برگزاری پانزدهمین اجلاس روسای راهآهنهای کشورهای عضو اکو
به گزارش پرتال حمل و نقل ، پانزدهمین اجلاس روسای راهآهنهای کشورهای عضو اکو با حضور و مشارکت مقامات ارشد راهآهنهای ایران ، ترکیه ، پاکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، قزاقستان ، ترکمنستان و آذربایجان در تهران برگزار شد .
سید میعاد صالحی ، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران که ریاست این اجلاس را بر عهده داشت ، در ابتدای سخنان خود با ابراز تأسف و تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان در حادثه سقوط هلیکوپتر ، شهید رئیسی را رئیس جمهوری مردمی ، پرتلاش و خستگی ناپذیر توصیف کرد که فقدان او قلب ملت ایران و ملل آزاده دنیا را جریحه دار کرد .
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : هر چند با حادثه پیش آمده و وضعیت خاص کشور و نیز تاثر ناشی از شهادت آیت الله رئیسی ، حضور در این اجلاس برای ما سخت بود اما جهت احترام به مهمانان گرامی و در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم وقفه در امور اجرایی و مدیریتی کشور ، در این جلسه حضور یافتیم .
مدیرعامل راهآهن پس از بیان توصیفاتی از خدمات و تلاشهای رئیس جمهور شهید کشورمان و قرائت فاتحه برای روح ایشان و همراهانشان ، در ادامه در تشریح مواضع راهآهن جمهوری اسلامی ایران در حوزههای ریلی بینالمللی گفت : میدانیم که کشورهای عضو سازمان اکو در یکی از حساس ترین مناطق جهان با میراث تاریخی و فرهنگی کم و بیش مشترک واقع شدهاند و ۱۰ کشور عضو این سازمان با بیش از ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت و وسعت سرزمینی ۸ میلیون کیلومتر مربع این استعداد را دارند که تبدیل به یکی از قطبهای اقتصادی جهان شوند .
وی تاکید کرد : در همین راستا ، با توجه به موقعیت خاص راهآهن جمهوری اسلامی ایران که به عنوان پل ارتباطی شرق به غرب آسیا و همچنین به عنوان گذرگاه دو قاره مهم اروپا و آسیا مطرح است و با توجه به این حقیقت که خاک ایران عملاً کوتاهترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه با آبهای بینالمللی و اروپا بوده و از امنیت و ایمنی بالایی برخوردار است ، اکثر کریدورهای ریلی بین المللی منطقه اکو از مسیر ریلی ایران عبور میکنند که از جمله آنها میتوان به کریدور شمال - جنوب ، کریدور آلماتی - استانبول - تهران ، کریدور آلماتی - بندرعباس ، کریدور اسلام آباد - تهران - استانبول (ITI) ، کریدور قزاقستان - ترکمنستان - ایران (KTI) ، کریدور قرقیزستان - تاجیکستان - افغانستان - ایران(KTAI) و کریدور تاجیکستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه اشاره کرد .
صالحی ، درباره برنامههای پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران گفت : تسهیل عملیات عبور مرزی و تقویت مراکز لجستیکی و پایانههای مرزی از برنامههای راهآهن برای افزایش ظرفیت ترانزیت و حملونقل بینالمللی است .
بعلاوه ، عملیاتی نمودن و احیای مسیر جاده ابریشم سنتی از طریق ریل و راه اندازی قطارهای برنامه ای از چین به ایران و چین به اروپا از مسیر ایران در کریدور جنوبی تمام ریلی راه ابریشم در دستورکار ما قرار دارد و اخیرا نیز توافقهای خوبی با راهآهنهای چین ، قزاقستان و ایران در خصوص تعرفه قطارهای کانتینری از چین به ایران صورت گرفته است و امیداریم از سرگیری قطارهای باری برنامه ای به ایران پس از حدود یک ماه دیگر صورت گیرد .
همچنین ، با عنایت به توافق صورت گرفته ، ما به دنبال رقابتی سازی حمل و نقل ریلی با مسیر دریایی و راه اندازی دو سر بار این قطار و در نتیجه صادرات محصولات و کالاهای ایرانی به چین از طریق قطار هستیم .