موافقت شورای اقتصاد با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش درآمدهای ترانزیت
افزایش عوارض مذکور ، هیچگونه بار تورمی نداشته و منجر به رشد تورم نمیشود و صرفا محدود به کالاهای ترانزیتی است که از قلمروی کشور عبور میکنند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، شورای اقتصاد با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در خصوص افزایش عوارض هر تن-کیلومتر کالای ترانزیتی از قلمروی جادههای ایران (موسوم به دُزبلاغ) به ۴۵۰ ریال موافقت کرد.
شورای اقتصاد با استناد به بند «ب» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه مبنی بر تعیین عوارض تردد کالای ترانزیتی از قلمروی جادههای جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به ۴۵۰ ریال به ازای هر تُن-کیلومتر موافقت کرد .
عوارض تردد یا هزینه استفاده کامیونها از جادههای ترانزیتی کشورهای در مسیر تردد کالاها را در اصطلاح دُزبلاغ یا سندبرگ کالا میگویند .
افزایش عوارض مذکور ، هیچگونه بار تورمی نداشته و منجر به رشد تورم نمیشود و صرفا محدود به کالاهای ترانزیتی است که از قلمروی کشور عبور میکنند .
افزایش نرخ عوارض کالاهای ترانزیتی از ابتدای دی ماه امسال محاسبه و اخذ میشود و از سالهای آینده وزارت راه مجاز است سالی یک بار نرخ عوارض ترانزیت را به ازای هر تن کیلومتر و تا ۴ دهم سنت دلار بر اساس نرخ تسعیر ارز تالار دوم سامانه معاملات الکترونیکی ارز بانک مرکزی تعدیل کند .
هزینه ایمنسازی ، تعمیر و نگهداری شبکه راهها ، آزادراهها و زیرساختهای حمل و نقلی کشور افزایش بیسابقه حدودا ۷ برابری داشته و درآمد حاصل از این عوارض در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای هزینهکرد در زمینه نگهداری و تعمیر راهها قرار میگیرد .