در حال بارگذاری ...
  • رشت - کاسپین ؛ گام پایانی تکمیل کریدور ریلی دریا به دریا

    یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات زیرساختی کشور به‌ویژه در بخش ریلی به وجود آوردن ، احیا و تسهیل مسیر در کریدور شمال - جنوب است ؛ چرا که بخش قابل‌توجهی از مسیر کریدور شمال - جنوب از کشور ما عبور می‌کند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جایگاه کریدوری ایران در جهان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و این جایگاه با اقدامات مختلف دولت در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی روزبه‌روز بهبود پیدا می‌کند . یکی از مهم‌ترین گام‌های موجود در این زمینه ، بهره‌برداری از راه‌آهن رشت - کاسپین به شمار می‌آید .

    راه‌آهن رشت - کاسپین ، پروژه‌ای که به باور بسیاری از کارشناسان می‌تواند با بهره‌گیری از حمل‌ونقل ترکیبی ، یاری رسان حوزه حمل کالا و ترانزیت کشور باشد .

    راه‌آهن رشت - بندرکاسپین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی و اولویت‌دار کشور باهدف تکمیل کریدور شمال - جنوب ، اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را ممکن می‌کند که این مسئله از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود .

    این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که زمینه اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند .

    در این راستا عباس خطیبی ، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ، گفت : یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات زیرساختی کشور به‌ویژه در بخش ریلی به وجود آوردن ، احیا و تسهیل مسیر در کریدور شمال - جنوب است ؛ چرا که بخش قابل‌توجهی از مسیر کریدور شمال - جنوب از کشور ما عبور می‌کند .

    وی در ادامه با اشاره به این که این کریدور در کشور ما ۳ شاخه دارد ، اظهار کرد : شاخه غربی کریدور شمال - جنوب در بخش ریلی با احداث راه‌آهن ۱۶۲ کیلومتری رشت - آستارا تکمیل می‌شود و شاخه شرقی آن نیز با مسیر ریلی چابهار - زاهدان و زاهدان - مشهد تکمیل خواهد شد .

    خطیبی ادامه داد : همچنین در کریدور میانی که از دریای خزر عبور می‌کند ، مسیر حدفاصل رشت به بندر کاسپین ، حلقه مفقوده بود که با احداث آن عملاً کریدور میانی برای ما شکل می‌گیرد و می‌توانیم با استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی از دریای خزر و کشورهایی که در اطراف دریای خزر قرار دارند، برای دستیابی به جنوب کشور از طریق شبکه ریلی بهره‌مند شویم و کشور را از مزایای ترانزیتی این مسیر برخوردار کنیم .

    ظرفیت جابه‌جایی ۷ میلیون تن بار و ۶۰۰ هزار مسافر

    معاون ساخت و توسعه راه‌آهن ، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت : این مسیر ۳۷ کیلومتری نقش مهمی را در کریدور میانی شمال - جنوب کشور بر عهده دارد و در این پروژه پیش‌بینی می‌شود در سال اول بهره‌برداری ۳ میلیون تن بار و ۳۰۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا شود . همچنین پیش‌بینی می‌شود که در نهایت میزان باری که با این خط جابه‌جا خواهد شد به ۷ میلیون تن و میزان جابه‌جایی مسافر نیز به ۶۰۰ هزار نفر برسد .

    وی همچنین توضیح داد : در این پروژه حدود ۲.۵ میلیون متر مکعب عملیات خاکریزی و ۱۰۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است . حدود ۲۴۲ دستگاه آبرو باتوجه‌به سطوح کشاورزی در منطقه ساخته شده است و ۳۶ پل و تقاطع در این پروژه احداث شده که بیانگر سخت و فشرده بودن کار در این طرح است . در شرایطی که نبود زمین و مشکلات مربوط به اراضی کشاورزی چالش‌هایی را برای این پروژه ایجاد کردند .

    وی در خصوص نقش دولت سیزدهم در پروژه راه‌آهن رشت - کاسپین نیز اظهار کرد : در این پروژه حدود ۳ هزار میلیارد تومان به صورت ثبت دفتری هزینه شده است که ارزش روز آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است . از این میزان حدود ۲ هزار میلیارد تومان در ۲ سال گذشته به این پروژه تخصیص پیدا کرده است که به واسطه پیگیری‌های دولت سیزدهم این رقم به پروژه تخصیص داده شد و توانست نقشی اساسی در بهره‌برداری از پروژه ایفا کند .

    گفتنی است که این پروژه می‌تواند کریدور دریا به دریا را در کشور ما نهایی کند و نقشی اساسی برای نقل‌وانتقال کالا از جنوب به شمال کشور داشته باشد .

    احداث ۱۸ پل بزرگ ، ۲۴۳ پل کوچک و ۱۸ تقاطع در راه آهن رشت - کاسپین

    نگاه به جزئیات این طرح اما آماری خیره‌کننده را در بر دارد که از میان آنها می‌توان به احداث ۱۸ پل بزرگ ، ۲۴۳ پل کوچک و ۱۸ تقاطع اشاره کرد . همچنین در این طرح بیش از ۴۸۰۰ تن ریل ، ۶۶ هزار قطعه تراورس ، ۸۸ هزار متر مکعب بالاست ، ۴۲ هزار متر مکعب زیربالاست استفاده شده و ۳۵ کیلومتر فیبر نوری نیز برای این خط احداث شده است .

    سرعت حرکت قطار مسافری در این طرح به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت حرکت قطار باری در آن به ۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید .

    این خط با اتصال منطقه آزاد کاسپین به شبکه ریلی و تکمیل کریدور ریلی دریا به دریا علاوه بر ایجاد زمینه‌های حمل‌ونقل کالا و از شمال به جنوب کشور و بالعکس ، می‌تواند با بهره‌گیری از حمل‌ونقل ترکیبی ، نقشی مهم در حمل‌ونقل کالاهای ترانزیتی داشته باشد . علاوه بر این راه‌آهن رشت - کاسپین می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه آزاد کاسپین و استان گیلان باشد و در بخش‌های مختلف ، پیش‌نیازهای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی را برای منطقه و کشور فراهم کند .




    مطالب مرتبط

    منطقه آزاد انزلی با دارا بودن زیرساخت‌های بندری ، گمرکی ، انبارداری و دسترسی به شبکه ریلی ، حلقه کلیدی اتصال مسیرهای دریایی و زمینی در کریدور شمال – جنوب است . ما معتقدیم بندر کاسپین باید به عنوان قلب تپنده ترانزیت کالا در شمال کشور نقش‌آفرینی کند .

    |

    در ماه گذشته توانستیم با شتابی چشمگیر ، عملیات ریل گذاری در مسیر چابهار – خاش را به بیش از ۵۰ کیلومتر برسانیم ؛ رقمی که تاکنون در هیچ‌یک از طرح‌های ریلی کشور سابقه نداشته است . حتی در برخی روزها رکورد ۳۵۰۰ متر ریل‌گذاری روزانه نیز به ثبت رسیده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی به همراه معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان از از پروژه راه آهن رشت - ...

    |

    در سالجاری ، تکمیل راه‌آهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی۹۳ درصد در اولویت قرار گرفته و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال آماده بهره‌برداری شود . با توجه به ویژگی های خاص این پروژه و قرار گرفتن در مناطق کوهستانی در یکسال گذشته بیش از ۱۹ کیلومتر عملیات ...

    |

    بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته ، فاز اول پروژه به طول ۱۱۵ کیلومتر حدفاصل کرمانشاه تا اسلام‌آباد غرب تعریف شده که در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۸۶ درصد در بخش زیرسازی ، مراحل نهایی آن در حال اجرا است . فاز دوم پروژه نیز به طول ۱۴۸ کیلومتر از اسلام‌آباد غرب تا مرز خسروی ...

    |

    نظرات کاربران