهند بود .

    داده‌های به‌دست‌آمده حاکی از آن است که خاورمیانه همچنان به سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیاز دارد تا سطح پیشرفته زیرساخت‌های دریایی آن با خاور دور مطابقت پیدا کند . روندی که در زمینه سرمایه‌گذاری دریایی در خاورمیانه پیگیری می‌شود ، بیانگر این است که این منطقه در آینده نزدیک به‌عنوان یک قطب دریایی برجسته ظاهر خواهد شد .

    تاثیرگذاری ثبات منطقه‌ای در خاورمیانه

    در بررسی چالش‌های امنیت دریایی ، ثبات منطقه‌ای در خاورمیانه به مسائل مهمی از جمله ثبات سیاسی و نگرانی‌های امنیتی مرتبط می‌شود که می‌تواند بر عملیات تجارت دریایی تأثیرگذار باشد . توجه به چنین نکاتی بسیار ضروری است . به این ترتیب ، اتصال حمل‌و‌نقل بین خاورمیانه و خاور دور به‌عنوان یک داده محوری در تحلیل‌های انجام‌شده به خوبی خود را نشان می‌دهد ؛ این اتصال نه تنها به‌عنوان یک عامل اقتصادی بلکه به‌عنوان یک عنصر کلیدی در هدایت بحران عمل می‌کند .

    قابلیت حرکت و اتصال بین مناطق به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای تاب‌آوری در برابر اختلالات جهانی ، نظیر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و تنش‌های ژئوپلیتیکی ، مشهود است . تحلیل‌های صورت‌گرفته توسط کارشناسان نشان می‌دهد که در حالی‌که خاورمیانه برای تقویت پویایی دریایی به سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیاز دارد ، خاور دور با بازگشت به سطوح اتصال و حجم تجارت قبل از بحران ، انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان داده است .

    شایان ذکر است که خاور دور شامل کشور‌های چین ، ژاپن ، اندونزی ، سنگاپور ، مالزی ، فیلیپین ، روسیه و دیگر کشور‌های آسیایی است . همچنین ، خاورمیانه شامل بخش‌هایی از شمال آفریقا و جنوب غرب آسیا می‌شود و به غیر از ایران ، شامل کشورهایی ، چون عراق ، سوریه ، لبنان ، فلسطین ، اردن ، کویت ، عربستان سعودی ، قطر ، امارات متحده عربی ، عمان ، یمن و بحرین از جنوب غرب آسیا و کشورهایی ، چون مصر ، لیبی و تونس از شمال آفریقا می‌باشد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، آرون کومار چاترجی ، سفیر هند در قرقیزستان ، در گفت‌وگو با خبرگزاری آکی‌پرس گفت : هند اهمیت ارتباط منطقه‌ای را ...

    |

    معیشت بیش از ۹۰ درصد مردم بنادر استان به دریا و دریانوردی وابسته بوده بنابراین ، تغییر و تحول در این بخش تأثیر مستقیم و گسترده‌ای بر زندگی و رفاه مردم خواهد داشت .

    |

    راهبرد اصلی ما ارتقاء کیفیت خدمات به کشتی ها و و جلب رضایتمندی صاحبان کالا است تا بتوانیم از طریق این خدمات به تجار ، بازارهای جدیدی ایجاد کنیم و شاهد توسعه فعالیت‌ها و عملیات تخلیه‌ و بارگیری باشیم .

    |

    نظرات کاربران